Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در همایش سراسری مدیران عشایری کشور مطرح کرد:

کددار شدن 780 هزار نفر از عشایر/ افزایش درآمد عشایر با کشت گیاهان دارویی در مراتع/ 150 میلیارد تومان صرفه‌جویی با تأمین نهاده‌ها برای عشایر در سال گذشته

وزیر جهاد کشاورزی، اقدامات مؤثری را که در چند سال اخیر برای بهبود سطح زندگی جامعه عشایری صورت گرفته، مثبت دانست و بر استمرار و گسترش آنها تأکید کرد.

کددار شدن 780 هزار نفر از عشایر/ افزایش درآمد عشایر با کشت گیاهان دارویی در مراتع/ 150 میلیارد تومان صرفه‌جویی با تأمین نهاده‌ها برای عشایر در سال گذشته

وزیر جهاد کشاورزی، اقدامات مؤثری را که در چند سال اخیر برای بهبود سطح زندگی جامعه عشایری صورت گرفته، مثبت دانست و بر استمرار و گسترش آنها تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی امروز در همایش سراسری مدیران اتحادیه عشایری، گفت: یکی از اتفاقات مثبتی که برای عشایر افتاد، کددار شدن 780 هزار نفر با همکاری وزارت کشور در محل‌های اسکان عشایری بود.

محمود حجتی با اشاره به اینکه مناطق صاحب کد، باید مانند مناطق روستایی از خدماتی مانند آب، برق، گاز، آموزش و بهداشت برخوردار باشند، افزود: بنابراین اگر نگاهی جامع و کلان به این موضوع داشته باشیم، کددار شدن، تنها برخورداری از یک عدد نیست، بلکه تمام جوانب آن را نیز باید در نظر گرفت. به عبارتی، آنها باید مانند جامعه روستایی حداقل‌های امکانات رفاهی را در اختیار داشته باشند.

به گفته وی، امروز مهم‌ترین دغدغه عشایر، تعلیف دام‌ها و قیمت فروش محصول است. به همین دلیل باید ساختاری را تعریف کرد که مطابق آن، این مشکلات از بین رفته و عشایر با از بین رفتن مراتع، مجبور به فروش دام خود در وزن‌های پایین نباشند. زیرا در این صورت، دیگر نمی‌توان نام آن را تولید پایدار گذاشت.

حجتی با تأکید بر اینکه متوسط تعداد دام هر خانوار عشایری 111 راس گوسفند است، عنوان کرد: نباید تمام درآمد این قشر زحمت‌کش، متکی به دام باشد. بلکه می‌توان با خلاقیت و مدیریت صحیح، درآمدهای جانبی بیشتری برای آنها فراهم کرد.

وی معتقد است: همین مراتع که بیشتر عشایر برای تعلیف دام‌های خود از آنها استفاده می‌کنند، ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای برای کشت گیاهان دارویی دارند، اما آن‌طور که باید و شاید از این پتانسیل استفاده نشده است. به‌عنوان مثال، گیاه کرفس تا کیلویی 140 هزار تومان آن هم به صورت خام، در بازار به فروش می‌رسد. چه اشکالی دارد عشایری که مثلاً از سه هکتار مرتع مورد استفاده برای چرای دام، یک هکتار آن را به کشت چنین گیاهی اختصاص داده و درآمد خود را به مراتب بالا ببرد؟ اتفاقا طبق برآوردهای صورت گرفته، درآمد از این طریق، بیشتر از درآمد حاصل از تولیدات دامی است. همین طور گیاهانی مانند باریجه در سمنان و یا آنقوزه در گچساران.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته به‌منظور بهبود سطح زندگی عشایر، حدود 700 هزار تن نهاده به قیمت دولتی در اختیار آنها قرار دادیم تا دغدغه آنها نسبت به تأمین نهاده کاهش یابد. از این طریق، حدود 150 میلیارد تومان به نفع اعضای این جامعه شد و آنها با قیمت مناسب‌تری موفق به تأمین این محصولات شدند.

حجتی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در کنار کددار شدن و یاری‌رسانی به آنها برای تأمین نهاده‌های ارزان‌قیمت، اسکان عشایر و ایجاد زنجیره تولید برای محصولات آنها نیز از مهم‌ترین اقداماتی است که در دستور کار دولت قرار گرفته و باید هرچه سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسد. زیرا گذر زمان به هیچ وجه به نفع این قشر آسیب‌پذیر نیست.

وی خطاب به مخالفان طرح اسکان عشایر اظهار کرد: آیا شما حاضرید زن و فرزندتان آواره کوه و بیابان باشد و برای کسب لقمه‌ای نان در مناطق مختلف، رفت و آمد کنید؟ مگر آنها انسان نیستند؟ آنها هم حق دارند مانند شما از حداقل‌های امکانات رفاهی بهره ببرند. آنها نیز مانند شما سرپناه می‌خواهند و به بهداشت و آموزش احتیاج دارند. کوشش برای کسب روزی است که مدل زندگی آنها را به این شکل تعریف کرده است.

حجتی با اشاره به اینکه جامعه عشایری تأمین‌کننده حداقل 180 هزار تن گوشت در کشور هستند، تأکید کرد: چه کسی حاضر است لقمه‌ای گوشت تولید شده از طرف این جامعه را مصرف کند که به قیمت از دست رفتن فرزند یا مادر خانواده آنها باشد؟ یا حتی به قیمت محرومیت فرزندان این گروه از تحصیل و آموزش تمام شود؟ این لقمه از زهر هلاهل نیز بدتر است.

از نظر وی، به خاطر همین سختی‌هاست که باید هم درآمدهای جانبی برای آنها فراهم کرد و هم آنها را اسکان داد تا یک زندگی عادی و معمولی داشته باشند. به علاوه، این حق آنهاست که از تولید تا سفره، محصول خود را همراهی کنند و برای این منظور باید تجهیزات، منابع و بسترهای لازم احیا شود؛ وگرنه دسترنج عشایر، نصیب افراد دیگری خواهد شد که هیچ سهمی در تولید ندارند. البته تاکنون اقداماتی انجام شده و عشایر تا تاسیس کشتارگاه هم پیش رفته‌اند، اما ما معتقدیم که آنها در عرصه بسته‌بندی و توزیع نیز باید ورود کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان از تشکیل شورای عالی عشایر در سال 93 بعد از 10 سال تأخیر، اظهار خرسندی کرد و یادآور شد: خوشبختانه برای ساماندهی و کمک به این قشر، دولت و مجلس بسیار تلاش کردند و یک درصد از درآمدهای صندوق توسعه ملی جهت تأمین نهاده در اختیار وزارتخانه قرار گرفت تا این طرح به خوبی اجرا شود./

V-960223-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید