Iranian Agriculture News Agency

بر اساس یک تحقیق تازه:

شیرهای آفریقایی در معرض تهدیدهایی هستند که نسل ببرهای تیز دندان را منقرض کرد

بر اساس مطالعات گروهی از دانشمندان، چند گربه‌سان بزرگ از جمله شیرهای آفریقایی، پلنگ‌های ابری و یوزپلنگ‌ها به علت نابودی تدریجی گونه‌های شکاری خود در معرض خطر انقراض قرار دارند.

شیرهای آفریقایی در معرض تهدیدهایی هستند که نسل ببرهای تیز دندان را منقرض کرد

بر اساس مطالعات گروهی از دانشمندان، چند گربه‌سان بزرگ از جمله شیرهای آفریقایی، پلنگ‌های ابری و یوزپلنگ‌ها به علت نابودی تدریجی گونه‌های شکاری خود در معرض خطر انقراض قرار دارند .

به گزارش ایانا از ساینس دیلی ، هفت گربه سان بزرگ که در اواخر عصر یخبندان منقرض شدند از جمله چندین گربه‌سان تیز دندان، آنهایی بودند که بیشترین بخش شکار خود را از دست داده بودند. دانشمندان معتقدند که شیرهای آفریقایی و پلنگ ساندای ابری در نوبت بعدی انقراض قرار دارند .

در تحقیق تازه‌ای که آرهوس و گوتبرگ، دو دانشمند از دانشگاه ساسسکس و بخش مطالعات حفاظت از حیات وحش دانشگاه آکسفورد، با استفاده از یک پایگاه اطلاعاتی جدید به نام FelidDIET ، انجام دادند، ارزیابی کردند که آیا عوامل انقراض در عصر یخبندان را می‌توان برای جمعیت گربه‌سانان امروزی صادق دانست یا خیر .

این تیم علت انقراض هفت گربه سان بزرگ را در عصر یخبندان بررسی کردند: چهار گونه مورد بررسی شامل گربه‌سانان تیز دندان، شیرهای غارنشین و آمریکایی و یوزپلنگ آمریکایی بودند. آنها دریافتند که اگر این حیوانات امروزه زنده بودند تنها 25 درصد از شکارهای مورد علاقه آنها در زیستگاه‌های طبیعی‌شان هنوز باقی بودند و بیشتر آنها عمدتا بر اثر دخالت انسان، منقرض شده بودند. این تیم معتقدند: این نابودی ویرانگر گونه‌های شکار، عامل کمک کننده مهمی به انقراض این گربه‌سانان بزرگ بوده است .

این تیم همچنین از این پایگاه داده‌ها استفاده کردند تا دریابند که آیا کاهش مشابه در دسترسی به شکار، اکنون هم می‌تواند منجر به نابودی برخی از مشهورترین گربه سانان بزرگ جهان شود. آنها دریافتند که اگر همه گونه‌های در معرض خطر شکار، در محیط طبیعی گربه‌سانان بزرگ منقرض شوند، تنها 39 درصد از شکار شیرهای آفریقایی و 37 درصد از شکار پلنگ‌های ساندای ابری باقی خواهد ماند .

محققان با نگرانی از این مساله، معتقدند که اگر این جریان کاهش شکار ادامه یابد، به‌ویژه این دو گونه گربه‌سان بزرگ در معرض تهدید جدی انقراض قرار خواهند گرفت. آنها همچنین گزارش می دهند که کاهش تنوع شکار در زیستگاه جغرافیایی ببرها، پلنگ‌ها و یوزپلنگ‌ها، آنها را نیز در معرض خطر قرار خواهد داد .

دکتر کریس سندوم از دانشگاه ساسسکس می‌گوید:"این مطالعه چند جانبه به روشنی نشان می‌دهد که اگر کاهش گونه‌های شکار با چنین سرعتی ادامه یابد، آنگاه گربه سانان بزرگ مثل شیرها، پلنگ ساندای ابری، ببرها و یوزپلنگ ها در خطر انقراض خواهند بود. در جاهایی که انواع شکار با خطر انقراض روبرو هستند، گربه سانانی که از آنها تغذیه می‌کنند در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند و ما این امر را در مورد جریانی که در آخرین عصر یخبندان روی داده می‌دانیم. ما باید با این جریان عصر یخبندان، یک بار و برای همیشه مخالفت کنیم تا نیاز فوری به حفاظت این دو گونه گربه‌سان بزرگ و شکارهای آنها از سوی دولت‌ها مورد توجه قرار گیرد".

پروفسور دیوید مک دونالد مدیر WildCRU در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: "مطالعات ما درباره عواقب نابودی شکارها یا انقراض آنها به زبان قابل فهم برای عموم بیان می‌شود. در صورت عدم انقراض شکارها، که نقش انسان در آن پررنگ است، در بیشتر مناطق شاهد یک تا پنج گونه گربه‌سان بیشتر خواهیم بود. وقتی می‌بینیم که چگونه بسیاری از جانوران طعمه شیرها و ببرهای ابری در منطقه هندو مالایا با همان سرعتی که در دیگر نقاط مشابه قبلا از بین رفته‌اند، رو به نابودی هستند، جمله مشهور چرچیل که می‌گفت کسانی که از تاریخ نمی‌آموزند، محکوم به تکرار آن هستند، با اندوه فراوان به ذهن می‌آید".

دکتر داون برنهام، یکی از نویسندگان WildCRU می‌افزاید: "ما نقش خود را در جهانی که امروزه تنها سیاهگوش اوراسیایی نماینده گربه‌سانان نسبتا بزرگ در اروپای غربی است به نحو بدی انجام داده‌ایم. محاسبات ما نشان می‌دهد که اگر گونه‌های شکار این حیوانات موجود بود، اکنون حداقل باید سه نوع گربه‌سان بزرگ دیگر در این منطقه زندگی می‌کردند."/


ترجمه: محسن حدادی

L-960224-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید