Iranian Agriculture News Agency

در پی بحران در بازار خودرو روسیه

نمایندگی های خودرو روسیه به سمت بخش کشاورزی روی می آورند/ تولید سبزیجات و قارچ سودآورتر از تولید مرسدس بنز

به دنبال چهارمین سال بحران در بازار خودرو روسیه، ، فروشندگان خودرو، مجبور شده اند تا به دنبال ایده هایی برای کسب و کار جدید باشند و در این مسیر کشاورزی را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری نوظهور در نظر گرفته اند.

نمایندگی های خودرو روسیه به سمت بخش کشاورزی روی می آورند/ تولید سبزیجات و قارچ سودآورتر از تولید مرسدس بنز

به دنبال چهارمین سال بحران در بازار خودرو روسیه، ، فروشندگان خودرو، مجبور شده اند تا به دنبال ایده هایی برای کسب و کار جدید باشند و در این مسیر کشاورزی را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری نوظهور در نظر گرفته اند.

به گزارش ایانا از وب سایت Russia Beyond The Headlines ، در طول سه سال گذشته، بازار خودرو روسیه با بیش از 50 درصد کاهش رو به رو بوده است، این در حالی است که شمار خودرو فروخته شده از حدود سه میلیون درسال 2013به 1.42 میلیون خودرو در سال 2016 کاهش یافته است. تحریم های غرب و بالاتر از همه، کاهش ارزش روبل روسیه ، که تقریبا به نصف ارزهای عمده جهان رسید به وضعیت بحرانی در صنعت خودرو روسیه منجر شده است.

اما در حالی که برخی از شرکت ها ورشکسته شده اند و یا به فروش دارایی شان اقدام کرده اند، برخی دیگر مانند، Avilon و Major Auto ، که هر دو جزو 10 شرکت برتر در صنعت خودرو روسیه هستند، به بخش کشاورزی روی آورده اند.

آن ها به این دلیل این تصمیم را گرفته اند چراکه در سال های اخیر کشاورزی به یکی از بخش های مهم اقتصاد روسیه تبدیل شده است.

Natalya Shagaida ، مدیر مرکز سیاست غذایی در آکادمی اقتصاد ملی و مدیریت عمومی ریاست جمهوری روسیه می گوید: "موفقیت امروز در صنایعی مانند خوک و طیور ، نتیجه کار سرمایه گذارانی است که پیش از این در بخش کشاورزی مشغول نبوده اند."

گفتنی است شاخص های سودآوری در بخش کشاورزی وجود دارد که به طور قابل توجهی بالاتر از صنعت خودرو است. با توجه به گزارش آژانس آمار " ASE agency " در سال 2014 تا 2016 ، به طور متوسط ​​سودآوری نمایندگی های مجاز خودرو از حدود دو تا سه درصد بوده است. این در حالی است که سودآوری سازمان های کشاورزی، به گفته Shagaida ، به طور متوسط، حدود 17 درصد در 2013-2015 بوده، همچنین این میزان برای شرکت ها در زمینه پرورش سبزیجات بالاتر بوده است.

سبزیجات، قارچ و مرسدس بنز

در سال 2012 سهامداران گروه AkitA ، که فروشنده اصلی شرکت خودرو Avilon (1)هستند، تصمیم به سرمایه گذاری در یک پروژه کشاورزی صنعتی گرفتند. به این ترتیب که مجتمع گلخانه ای بزرگ - به نام Agro-Invest - در منطقه کالوگا ایجاد شد و در حال حاضر به پرورش گوجه فرنگی و خیار در منطقه 43.5 هکتاری با مجموع سرمایه گذاری بیش از 260 میلیون دلار (15 میلیارد روبل) مشغول است. علاوه بر این، این شرکت اعلام کرده ، ساخت یک مجتمع برای رشد قارچ دکمه ای در منطقه تولا( Tula ) با سرمایه گذاری 105 میلیون دلار (شش میلیارد روبل) و ظرفیت صنعتی تا 25هزار تن قارچ ، در جریان است.


Irina Monakhova ، مدیر کل شرکت مدیریت AkitA گفت: "ما مطمئن هستیم که مسیر کسب و کار کشاورزی صنعتی جایگاه مهمی در فعالیت شرکت ما خواهد داشت. با توجه به سودآوری، نوآوری، و نقش آن، کمتر از کسب وکار خودرو نخواهد بود."

Agro-Invest سال گذشته 11 هزار و 600 تن سبزیجات به فروش رساند، که شامل 40 درصد از طریق سوپرمارکت های زنجیره ای پیشرو مانند Auchan ، Diksi ، Metro ، Perekrestok ، و چند فروشگاه دیگر بود.

این درحالی است که برای سال 2017 هدف اش دو برابر کردن فروش است. درآمد فروش Agro-Invest در سال گذشته به یک میلیارد روبل (18 میلیون دلار) رسید.

Monakhova گفت: "این اشتباه است که بخواهیم درآمد حاصل از این دو خط کسب و کار را با هم مقایسه کنیم. در یک مورد، ما اتومبیل های گران قیمت را می فروشیم و در مورد دیگر به تولید سبزیجات برای تقاضای روزمره اقدام می کنیم. با این حال، تولید ما در بسیاری مواقع با سود بیشتری به نسبت تجارت خرده فروشی همراه بوده است."

تنوع ، کلید راه کسب و کار است

یکی دیگر از پروژه های کشاورزی در حال حاضر توسط Major Auto ، یکی از سه بازیکن برتر در بازار خودرو روسیه توسعه یافته است. این شرکت در حال سرمایه گذاری در یک مزرعه دامداری در منطقه مسکو است. به گفته منابع RBTH ( Russia Beyond The Headlines )، این پروژه شامل افزایش گاو و نشخوارکنندگان کوچک، طیور، و تولید گوشت و محصولات لبنی است . این در حالی است که Mikhail Bakhtiarov رئیس Major Auto ، از اظهار نظر در باره خط جدید کسب و کار خودداری کرده است.

این درحالی است که Yevgeny Yeskov ، سر دبیر سایت AvtoBusinessReview ، یک مزرعه کشاورزی به عنوان بخشی از شرکت با گردش مالی قابل توجه بالغ بر 100 میلیارد روبل (1.7 میلیارد دلار) ، اعلام کرده، تنوع به عنوان یک ایده جدید برای Major Auto به شمار می رود. به طوری که گروه در حال حاضر شامل یک بانک، شرکت لیزینگ، یک آژانس املاک و مستغلات و ارائه دهنده خدمات لجستیک است.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- از سال 2002 AVILON به عنوان فروشنده و نگهداری از اتومبیل های مرسدس بنز در روسیه و شرق اروپا شناخته شد. AVILON به مشتریان خود بیش از 500 اتومبیل در تمام کلاس هاس مرسدس را ارایه می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید