Iranian Agriculture News Agency

در دولت گذشته 800 میلیارد دلار دود شد و به هوا رفت، اما در برق و آب روستایی سرمایه‌گذاری نشد

صدای شادی روستاییان در پایتخت طنین انداخت/ روایات شنیدنی روستاییان در حضور معاون اول رییس جمهوری

روستاییانی که از اقدامات دولت در زمینه تامین آب سالم و بهداشتی خوشحال بودند امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی دور هم جمع شدند تا با حضور معاون اول رئیس جمهوری، جشن دسترسی به آب بهداشتی را در " آیین خدمت رسانی آب و برق در روستا" برگزار کنند. امروز بیش از همه زنان و بچه‌ها خوشحال بودند، زیرا دیگر مجبور نبودند کیلومترها راه دور را برای تامین آبی که نمی‌دانند چه کیفیتی از نظر سلامتی دارد، طی کنند. امروز روستاییانی که تحت پوشش شبکه آب قرار گرفته بودند، با حضور در پایتخت از مسئولان قدردانی کردند.

صدای شادی روستاییان در پایتخت طنین انداخت/ روایات شنیدنی روستاییان در حضور معاون اول رییس جمهوری

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)-لیلا مرگن:

روستاییانی که از اقدامات دولت در زمینه تامین آب سالم و بهداشتی خوشحال بودند امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی دور هم جمع شدند تا با حضور معاون اول رئیس جمهور، جشن دسترسی به آب بهداشتی را در " آیین خدمت رسانی آب و برق در روستا" برگزار کنند. امروز بیش از همه زنان و بچه‌ها خوشحال بودند زیرا دیگر مجبور نبودند کیلومترها راه دور را برای تامین آبی که نمی‌دانند چه کیفیتی از نظر سلامتی دارد، طی کنند. امروز روستاییانی که تحت پوشش شبکه آب قرار گرفته بودند، با حضور در پایتخت از مسئولان قدردانی کردند.

سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی امروز میزبان اقوام مختلف ایرانی بود. زنان به بهانه‌های مختلف هلهله سر می‌دادند و همه در جشنی شرکت کرده بودند که ایرانی شادتر، سالم‌تر و رو به جلوتر را برای افق آینده، ترسیم می‌کرد. جشنی که با عنوان آیین خدمت رسانی آب و برق در روستا برگزار شد، به واقع مراسمی بود که رضایت روستاییان در آن قابل لمس بود. دولت یازدهم نه تنها در طول چهار سال خدمت، به پنج هزار و 200 روستا آب سالم و بهداشتی رسانده است، بلکه برای نخستین بار، آبرسانی روستایی را دارای ردیف اعتباری در بودجه کرده است تا دیگر هیچ ایرانی به دلیل استفاده از آب آلوده از دنیا نرود. دولت یازدهم ردیف اعتباری موجود در قبض آب مشترکان شهری که اعتباراتی را به صورت قطره چکانی در اختیار شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی قرار می‌داد، تبدیل به ردیفی دائمی کرده است. این دولت از صندوق توسعه ملی هم برای آبرسانی روستایی اعتبار گرفت تا هرچه سریع‌تر شاخص‌های ایران از نظر دسترسی به آب سالم و بهداشتی بهبود یابد. دیگر روستاییان سیستان و بلوچستان لازم نیست صد سال به انتظار بنشینند تا اعتبارات قطره چکانی عوارض آب شهری به دادشان برسد. رئیس جمهوری در ایران روی کار آمده است که با تدبیر خود با همراهی بدنه دولت، آب را به خانه‌های روستاییان سراسر کشور رسانده است.

یکی از اقدامات شایسته مراسم امروز که با میزبانی وزارت نیرو برگزار شد، دعوت از روستاییانی بود که خود درباره دریافت آب شرب بهداشتی سخن بگویند. نخستین سخنران، عسگر حسین زاده از روستای یورقانلوی آذربایجان غربی بود که با یک بطری آب زلال، پشت تریبون حاضر شد و اعلام کرد که آب پایتخت خوب است، اما آن را با آب زلال روستایش عوض نمی‌کند.

حسین‌زاده برای حاضران تعریف کرد که چگونه آبرسانی به روستای آن ها سرنوشتش را تغییر داده است. وی گفت که پیش از تلاش دولت یازدهم، مردم این روستا آب آغشته به فاضلاب مصرف می‌کردند. بچه‌های روستا بیماری پوستی می‌گرفتند و حتی خود او با مشکل دستگاه گوارش روبرو بوده است.

این ساکن روستای یورقانلو از برق بی کیفیت روستا - در گذشته - هم گله داشت. به گفته وی تا قبل از آغاز تلاش‌های دولت یازدهم، هر 3 تا 4 ماه یک یخچال در روستای آن ها به دلیل نوسانات برق دچار خسارت می‌ شده است و پسرش زمانی که در میانه پخش سریال جومونگ، برق روستا قطع می‌شود، از فرط عصبانیت، تلوزیون شان را با چاقو به دو نیم می‌کند.

این جمله ساده حسین زاده به حاضران نشان داد که نبود آب و برق در روستا، سلامت روح و جسم مردمان سخت کوش این مناطق را هم نشانه رفته بود.

وی که هر روز هر گالن 20 لیتری آب را به قیمت 500 تومان از شهر خریداری کرده و به روستا می‌آورد، برای حاضران تعریف کرد که از ترس همسرش وقتی یک روز نتوانسته آب از شهر بخرد، گالن‌ها را از آب غیر بهداشتی مسجد پر کرده و به خانه می‌برد. این ساکن روستای یورقانلو گفت که مصرف آب غیر بهداشتی توسط فرزندانش چنان فشاری به او وارد کرده است که همان شب تصمیم می‌گیرد، مهاجرت کند. 40 تا 50 میلیون تومان پول جمع می‌کند و به دنبال خانه در حاشیه شهر می‌گردد. این تصمیم، یک تولیدکننده روستایی را به شغلی کاذب وا می‌دارد. وی که تا دیروز خود تولیدکننده بوده است، برای امرار معاش ناگزیر به فروش میوه بر روی وانت می‌شود. در یکی از روزها که به روستاییشان باز می‌گردد، مطلع می‌شود که عملیات آبرسانی به روستا در حال پیگیری است. این اقدام دولت، حسین‌زاده و خانواده‌اش را به روستا بر می‌گرداند. با سرمایه‌ای که قرار بود صرف رهن خانه در حاشیه شهر شود، 100 گوسفند می‌خرد، همسرش مرغ و خروس خریداری می‌کند و امروز این خانواده، 5 میلیون تومان یعنی 2 برابر حقوق کارمندان، درآمد کسب می‌کنند.

در جریان این خدمت رسانی به روستا، حسین زاده می‌آموزد که برق دزدان حق او و خانواده‌اش را ضایع می‌کنند برای همین یک " اهم متر" خریداری کرده و در خانه مدام کیفیت برق را کنترل می‌کند تا اگر متوجه افت ولتاژ شد، مراتب را به ماموران دولت گزارش دهد و به این ترتیب جلوی برق دزدی گرفته شود.

اهدای قالی ترکمنی به معاون اول رئیس جمهوری

نواب شهیدی که از روستایی تفتیده، به نام نگین کویر از توابع شهرستان فهرج به مراسم آمده بود، خیلی کوتاه سخن گفت و از تمام مسئولان تشکر کرد، زیرا سال 92 را نقطه‌ای برای متحول شدن خدمت‌رسانی و رسیدن آب، به روستاهای منطقه‌شان می‌دانست.

به گفته شهیدی، یک حلقه چاه در روستای آن ها وجود داشته که به صورت مشترک بین دام و انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است، اما دولت با اقدامات خود به وضعیت آب شرب منطقه سامان داده است. وی البته از منابع طبیعی درخواست کرد که بیشتر به روستای آنها توجه کند.

محمد آدینه از هموطنان اهل سنت روستای گوگجه واقع در تابعه شهرستان کلاله دیگر روستایی بود که به نمایندگی از طرف سایرین پشت تریبون قرار گرفت. وی تاکید داشت که از آب به عنوان نعمتی الهی باید به درستی بهره برده شود.

به گفته آدینه شرایط روستای آن ها در مقایسه با گذشته بسیار بهبود یافته است. زیرا زنان و فرزندان آنها دیگر ناگزیر نیستند با کمک گرفتن از احشام و از کیلومترها دورتر، آب شربی که سالم نیست را برای رفع نیازها به روستا منتقل کنند.

وی از دولتی‌ها درخواست کرد که خدمت‌رسانی به روستاها را فراموش نکرده و چند روستای بدون آب باقیمانده در شهرستان کلاله را نیز از نعمت آب سالم و بهداشتی، برخوردار کنند.

این ساکن روستای گوگجه گفت: قبل از انجام پروژه آبرسانی مردم روستا ناگزیر بودند از آب باران استفاده کنند. اما امروز از آب سالم و بهداشتی بهره می‌برند. وی در انتها برای قدردانی از خدمات دولت یک قالی ترکمنی به معاون اول رئیس جمهور اهدا کرد.

ورود خیرین به پروژه‌های آبرسانی

ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو به عنوان نخستین سخنران مراسم امروز، آبرسانی به روستاها را حاصل تلاش دولت، حمایت استانداران، نمایندگان مجلس، معاونت امور مناطق روستایی ریاست جمهوری و تمام فعالان عرصه اجرا و برنامه‌ریزی اعلام کرد.

به گفته وی در دولت یازدهم خیرینی که در امر مدرسه سازی سرآمد بودند، به امر آب هم ورود پیدا کرده و فعالیت گسترده‌ای را آغاز کردند.

ستار محمودی آبرسانی روستایی را عاملی برای سکونت جمعیت در مناطق مرزی و امن ماندن کشور معرفی کرد. وی انجام پروژه‌های آب و برق‌رسانی به روستاها را نیز عاملی برای افزایش امید به زندگی دانست.

به گفته قائم مقام وزیر نیرو دولت یازدهم برای پنج هزار و 200 روستا آب بهداشتی تامین کرده است و به دو هزار و 100 روستا نیز برق رسانده است.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز به تشریح وضعیت اعتباراتی که در دولت گذشته از بین رفت، پرداخت.

به گفته وی در گذشته 700 تا 800 میلیارد دلار کشور دود شد و به هوا رفت، اما در موضوع های اساسی نظیر برق و آب روستایی سرمایه‌گذاری نشد.

تاجگردون گفت: شرایط نامناسب در روستاها سبب شد که دولت و مجلس با رویکرد جدی مسایل خاص روستاها را مورد توجه قرار دهند. مفتخرم اعلام کنم که در شرایط کنونی دولت و مجلس، بی‌دغدغه و حاشیه، مسایل روستاها را در زمینه آب و کشاورزی مورد توجه قرار داده‌اند.

وی افزود: برای دولت راحت است که پول از صندوق توسعه بردارد و به مردم بدهد. تا آنها دل خوش کنند که شکمشان امشب سیر است، اما فردا آب نداشته باشند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: عدم توجه دولت قبل برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در روستاها سبب شد کاری که با صرف 100 تا 150 میلیارد تومان قابل انجام بود (آبرسانی به روستاها) با صرف 1200 تا 1300 میلیارد تومان انجام شود.

وی اضافه کرد: من به عنوان نماینده یک منطقه محروم زمانی که به روستاییان قول دادم که به آنها آب برسانم، حتی فکر نمی‌کردم که بتوانم به بیش از 27 تا 28 روستا در مدت کوتاه آب برسانم.

تاجگردون به عنوان امین مردم، شهادت داد که دولت هیچ گاه منابع ملی را بد هزینه نکرده است، به همین دلیل باید قدر این نعمت را دانست./

L-960219-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید