Iranian Agriculture News Agency

سیاست و مراتع



مهرداد مسیبی . کارشناس منابع طبیعی

شرق : در اولین مناظره روز جمعه کاندایداهای ریاست‌جمهوری در مباحث مربوط به حاشیه‌نشینی و توجه به این قشر، آنچه مورد غفلت واقع شد ریشه‌یابی و عدم توجه به اجتناب از ورود مردم به شهرهای بزرگ بود. کاندیداها به فکر پوشش‌دادن مشکلات وضع موجود و دادن امکانات در مکان فعلی ایشان در حاشیه شهرهای بزرگ بودند؛ درحالی‌که ادامه روند موجود، همه کشور را در اطراف شهرهای بزرگ تجمیع خواهد کرد. دورترین نقاط کشور؛ آنجا که کوه‌ها و چشمه‌های روان روزی مأمن آرامش و آسایش عشایر و روستاییان بود، به دلیل سیاست‌های غلط و عدم توجه به منابع طبیعی به کویری داغ بدل شد. قنوات خشک شد. چاه‌ها بی‌آب شد. ریتم بارش به هم خورده یا نمی‌بارد یا آن‌قدر در زمانی کوتاه می‌بارد که سیل راه می‌افتد. بی‌کاری بیداد کرد. جوان جویای کار، پرایدی خرید و شد مسافرکش در شهر‌های بزرگ. شد باربر بازار، شد کارگر ساده ساختمان که برخی روزها تا ظهر در کنار خیابان انتظار کار را کشید و آخر سر، دست‌خالی راهی منزل شد.
تمرکز امکانات و خدمات در شهر‌های بزرگ یکی از علل هجوم بی‌کاران جویای کار شده است. توجه به تمرکززدایی در یک دوره بلندمدت با ایجاد شغل در مراکز کم‌جمعیت، یکی از راهکارهای جلوگیری از حاشیه‌نشینی خواهد بود. آب و آبادانی یکی از راه‌های اجتناب از کوچ و حاشیه‌نشینی است و آن محقق نخواهد شد،
مگر آنکه منابع طبیعی و مراتع به‌ عنوان اصلی‌ترین عامل جذب و نگهداری آب مورد توجه ویژه مدیران سطوح بالای مملکت قرار گیرد.
در حوزه منابع طبیعی و در مراتع کشور بر بنیاد آمار علمی، ٧٠ درصد نزولات آسمانی به واسطه پوشش گیاهی مرتعی در خاک نفوذ کرده و مانع از روان‌آب می‌شود و این آب نفوذ‌یافته، تغذیه آب‌های زیرزمینی را بر عهده دارد. دفتر امور مراتع، متولی حفظ پوشش گیاهی و تأمین آب‌های زیرزمینی از دفاتر اصلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بوده که در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری مدیریت‌های سطوح میانی تا بالا قرار گرفته است. بهره‌برداری بدون ضابطه از مراتع، به دلیل عدم اعتبار و نیروی انسانی کافی و نیز چارت مدیریتی غلط موجود، موجب شده روزبه‌روز از سطع مراتع کاسته شده و به بیابان‌های کشور افزوده شود. تخریب پوشش، مانع از نفوذ آب و تعذیه سفره‌های زیرزمینی شده و عدم توجه به حفظ پوشش گیاهی در نهایت فرو‌نشست زمین، توسعه بیابان، کاهش تولید گوشت قرمز، بی‌کاری و حاشیه‌نشینی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید