Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در اردبیل؛

ایران پاک‌ترین کشور در آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سفر به اردبیل با اعلام این خبر افزود: با تائید بهداشت جهانی دام ایران پاک ترین کشور در آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است. رعایت بهداشت دام اساس و پایه فعالیت های دامپزشکی کشور را تشکیل می دهد.

ایران پاک‌ترین کشور در آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سفر به اردبیل با اعلام این خبرافزود: با تائید بهداشت جهانی دام ایران پاک ترین کشور در آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است. رعایت بهداشت دام اساس و پایه فعالیت های دامپزشکی کشور را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگار ایانا از اردبیل، مهدی خلج گفت: این سازمان با سعی و اهتمام وافر توانسته است بیماری آبله نشخوارکنندگان را که یک بیماری ویروسی کشنده است از 419 کانون آلودگی در سال 92 به 113 کانون در سال 95 کاهش دهد که این نشان از عزم و اراده جدی این سازمان در مهار این بیماری عفونی و مستمر کشوری دارد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت های صورت گرفته توسط سازمان دامپزشکی کشور در مهار بیماری طاعون نیز افزود: طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است که می تواند باعث ایجاد تلفات در گوسفند و بز شود. تعداد کانون این بیماری در سال 92، 3 هزار و 43 بود که این میزان کانون در پایان سال 95 به 419 کانون کاهش پیدا کرد . به عبارت دیگر شاهد کاهش 7.3 برابر این بیماری در طی سه سال بودیم.

وی افزود: در سال 92 تعداد 7 میلیون نوبت واکسیناسیون و در سال 95 بالغ بر 26 میلیون نوبت واکسیناسیون بر علیه این بیماری انجام شد به عبارت دیگر میزان واکسیناسیون در سال 95 به 4 برابر افزایش یافت .

این مقام مسئول در خصوص اقدامات انجام گرفته در خصوص بیماری شاربن که یک بیماری مشترک بین انسان و دام است افزود: در سال 92 تعداد 19 کانون از این بیماری وجو داشت که در سال 95 این تعداد کانون به 8 مورد کاهش پیدا کرد. این واقعیت بیانگر آن است که سازمان دامپزشکی در مهار این بیماری خطرناک که بین انسان و دام مشترک است نیز موفق عمل کرده است .

وی در پایان سخنان خود با قدردانی از تلاش های مدیرکل و کارکنان دامپزشکی استان با اشاره به تلاش شبانه روزی تیم های تخصصی و دامپزشکان در بحت نظارت گفت: در تمامی نقاط کشور دامپزشکان با حضورفعال در مراکز تولیدی اعم از دام و طیور ومزارع مرغداری و تداوم این عملیات در مسیر حمل و نقل تا فروشگاه ها نظارت های بهداشتی خود را در یک زنجیره کامل برای تامین سلامت گوشت و فرآورده های دامی قابل مصرف مردم با جدیت تمام انجام می دهند. در این پروسه همکاری های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان همواره مد نظر بوده و بایستی تولید کنندگان با رعایت استاندارد های لازم ما را در ارائه خدمات و تامین بهداشت فرآیند های مربوط بهم که از مطالبات به حق مصرف کنندگان است یاری کنند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید