Iranian Agriculture News Agency

امروز دهم ماه می

روز جهانی پرندگان مهاجر؛ آینده آنها آینده ماست

دهم می، "روز جهانی پرندگان مهاجر" است. شعار امسال این روز "آینده آنها آینده ماست؛ سیاره‌ای سالم برای انسان‌ها و پرندگان مهاجر" انتخاب شده است تا پیوند ناگسستنی بین انسان و طبیعت و به‌ویژه رابطه متقابل انسان و پرندگان مهاجر را مورد تاکید قرار دهد زیرا این پرندگان همچون ما انسان‌ها در یک سیاره و با همان امکانات محدود سهیم هستند.

روز جهانی پرندگان مهاجر؛ آینده آنها آینده ماست

دهم می، "روز جهانی پرندگان مهاجر" است. شعار امسال این روز "آینده آنها آینده ماست؛ سیاره‌ای سالم برای انسان‌ها و پرندگان مهاجر" انتخاب شده است تا پیوند ناگسستنی بین انسان و طبیعت و به‌ویژه رابطه متقابل انسان و پرندگان مهاجر را مورد تاکید قرار دهد زیرا این پرندگان همچون ما انسان‌ها در یک سیاره و با همان امکانات محدود سهیم هستند .

به گزارش ایانا از سایت روز جهانی پرندگان مهاجر، بیش از ده سال است که روز جهانی پرندگان مهاجر، توجهات را به لزوم حفاظت از این پرندگان و زیستگاه‌های آنها، خطراتی که با آن روبرو هستند، اهمیت زیست محیطی آنها و نیاز به مشارکت بین‌المللی برای حفاظت از آنها جلب کرده است .

پرندگان مهاجر شامل گونه‌های آب زی، پرندگان ساکن در خشکی و پرندگان شکاری هستند که بر فراز نقاط مختلف جهان پرواز می‌کنند اما در طول مسیر مهاجرت خود، همگی با تهدیدهایی مشابه روبرو هستند .

بیشتر این پرندگان از مناطق زاد و ولد در شمال برای زمستان گذرانی به سمت مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند. اما برخی از آنها در نقاط جنوبی آفریقا زاد و ولد می‌کنند و زمستان را در مناطق شمالی می‌گذرانند یا در مسیرهایی به موازات عرض جغرافیایی سفر می‌کنند تا از آب و هوای ملایم‌تری در زمستان بهره ببرند. بقیه پرندگان، درطی ماه‌های زمستان در سرزمین‌های پست اقامت می‌کنند و برای تابستان به به ارتفاعات بالاتر می‌روند .

مهاجرت، یک سفر خطرناک است و پرندگان در طول مسیر مهاجرت، در معرض انواع مخاطرات قرار می‌گیرند که اغلب بر اثر فعالیت‌های انسانی پدید می‌آید. از آنجا که این پرندگان به مناطق مختلفی در طی سفر خود وابسته هستند، فقدان مناطق زمستان گذرانی و توقفگاه‌ها برای استراحت آنان می‌تواند تاثیر وحشتناکی بر شانس بقای آنها بگذارد .

مسافت‌های طولانی پرواز شامل عبور از مرز بسیاری از کشورها با سیاست های زیست محیطی، قوانین و معیارهای حفاظتی مختلف می‌شود. مشارکت همگانی دولت‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و دیگر نهادهای دخیل به منظور به اشتراک‌گذاری اطلاعات و هماهنگ ساختن اقدامات حفاظتی، ضروری است. چارچوب قانونی و ساز و کارهای هماهنگ کننده ضروری برای این همکاری از طریق توافقنامه‌های چند جانبه‌ای مثل کنوانسیون گونه‌های مهاجر (CMS) و توافقنامه پرندگان آبی آفریقا و اوراسیا (AEWA) ، فراهم شده است./


ترجمه: محسن حدادی

L-960220-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید