Iranian Agriculture News Agency

با حضور رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور صورت گرفت:

افتتاح ایستگاه حفاظت از منابع ژنتیکی دام های شمال کشور (گاو دشت)

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور گفت: امروز مفتخریم که کشور از یک وارد کننده دام و محصولات دامی به تولید کننده و یکی از صادرکنندگان دام زنده دنیا (دام سبک)، مواد لبنی و مواد ژنتیکی (اسپرم، جنین) تبدیل شده است.

افتتاح ایستگاه حفاظت از منابع ژنتیکی دام های شمال کشور (گاو دشت)

ایستگاه حفاظت از منابع ژنتیکی دام های شمال کشور (فاز یک: گوسفند زل) با حضور رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور و شماری از اعضای هیات علمی، پژوهشگران و کارشناسان مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در ایستگاه تحقیقات گاو دو منظوره گاو دشت مازندران افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش ایانا از مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، در این مراسم دکتر مرتضی رضایی رئیس این مؤسسه با بیان اینکه تاکنون تنها 20 درصد از پتانسیل این مجموعه مورد بهره برداری قرار گرفته است، گفت: تمامی دستاوردهای مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور کار مشترک بین مؤسسه و معاونت بهبود تولیدات دامی و مرکز اصلاح نژاد بوده است.

رئیس مرکز بهبود و اصلاح نژاد دام نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز مفتخریم که کشور از یک وارد کننده دام و محصولات دامی به تولید کننده و یکی از صادرکنندگان دام زنده دنیا (دام سبک)، مواد لبنی و مواد ژنتیکی (اسپرم، جنین) تبدیل شده است .

محمدرضا ملاصالحی افزود: اولویت نخست کشور از پرورش دام تولید شیر است و تولید گوشت در مرحله بعدی قرار دارد.

وی با تأکید بر آمیخته‌گری، دام سبک را مناسب برای استفاده در واحدهای دامداری کوچک روستایی دانست و یادآور شد: پیشرفت در این امر می تواند موجب کاهش اتکاء دام به مرتع شود و اجرای طرح سنتز نژادهای بز دو منظوره نیز می تواند بخشی از نیازهای شیر و گوشت جامعه را تأمین کند .

کارشناس ایستگاه گاو دشت نیز درخصوص نژادهای موجود در این ایستگاه گفت: هم اکنون نژاد هلشتاین و آمیخته های آن با نژادهای سمینتال و مونت بیلیارد در نسل اول و دوم با خلوص 50 و 75 درصد در ایستگاه نگهداری می شوند .

نیکبختی افزود: 120 رأس گاو دوشا در ایستگاه وجود دارند که روزانه چهار تن و 200 کیلوگرم شیر تولید می کنند. شیر تولیدی به شرکت کاله آمل تحویل داده می شود که بنا بر گزارش کاله بار میکروبی آن زیر 50 هزار است و از این نظر جزو 10 شیر برتر تولید شده در کشور به شمار می رود.

وی یاد آورشد: سال گذشته 40 رأس گوساله نر اصلاح نژادی به دامداران محلی واگذار شد که با استقبال خوبی مواجه گردید. همچنین جایگاه های تحقیقاتی انفرادی و گروهی در این قسمت وجود دارد که آماده برای انجام کارهای تحقیقاتی است .

نیکبختی با بیان اینکه گوساله های از شیر گرفته شده این مرکز نیز از نظر جثه و سلامت نمونه هستند و آمار تلفات گوساله ها زیر یک درصد است، افزود: آزمایشگاه IVF/IVM در حال تجهیز است و قرار است تولید جنین سکس شده در آن انجام گیرد .

در پایان این مراسم شرکت کنندگان از قسمت های مختلف گاوداری ایستگاه گاو دشت شامل: جایگاه نگهداری تلیسه ها و گوساله های نر، جایگاه نگهداری گوساله های شیرخوار، جایگاه نگهداری گاوهای خشک، شیردوشی و اتاق سرد کننده شیر بازدید کردند.

گفتنی است در مراسم افتتاح ایستگاه حفاظت از منابع ژنتیکی دام های شمال کشور رضایی رئیس موأسسه تحقیقات علوم دامی کشور، ملا صالحی مدیر مرکز اصلاح نژاد دام، سعیدیان نمایندگی ولی فقیه سازمان تحقیقات، شجاع نمایندگی ولی فقیه در مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور و شماری از اعضای هیات علمی، پژوهشگران و کارشناسان مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور حضور داشتند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید