Iranian Agriculture News Agency

زلزله‌۵.۷ ریشتری در بجنورد / دیوار برخی منازل روستایی فروریخت





زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ درجه در مقیاس ریشتر شامگاه شنبه بجنورد در خراسان شمالی را لرزاند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ساعت۲۲ و ۳۰ دقیقه و ۵۷ ثانیه شنبه، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ درجه در مقیاس ریشتر بجنورد را لرزاند.

برپایه این خبر، این زلزله در موقعیت ۵۷.۲۲شمالی و ۳۷.۶۶ شرقی و در عمق۱۱ کیلومتری زمین رخ‌داده است.

۰۰:۲۴ خسارت ۲۰ تا ۵۰ درصدی زلزله به برخی روستاهای خراسان شمالی

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: زلزله به برخی روستاهای خراسان شمالی ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد کرده است.

محمدحسن علی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در پی گزارش ۵.۷ ریشتری بجنورد خسارت‌هایی به برخی منازل در این شهر واردشده است.

علی نیا بابیان اینکه خسارت‌ها در روستاهای خراسان شمالی بیشتر است، افزود: به منازل مسکونی روستاها خسارت ۲۰ تا ۵۰ درصدی واردشده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تلفات جانی در این زلزله نداشتیم و فقط ۱۱ نفر از شهروندان به‌صورت جزئی مصدوم و به اورژانس مراجعه کرده‌اند که سرپایی درمان شدند.

وی عنوان کرد: اکیپ‌های امدادرسانی هلال‌احمر به مناطق زلزله‌زده اعزام و در حال امدادرسانی هستند.

معاون امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: تمامی مراکز درمانی بجنورد آماده‌باش کامل هستند.

۲۳:۵۱ خسارت جانی در بجنورد نداشتیم/ آماده‌باش ۱۰۰ نیروی آتش‌نشانی

رئیس سازمان آتش‌نشانی خراسان شمالی گفت: خسارت جانی ناشی از زلزله شدید بجنورد نداشتیم.

علی گودرزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نیروهای این سازمان پس از وقوع زلزله شدید ۵.۷ ریشتری بجنورد به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

گودرزی افزود: این نیروها داخل شهر بجنورد آماده‌باش هستند و محدوده شهر و روستاهای حوالی شهر را نیروهای هلال‌احمر امدادرسانی خواهند کرد.

وی عنوان کرد: بر اساس گزارش‌های دریافت شده از نقاط مختلف شهر خوشبختانه خسارت جانی ناشی از زلزله نداشتیم.

وی گفت: تعداد ۱۰۰ نفر نیروی آتش‌نشانی در شهر بجنورد آماده‌باش هستند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی خراسان شمالی بیان کرد: روستای لنگر خرابی زیادی در پی داشته است.

۲۳:۵۱ شهروندان بجنوردی به خیابان‌ها آمدند

بنابر مشاهدات خبرنگار مهر، شهروندان بجنوردی و مردم روستاهای اطراف از بیم و هراس پس‌لرزه‌های احتمالی به خیابان‌ها آمده‌اند.

زمین‌لرزه شدید بوده است و مردم نگران زلزله‌های احتمالی بعدی هستند و احتمال اینکه شب را در بیرون از خانه‌های خود بگذرانند وجود دارد.

۲۳:۳۵ تشکیل جلسه مدیریت بحران در پی زلزله ۵.۷ ریشتری بجنورد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: شورای هماهنگی مدیریت بحران با حضور استاندار تشکیل جلسه داد و در حال بررسی گزارش‌های دریافتی از شهرستان‌ها هستیم.

حسین عظیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مرکز زلزله در پیش قلعه بوده و گزارش‌هایی از تخریب برخی منازل خشتی و گلی بخصوص در روستاها دریافت کرده‌ایم.

عظیمی افزود: تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است اما پیش‌بینی می‌شود خسارت‌های مالی افزایش یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: اورژانس، هلال‌احمر و بیمارستان‌های ما در آماده‌باش کامل هستند.

وی گفت: با توجه به قدرت بالای زمین‌لرزه مردم در خیابان‌ها حاضرشده‌اند و به آن‌ها توصیه می‌کنم با توجه به این‌که پس‌لرزه بالای ۳ ریشتر گزارش نشده است فعلاً از حضور در اماکن مسقف خودداری کنند.

عظیمی بیان کرد: در برخی نقاط شهری هم به دلیل این‌که چراغ‌های راهنمایی در حال چشمک‌زن قرارگرفته‌اند شاهد ترافیک هستیم و از پلیس راهور درخواست کردیم به این مسئله ورود پیدا کنند.

۲۳:۲۸ دیوار برخی منازل روستایی در بجنورد براثر زلزله فروریخت

فرماندار بجنورد گفت: براثر زلزله ۵.۷ ریشتری بجنورد دیوار برخی از منازل روستایی و شهری خراسان شمالی فروریخت.

محمود ثمینی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان این‌که زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری استان خراسان شمالی را لرزاند، اظهار کرد: این زلزله خسارت‌هایی را به منازل روستایی و برخی تأسیسات وارد کرده است.

وی بابیان این‌که پس از زلزله برق برخی نقاط شهرستان قطع و تلفن‌ها هم دچار اختلال شد، ادامه داد: هم‌اکنون برق منطقه وصل شده و تیم‌های ارزیاب ما در مناطق مستقرشده‌اند تا خسارت‌های احتمالی را برآورد کنند.

ثمینی از فروریختن چند دیوار در منازل روستایی خبرداد و گفت: براثر ریزش دیوار چند نفر از شهروندان زیر آوار ماندند و تعدادی از آن‌ها از زیر آوار خارج‌شده‌اند.

وی همچنین از وارد شدن خسارت به روستای حصار گرمه خان خبرداد و گفت: هنوز خسارت‌های واردشده جمع‌بندی نشده‌اند ولی تاکنون تخریب دیوار سه خانه مسکونی گزارش‌شده است.

وی احتمال داد خسارت‌های واردشده به دلیل بالا بودن شدت زلزله زیاد باشد.

۲۳:۰۷ نیروهای هلال‌احمر خراسان شمالی در حالت آماده‌باش هستند

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی از آماده‌باش کامل نیروهای هلال‌احمر این استان با توجه به وقوع زلزله خبرداد.

حسن شکوری نسب در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری که شامگاه شنبه خراسان شمالی را لرزاند، اظهار کرد: تمام نیروهای هلال‌احمر با تجهیزات کامل برای امدادرسانی به خسارت‌های احتمالی در آماده‌باش قرار دارند.

وی بابیان این‌که زمین‌لرزه در استان‌های هم‌جوار هم احساس شده است، اظهار کرد: تاکنون گزارش دقیقی از خسارت‌های واردشده به مناطق مسکونی اعلام‌نشده است.

شکوری نسب بابیان این‌که هلال‌احمر با آموزش‌های قبلی آمادگی خدمت‌رسانی به هرگونه حادثه‌ای را دارد، تصریح کرد: درصورتی‌که این زمین‌لرزه خسارتی داشته باشد نیروها و تیم‌های هلال‌احمر در سراسر استان خدمات‌رسانی را آغاز خواهند کرد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید