Iranian Agriculture News Agency

رفتار عصبی کودکان در اوج سم پاشی گل ها برای روز مادر

هراس از گل های رز: مشاهده علائم عصبی- رفتاری در کودکانی که در معرض آفت کش های گل ها قرار داشته اند / آفت کش ها مستقیما برای اعصاب و سلول های عصبی مغز سم محسوب می شود

اکوادور سومین تولید کننده بزرگ گل در دنیاست، به ویژه گل رز، که برای هدیه دادن در روز مادر بسیار مناسب هستند. صنعتی که ۱۰۳ هزار نفر را در استخدام دارد و به شدت بر روی آفت کش های کشاورزی تکیه دارد.

هراس از گل های رز: مشاهده علائم عصبی- رفتاری در کودکانی که در معرض آفت کش های گل ها قرار داشته اند / آفت کش ها مستقیما برای اعصاب و سلول های عصبی مغز سم محسوب می شود

اکوادور سومین تولید کننده بزرگ گل در دنیاست، به ویژه گل رز، که برای هدیه دادن در روز مادر بسیار مناسب هستند. صنعتی که ۱۰۳ هزار نفر را در استخدام دارد و به شدت بر روی آفت کش های کشاورزی تکیه دارد.

به گزارش ایانا از ساینس دیلی در مقاله ای که در ماه مه ۲۰۱۷ مجله سم شناسی مغز و اعصاب منتشر شده است، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفورنیا سن دیگو، با همکاری دانشگاه اکوادور و مینه سوتا، تغییرات کوتاه مدتی را یافته اند که در رفتارهای عصبی کودکانی در اوج سم پاشی گل ها برای روز مادر به نحوی با این مسئله مرتبط بوده اند. این مطالعه کودکانی را که فعالیت های کشاورزی انجام نمی دهند اما در جوامع کشاورزی در اکوادور زندگی می کنند مورد بررسی قرار داده است.

پژوهشگر ارشد، خوزه سوارز لوپز، استادیار در گروه پزشکی خانواده و بهداشت عمومی در دانشگاه سن دیگو کالیفورنیا می گوید "یافته های ما از بررسی کودکان غیر کارگری که در اوج دوره سم پاشی ها (تولید گل برای روز مادر) در معرض آن قرار دارند به دست آمده است که نشان می دهد این مسئله می تواند به طور موقت رفتار های عصبی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد."

"کودکانی که کمی بعد از دوره برداشت گل ها و سم پاشی ها مورد بررسی قرار گرفته اند در مقایسه با کودکانی که در فاصله زمانی طولانی تری نسبت به این فعالیت ها مورد بررسی قرار گرفته اند در اکثر اقدامات عملکرد پایین تری را از خود نشان داده اند، مانند توجه، خویشتن داری، فرآیندهای ادراک دیداری- فضایی (توانایی درک و تعامل با جهان بصری مان) و حسی حرکتی (هماهنگی چشم و دست)."

"این پژوهش بسیار بدیع است به دلیل این که نشان می دهد که استفاده از آفت کش ها می توانند تغییرات کوتاه مدتی را در عملکردهای مربوط به رفتارهای عصبی ایجاد کنند علاوه بر این که تغییرات دراز مدت نیز می توانند داشته باشند. این مسئله مشکل آفرین است چرا که تغییرات مشاهده شده در فعالیت های ذهنی، برای یادگیری کودکان اساسی هستند و به ویژه در ماه های مه و جولای که فصل امتحانات پایان سال کودکان است بسیار اهمیت دارد. اگر یادگیری و توانایی عملکرد آن ها در این دوره تحت تاثیر قرار گیرد، ممکن است با نمره های کمتری از دبیرستان فارغ التحصیل شوند و این مسئله می تواند در دستیابی آنها به شغل یا تحصیلات بالاتر مانع ایجاد کند."

قرار گرفتن در معرض آفت کش های مورد استفاده در کشاورزی در سنین پایین، با اختلال در رفتارهای مرتبط با سیستم عصبی کودکان مرتبط است، مانند اختلال بیش فعالی. هم چنین در ایجاد تغییر در رشد واکنش ها و عملکردهای حسی- حرکتی و ذهنی کودکان تازه به دنیا آمده نیز تاثیر دارد. به نظر می رسد پسران از دختران آسیب پذیر تر باشند.

سوارز لوپز، که محقق اصلی پژوهش اسپینا( (ESPINA است، پژوهشی که بر روی آلوده کننده های محیط زیست و رشد کودکان در اکوادور مطالعه می کند، می گوید "تحقیقات گذشته در مورد حیوانات نشان می دهد که سطح نوسان قرار گرفتن در معرض آفت کش ها می تواند اثرات کوتاه مدت بر رفتارهای عصبی را ایجاد کند."

او و همکارانش ۳۰۸ کودک چهار تا 9 ساله را که در مناطق کشت گل در اکوادور زندگی می کردند ولی خودشان در آن مناطق کار نمی کردند در دوره تولید گل برای روز مادر و تا ۱۰۰ روز پس از برداشت مورد آزمایش قرار دادند. به این منظور، تست خون و تست های مربوط به رفتار انجام شد.

حشره کش های ارگانوفسفره که به طور معمول برای از بین بردن آفات گل ها قبل از صادرات آن ها مورد استفاده قرار می گیرند، از آنزیمی به نام استیل کولین استراز( AChE ) که یک انتقال دهنده عصبی مهم برای ایجاد ارتباط بین سلول های عصبی در مغز و بدن به نام استیل کولین را تنظیم می کند، جلوگیری می کند. هم چنین آفت کش ها مستقیما برای اعصاب و سلول های حمایتی به نام گلیا( (glia که سلول های عصبی مغز را در کنار هم نگه می دارند سم محسوب می شوند. در تحقیقات گذشته، سوارز لوپز و همکارانش نشان داده اند که میزان فعالیت کمتر AChe ، با میزان توجه پایین تر، توانایی کنترل و حافظه مرتبط است، و دوباره پسران از دختران آسیب پذیر تر هستند.

سوارز لوپز، به این نکته توجه دارد که این مطالعه از نوع مقطعی است؛ جمع آوری و تحلیل داده های مشاهده ای بر روی جمعیت نماینده در یک مقطع زمانی خاص. او می گوید «نیاز است تا یافته های ما، در پژوهشی که درباره این کودکان انجام شد، در طول و بعد از قرار گرفتن در معرض آفت کش ها دوباره تکرار شود». او در ادامه بیان می کند «اما بر اساس شواهدی که تاکنون به دست آمده است، و پتانسیل تاثیر گذاری کوتاه مدت و طولانی مدت در تماس بودن با آفت کش ها بر توانایی های یاد گیری، شناخت، تعاملات اجتماعی و یک سلامت کلی، در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی برای محافظت از کودکان در مقابل آفت کش ها به شدت توصیه می شود."

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید