Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور در حاشیه همایش مدیران عشایری:

وجود پنج واسطه از تولید تا مصرف گوشت/ فروش گوشت به قیمت 41 هزار تومان بی‌انصافی است/ تشکل‌ها ‌باید ورود کنند/ کشتارگاه زیاران برای تامین گوشت پایتخت، دست به کار شد

اگرچه قیمت گوشت دوباره رو به افزایش گذاشته، اما این موضوع هیچ ارتباطی به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی ندارد و بخش توزیع مسئول تمام آنهاست.

وجود پنج واسطه از تولید تا مصرف گوشت/ فروش گوشت به قیمت 41 هزار تومان بی‌انصافی است/ تشکل‌ها ‌باید ورود کنند/ کشتارگاه زیاران برای تامین گوشت پایتخت، دست به کار شد

اگرچه قیمت گوشت دوباره رو به افزایش گذاشته، اما این موضوع هیچ ارتباطی به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی ندارد و بخش توزیع مسئول تمام آنهاست.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور امروز در حاشیه همایش مدیران عشایری، درباره پرسش خبرنگاران مبنی بر چرایی گرانی گوشت قرمز، گفت: متاسفانه از وقتی دام زنده تولید می‌شود، تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد، حداقل پنج دست می‌چرخد و تمام این حلقه‌ها سهم خود را در فروش آن لحاظ می‌کنند.

محمدرضا ملاصالحی با اشاره به اینکه سه واسطه در این میان غیر ضروری است، افزود: نمی‌توان تقصیرها را به گردن قصاب انداخت، زیرا آنها نیز گوشت قرمز را گران می‌خرند و مجبورند با در نظر گرفتن سود خود، آن را به مصرف‌کننده بفروشند، اما چوبدارها، واسطه‌هایی که دام را از چوبدار خریده و به میادین می‌برند و نیز آنهایی که حمل دام از میادین تا کشتارگاه‌ها را به عهده می‌گیرند، وجودشان ضرورت چندانی ندارد.

به گفته وی، سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر این است که تشکل‌ها در زمینه مدیریت تولید و توزیع ورود کرده و جای دلال‌های اضافی را پر کنند، اما متأسفانه هنوز بسیاری از تشکل‌ها این قابلیت را پیدا نکرده و قدرت کافی برای مدیریت بازار را ندارند؛ وگرنه کار دولت، ورود به این بخش‌ها نیست و باید تشکل‌های خصوصی آن را بر عهده بگیرند.

ملاصالحی با بیان اینکه اکنون قیمت گوشت به حدود 41 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است، عنوان کرد: این بدون‌شک بی‌انصافی و اجحاف در حق مصرف‌کننده است. زیرا اکنون گوسفند زنده با بهترین کیفیت به قیمت 15 هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم عرضه می‌شود و با احتساب 50 درصد لاشه، در نهایت قیمت آن نباید برای مصرف‌کننده نهایی از 36 یا 37 هزار تومان بیشتر باشد.

وی ادامه داد: همین‌طور وقتی گوساله زنده 12 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد، چرا باید مصرف‌کننده برای آن 40 هزار تومان پول بپردازد؟ در حالی که نباید این محصول را بیش از 33 هزار تومان در بازار بفروشند. زیرا هیچ قسمتی از گوساله دورریز نداشته و تمام آن به فروش می‌رسد. حتی پوست آن بالای 100 هزار تومان قیمت دارد؛ بنابراین درآمدهای جانبی به اندازه‌ای است که هزینه کشتار را جبران می‌کند.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور با اشاره به اینکه گرانی گوشت قرمز از آغاز یک پروژه بود، بیان کرد: برخی از این فرصت سوءاستفاده سیاسی کرده و آن را دستاویزی برای تخریب دولت قرار می‌دهند. در حالی که باید مشکل را در بخش توزیع جست‌وجو کرد و اجازه نداد که بیشتر از اینها مصرف‌کننده را متضرر کنند.

ملاصالحی یادآور شد: اکنون با کمک بخش خصوصی، قرار است کشتارگاه زیاران که از همان روز نخست به‌منظور تأمین گوشت تهران تأسیس شده بود، وارد عمل شده و در حذف دلال‌ها مؤثر باشد. به این‌گونه که بخش خصوصی، گوسفند زنده را درب کشتارگاه با قیمت 13 هزار تومان تحویل داده و لاشه با قیمت 30 تا 33 هزار تومان در هر کیلوگرم عرضه می‌شود. البته از امروز کار این کشتارگاه برای تامین گوشت پایتخت آغاز شده و نخستین محموله را کشتار می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: علاوه بر اینها عشایر هم نمی‌توانند بیش از این گله خود را برای پروار، نگه دارند و باید آن را در هفته‌های آینده به بازار عرضه کنند./

V-960223-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید