Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس صنعت مرغداری:

عبور از ترکیه برای جذب بازار مرغ و تخم‌مرغ منطقه، هفت سال زمان می‌خواهد

صنعت ترکیه یک مجموعه کپی‌کار است که هیچ اصالتی ندارد و رشد صنعت در کشور مذکور به‌دلیل رشد آرام صنایع در کشورهای دیگر ازجمله ایران رخ داده است.

عبور از ترکیه برای جذب بازار مرغ و تخم‌مرغ منطقه، هفت سال زمان می‌خواهد

صنعت ترکیه یک مجموعه کپی‌کار است که هیچ اصالتی ندارد و رشد صنعت در کشور مذکور به‌دلیل رشد آرام صنایع در کشورهای دیگر ازجمله ایران رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، کارشناس صنعت مرغداری درباره قیمت مرغ و دخالت مستقیم و غیرمستقیم در قیمت فروش بازار از سوی مجامع نظارتی بدون توجه به قیمت تمام شده آن گفت: این موضوع دو وجه دارد. نخست تولیدکننده و دوم مصرف‌کننده که در بحث قیمت‌گذاری منافع هر دو طرف باید رعایت شود.

احمدرضا رزازی افزود: چنانچه قیمت‌گذاری به‌صورت دخالت مستقیم یا غیرمستقیم به نفع تولیدکننده باشد تنها وجه نخست را دیده‌ایم و این اتفاق به ضرر کیفیت محصول و مصرف‌کننده ایرانی است البته این اتفاق در برخی از صنایع داخلی افتاده که زیان‌آور بوده است.

وی بیان کرد: حمایت صرف از مصرف‌کننده نیز تهدیدی برای منافع تولیدکننده و انگیزه سرمایه‌گذاری جدید است؛ بنابراین در موضوع قیمت‌گذاری باید هوای هر دو گروه را داشت.

رزازی ادامه داد: افزایش معقول قیمت‌ها باعث ارتقای تکنولوژی و کیفیت محصول خواهد شد و این امر رضایت مشتری را بالا خواهد برد و تولید کننده نیز متضرر نمی‌شود.

وی با انتقاد از حمایت کامل دولتی از برخی تولیدکنندگان حوزه‌های اقتصادی، عنوان کرد: حمایت کامل و بی‌قید و شرط، تولیدکننده را تنبل خواهد کرد و انگیزه ارتقاء و رشد در جهت بهبود کیفیت و سطح تکنولوژی را می‌گیرد.

مدیرعامل والا صنعت توسعه ایجاد انگیزه در کارآفرینان را مهم دانست و یادآور شد: برای ایجاد اشتغال باید کار ایجاد شود و این مهم رخ نخواهد داد مگر با حمایت مناسب از بخش تولید و تولیدگر تا سرمایه‌گذاران جدید نیز با دلی قرص و محکم وارد کارزار تولید شوند.

رزازی با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های ترکیه‌ای در بازار مرغ و تخم‌مرغ منطقه و خارج شدن بازار از دست ایران تأکید کرد: صنعت ترکیه یک مجموعه کپی‌کار است که هیچ اصالتی ندارد و رشد صنعت در کشور مذکور به‌دلیل رشد آرام صنایع در کشورهای دیگر ازجمله ایران رخ داده که در مورد کشور ما دو مشکل جنگ و تحریم را می‌توان دلیل این اتفاق دانست.

وی درباره امکان بازپسگیری جایگاه اقتصادی ایران در آسیا و خاورمیانه اضافه کرد: ما پتانسیل این کار را داریم و بین پنج تا هفت سال طول خواهد کشید که به اصل خود برگشته و ترکیه را از دور خارج کنیم.


ساخت ماشین حمل جوجه در ایران کلید خورد

مجری برگزاری نخستین همایش جوجه‌کشی در ایران درباره فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی زیرمجموعه خود اظهار کرد: ما با تمام شرکت‌های طرف همکاری خود به شرط انتقال تکنولوژی قرارداد می‌بندیم و تنها بازار را به ایشان نمی‌دهیم، بلکه تکنولوژی روز را برای ساخت و تجهیز به کشور وارد می‌کنیم.

رزازی در پایان درباره پیش‌بینی خود از وضع بازار در صورت برگشت تحریم‌های اقتصادی گفت: فکر نمی‌کنم به عقب برگردیم، اما اگر چنین اتفاقی رخ داد راه‌های بسیاری برای تأمین نیازهای کشور در حوزه صنعت مرغداری وجود دارد که ما نیز آن مسیر‌ها را بلدیم./

V-960220-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید