Iranian Agriculture News Agency

بازگشت مردی که رفته بود

شکست تطهیرسازی «املاک ‌نجومی»

شرق: «بازگشت مردی که رفته بود»؛ این جمله وصف عادلانه حال و روز قالیباف است که در مناظره سوم مانند «بگم‌بگم» راه انداخته بود. دو سند را به تقیلد رو به دوربین گرفت. سندهایی که براساس ادعای قالیباف، مربوط به زمین‌های واگذار‌ شده به روحانی و جهانگیری است. او با این سند‌ها، پروژه تطهیر املاک نجومی را کلید زد؛ نقطه‌‌ضعفی بزرگ که قالیباف با تمام تلاشش نتوانست آن را در چشم مردم کوچک جلوه دهد. او در گام نخست پروژه تطهیر، خطاب به جهانگیری ادعا کرد که «املاک نجومی را چه کسی برده؟ شخص جناب‌عالی. آقای جهانگیری شما از این دولت وقتی که وزیر بودید همین زمینی که الان در ونک هستید در منطقه سه، آمدید ٣٨٥ متر زمین را در دهه ٨٠ متری ١٤٠‌ هزار تومان گرفتید، بعد ما املاک نجومی (را دزدیدیم)؟ ما (املاک را) به کارگر رفتگر براساس ضوابط و مقررات دادیم». قالیباف سپس خطاب به روحانی ادامه داد: «آقای روحانی وقتی جناب‌عالی حدود ٨٠٠ متر زمین به قیمت متری سه هزار تومان در سال ٧٠ می‌گیرید؛ حتما شجاعت برخورد با متخلف را ندارید و این درد کشور است».
ادعای پوچ قالیباف
قالیباف چندین مرتبه ادعای ارزان‌بودن زمین‌هایی را که در گذشته به روحانی و جهانگیری فروخته شده، تکرار کرد. در سال ٦٧ روحانی زمینی را به قیمت دومیلیون‌و ٣٠٠‌ هزار تومان خریداری کرده که قیمت در همان سال همین بود. حتی این قیمت گران‌ترین قیمت در آن سال‌ها محسوب می‌شده است. همچنین براساس آمار بانک مرکزی، در سال ٧٧ قیمت متوسط یک متر خانه در تهران دقیقا ١٥٠‌ هزار تومان بوده است درحالی‌که جهانگیری همان سال هر متر مربع را ١٣٨‌هزارو ٧٥٠ تومان خریداری کرده است. این آمار نشان می‌دهد جهانگیری خانه را در آن سال نزدیک به قیمت واقعی خریداری کرده است.
کاهش قاچاق به ١٢‌ میلیارد دلار
موضوع قاچاق در مناظره سوم هم تکرار شد. باز هم نامزدهای اصولگرا از افزایش قاچاق که مانعی برای تولید و اشتغال است، گفتند. براساس آمار قاچاق از سه میلیارد دلار به ٢٥‌ میلیارد دلار در دولت‌های نهم و دهم افزایش یافت. در دولت یازدهم ٢٥‌ میلیارد دلار به ١٢‌ میلیارد دلار در سال ٩٥ کاهش یافت. رئیسی و قالیباف بارها در بحث جلوگیری از قاچاق سعی کردند دولت را مقصر جلوه دهند؛ درحالی‌که براساس اصل ١٥٦ قانون اساسی پیشگیری از جرم وظیفه قوه قضائیه است.
خراسان خاستگاه مؤسسات مشکل‌ساز
قالیباف در بخشی از مناظره به عملکرد دولت در برخورد با مؤسسات بدون مجوز خرده گرفت و از سپرده‌گذاران کاسپین گفت. لیلاز، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این ادعا می‌گوید: «هشدار راجع به مؤسسات ثامن‌الحجج و میزان از ابتدای دولت روحانی داده شد و اگر بانک مرکزی اقدام مؤثری نمی‌کرد و قوه قضائیه را راضی نمی‌کرد ورود کند، نظام بانکی از هم پاشیده بود». مهدی پازوکی هم که کارشناس اقتصادی است در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، گفته: «بسیاری از مؤسسات مشکل‌ساز از خراسان ریشه گرفته و بانک مرکزی در چهار سال دولت روحانی در ساماندهی این مؤسسات خوب عمل کرد. دولتی که مورد وثوق آقایان بود در دوران خود چه کرد؟».
بی‌اطلاعی میرسلیم
کاندیداهای اصولگرا در ادامه تخریب‌های خود، از واردات گفتند که بی‌رویه در حال انجام است و آن را بزرگ‌ترین مانع اشتغال معرفی کردند؛ درحالی‌که براساس آمار در دولت روحانی بعد از ٣٧ سال صادرات از واردات پیشی گرفت. این دستاورد بزرگ در سال ٩٤ به دست آمد. اولین ماه سال ٩٦ هم نشان می‌دهد این روند ادامه داشته و همچنان صادرات از واردات بیشتر است. براین‌اساس تراز تجاری ایران به میزان ٣٧٥‌ میلیون دلار مثبت برآورد می‌شود. در چنین فضایی میرسلیم دولت را به عدم حمایت از صادرات متهم می‌کند.
ادعای مالیاتی رئیسی
از عجایب روزگار آنکه رئیسی از مالیات صحبت می‌کند و به دولت انتقاد می‌کند که تولید و تولیدکنندگان را تحت فشار پرداخت مالیات قرار داده؛ درحالی‌که او که بر مسند ریاست بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی کشور تکیه کرده، مالیات نمی‌پردازد. حتی دولت را متهم می‌کند که از بنگاه‌ها مالیات نمی‌گیرد. این ادعای رئیسی در حالی مطرح می‌شود که مالیات بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال ٩٥ براساس اظهارنامه سال ٩٤ پرداخت می‌شود.
بزرگ‌ترین فسادها در زمان معاونت رئیسی
در خلال مناظره از فساد، بسیار گفته شد. بزرگ‌ترین فسادهای قرن تاریخ ایران و شاید هم جهان در دولت قبل رخ داد. بابک زنجانی با ٣,٨‌ میلیارد دلار بدهی (با سود دیرکرد محاسبه‌شده) و مه‌آفرید خسروی با سه‌ هزار‌ میلیارد دلار محصول دولت قبلی بوده‌اند. درست زمانی که رئیسی از سال‌های ٨٣ تا ٩٣ معاون قوه قضائیه بوده است؛ قوه‌ای که به گفته کارشناسان نقش مهمی در مبارزه با فساد دارد.
پاداش‌های‌ میلیونی در بانک آقای شهردار
قالیباف از روز اول خود را حامی ٩٦ درصد و دولت را چهار درصدی نامیده است. در خلال مناظره، قالیباف، جهانگیری را به دادن پاداش‌های‌ میلیونی متهم کرد. اما قالیباف از هبه ٣٥٠‌‌میلیونی که هفته گذشته از سوی حافظی، عضو شورای شهر تهران رونمایی شد چیزی نگفت. دیروز در خلال مناظره و بعد از طرح این اتهام، صورت مالی بانک شهر، بانک زیر‌مجموعه شهردار تهران که مربوط به سال مالی منتهی به ٩٣ بود، در فضای مجازی دست به دست شد. بر‌این‌اساس پاداش هیئت‌مدیره برای این سال ١١,٩‌ میلیارد ریال بوده است. جالب آنکه این رقم در صورت‌های مالی سال ٩١ حدود سه میلیارد ریال محاسبه شده و جالب‌تر آنکه در این صورت‌های مالی هزینه آبدارخانه و پذیرایی این بانک در سال ٩١ حدود ٤.٧‌ میلیارد ریال بوده که با رشدی قابل ملاحظه به ١٧.٧‌ میلیارد ریال در سال ٩٣ رسیده است. به جز این، سایت انتخاب دیروز بخش‌نامه‌ای را بر خروجی خود قرار داد که مأموریت دسته جمعی مدیران بانک شهر در تعطیلات عید فطر سال ٩٥ حدود ٧٠٠‌ هزار دلار آب خورده است. براساس این سند، این مدیران به شهر ژنو که گفته می‌شود گران‌ترین شهر جهان است، رفته بودند.
روحانی اسامی را از جیب احمدی‌نژاد درآورد
قالیباف در ادامه نظریه چهار درصد در برابر ٩٦ درصد خود، به تسهیلات پرداختی اشاره کرد. او با طرح این پرسش که ٥٠٠‌ هزار‌ میلیارد تومان وام به چه کسی داده شده است؟ ادعا کرد که چهاردرصدی‌ها وام گرفته‌اند گشتی در آمارهای بانکی نشان می‌دهد ٤٠٠‌ هزار‌ میلیارد به بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی پرداخت شده است؛ درحالی‌که قالیباف از روز اول مدعی پرداخت تسهیلات کلان به چهار درصدی‌هاست. بد نیست اینجا به جیب احمدی‌نژاد هم اشاره شود که چندین بار ادعا کرد اسامی دانه‌درشت‌ها را در جیب دارد، اسامی‌ای که هرگز منتشر نشدند. دولت فعلی آنها را از جیب احمدی‌نژاد درآورد و به قوه قضائیه فرستاد. ضمنا آن چهار درصدی‌هایی که قالیباف به آن اشاره می‌کند، در دولت قبل توانستند وام‌های کلان بگیرند و آنها را با قلدری نپردازند. براساس آمار بانک مرکزی در ابتدای دولت نهم، مطالبات معوق بانک‌ها چهار هزار‌ میلیارد تومان بود که در پایان دولت محمود احمدی‌نژاد به ٩٢‌ هزار‌ میلیارد تومان رسید. یکی از تحلیلگران ارشد و از مدیران سابق بانکی از فساد بزرگ شهرداری در بانک سرمایه گفته است. براین اساس در مقطعی شهرداری ٤٠ درصد سهام بانک سرمایه را در اختیار داشت. بعد این سهام را به آقایی واگذار کرد. همچنین این شخص زمانی که شهرداری در این بانک سهام‌دار بود، وام‌هایی گرفت که هنوز آنها را پس نداده است.
دروغ بزرگ تعطیلی بنگاه‌ها
رویه برخی از خبرگزاری‌های هم‌سو با کاندیداهای اصولگرا، در مناظره هم ادامه یافت. برخی از آنها مدعی تعطیلی بنگاه‌ها در دولت یازدهم شدند. براساس آمار رسمی، ١٢‌ هزار بنگاه‌ها با شروع رکود در دولت دهم تعطیل شدند و این روند در دولت یازدهم هم ادامه یافت و پنج هزار بنگاه تعطیل شدند. اما دولت یازدهم توانست پنج هزار بنگاه‌ را احیا کند.
رد افزایش فقر در دولت یازدهم
رئیسی در مناظره ادعا کرد که فقر در این دولت زیادتر شده. اما با بررسی آمار، این ادعا به‌راحتی رد می‌شود. (رجوع به نمودار صفحه ١٨) از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد هدفمندی فقرا را فقیرتر کرد. همچنین در بخشی دیگر رئیس ادعا کرد، این دولت در اوایل امسال به خاطر انتخابات یارانه فقرا را سه برابر کرده؛ درحالی‌که این موضوع تکلیف مجلس بوده است.
صحت آماری خروج از رکود
رکود هم در خلال مناظره مطرح شد و برخی از نامزدها ادعا کردند هنوز در رکود هستیم. براساس آمار، رشد صنعتی از منفی هشت در سال ٩١ به مثبت چهار در سال ٩٥ رسیده و این نشانه احیای بنگاه‌های اقتصادی است؛ این یعنی آغاز خروج از رکود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید