Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده پسته در گفت‌وگو با ایانا اعلام کرد:

توانمندسازی باغداران پسته در مدیریت آب در دولت یازدهم/ معرفی رقم جدید پسته مقاوم به کمبود آب/ نیاز صنعت پسته به سالانه هشت میلیارد تومان اعتبار برای تحقیقات

با توجه به کمبود و کاهش کیفیت آب، فعالیت پژوهشکده بر توانمندسازی باغداران پسته در مدیریت استفاده از آبیاری قطره‌ای، زیرسطحی و کم‌فشار متمرکز شده است.

توانمندسازی باغداران پسته در مدیریت آب در دولت یازدهم/ معرفی رقم جدید پسته مقاوم به کمبود آب/ نیاز صنعت پسته به سالانه هشت میلیارد تومان اعتبار برای تحقیقات

با توجه به کمبود و کاهش کیفیت آب، فعالیت پژوهشکده بر توانمندسازی باغداران پسته در مدیریت استفاده از آبیاری قطره‌ای، زیرسطحی و کم‌فشار متمرکز شده است.

رئیس پژوهشکده پسته صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به فعالیت‌های برجسته این پژوهشکده در طی چهار سال گذشته، گفت: تمام فعالیت‌هایی که در زمینه پسته صورت می‌گیرد، حائز اهمیت فراوان است؛ اما با توجه به کمبود و کاهش کیفیت آب در سال‌های اخیر، فعالیت پژوهشکده بر توانمند سازی باغداران پسته در مدیریت استفاده از آبیاری قطره‌ای، زیرسطحی و کم فشار متمرکز شده است.

امان‌الله جوانشاه افزود: علاوه بر معرفی ارقام گذشته، 40 پایه جدید که در نهایت به رقم جدیدی منجر می‌شود نیز در حال معرفی به باغداران پسته است که این رقم از لحاظ قدرت فیزیکی مقاوم و سازگاری بیشتری نسبت به کمبود آب دارد.

وی با بیان اینکه پژوهشکده در زمینه کنترل آب، مبارزه با آفات و معرفی ارقام با بخش خصوصی همکاری می‌کند، بیان کرد: همچنین در پژوهشکده روی یکسری بیماری‌های جدیدی مانند بیماری‌های قارچی -که اخیراً گزارش شده- بررسی می‌شود تا مشخص گردد آنها در چه سطحی شیوع یافته‌اند و روش‌های مبارزه با آن بیماری‌ها چگونه باید صورت گیرد تا در سال‌های آینده برای باغداران پسته مشکل‌ساز نباشد. هرچند در حال حاضر جای نگرانی نیست، اما اگر کنترل نشود، در آینده تولید مشکل خواهد کرد.

جوانشاه موضوع مهاجرت باغ‌ها به سوی مناطقی که دارای آب فراوان و ارزش افزوده برای بخش خصوصی باشد، طیبعی دانست و ادامه داد: جهاد کشاورزی برنامه‌‌‌ای برای توسعه کشت پسته علاوه بر استان‌های پسته خیز در سایر استان‌ها نیز دارد؛ اما با سرعتی که بخش خصوصی وارد شده سعی شده جلوی بی‌رویه این حرکت گرفته شود، برای این منظور چند دستورالعمل به استان‌ها ارسال شده تا چنانچه باغ پسته در آن استان‌ها احداث می‌شود، باید به نکاتی همچون: سازگاری ارقام با منطقه، عملکرد اقتصادی، پایداری تأمین آب، انتقال دانش مدیریت باغ از سوی کارشناسان به باغداران محلی و... توجه شود.

وی انتقال یافته‌های تحقیقاتی به باغداران پسته از سوی پژوهشکده پسته را از دیگر فعالیت‌های برجسته این پژوهشکده نام برد و تأکید کرد: یکسری فعالیت‌های کاربردی و الگویی در مناطقی از کشور در حال انجام است که برای باغداران پسته خیلی مؤثر بوده است؛ زیرا کشاورزان به عینه و از نزدیک اثرات داده‌های تحقیقاتی را در مدیریت باغ می‌بینند. در این راستا در استان کرمان 15 طرح الگویی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان به مورد اجراء در آمده است که نتایج خوبی برای باغداران پسته در پی داشته است. خوشبختانه بخش خصوصی نیز در این زمینه وارد شده و به‌ویژه در انتخاب پایه‌ها خوب سرمایه‌گذاری کرده است.

رئیس پژوهشکده پسته مشکلات باغداران پسته را کاهش میزان و کیفیت آب، استفاده بی‌رویه سموم، تغذیه نامتناسب (استفاده از کودهای خاص با غلظت یا ترکیب‌های غیرکارشناسی)، مدیریت نادرست باغ‌ها و... اعلام کرد و راه‌حل برون‌رفت از این معضلات را برخورد علمی و ارتباط مؤثر باغداران پسته با مراکز و پژوهشکده‌ها علمی برشمرد.

جوانشاه با اشاره به برنامه‌های پژوهشکده پسته در سال جاری، عنوان کرد: امسال در صورت تأمین اعتبار 46 طرح تحقیقاتی در زمینه‌های آبیاری، تغذیه، مدیریت باغبانی، ژنتیک، به‌نژادی، فرآوری پسته، طرح‌های اقتصادی پسته و... به مورد اجرا در خواهد آمد.

وی در پایان درآمدزایی پژوهشکده پسته از محل فروش دانش فنی را یک میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: چنانچه بخواهیم صنعت پسته کشور رشد کند، باید سالانه هشت میلیارد تومان اعتبار برای انجام تحقیقات سرمایه‌گذاری شود.

گفتنی است، در حال حاضر 906 هزار هکتار از باغ‌های کشور به کشت پسته اختصاص دارد که از این میزان 260 هزار هکتار در استان کرمان کشت می‌شود./

A-960223-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید