Iranian Agriculture News Agency

سلام روحانی به آزادی و اصلاحات


شرق : روز گذشته همایش «سلام آزادی» در ورزشگاه ١٢ هزار نفری آزادی برگزار شد؛ اما با ظرفیتی بیشتر از گنجایش صندلی‌ها؛ جمعیتی حدود ٢٠ هزار نفر. در این مراسم «اسحاق جهانگیری»، «حسن روحانی» را همراهی کرد و پیش از آغاز سخنرانی رئیس‌جمهوری، به ایراد سخنان و دیدگاه‌هایش پرداخت. «حسن روحانی» در این همایش گفت: «ما راهی را در سال ۹۲ انتخاب کردیم که علی‌رغم میل یک اقلیت بود و این راه را تا به امروز ادامه دادیم و می‌خواهیم آن را تا چهار سال دیگر نیز ادامه دهیم». به گزارش «ایسنا»، حسن روحانی در همایش «سلام آزادی» ‌با بیان اینکه در آستانه یک تصمیم بزرگ تاریخی هستیم، گفت: «ملت ما در این هفته می‌خواهد اعلام کند که آیا به سال ۹۱ برمی‌گردیم یا به سال ۱۴۰۰ می‌رویم. ملت ما در روز جمعه این هفته می‌خواهند اعلام کنند که آیا مسیر آرامش را ادامه می‌دهند یا می‌خواهند مسیر تنش را انتخاب کنند». او افزود: «ما می‌خواهیم با صراحت بگوییم صاحب این کشور مردم ایران و رأی ملت ایران است». روحانی با بیان اینکه خواست جوانان ما امروز فقط این نیست که به آنها احترام گذاشته شود، افزود: «خواست جوانان ما این است که کشور با فکر آنها اداره شود، در همین زمینه من در مقدمه کتاب «برنامه دولت دوازدهم» نوشته‌ام که نسل‌های گذشته ما سالیان درازی طفره رفتند تا تسلیم فکر جوانان شوند؛ اما جوانان ما امروز مصمم هستند که سبک فکری آنها راه آینده کشور باشد».
راهی که سال ۹۲ انتخاب کردیم خلاف میل یک اقلیت بود
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: «ما در شرایطی هستیم که باید به همه جهانیان اعلام کنیم برای ساختن آینده‌مان مصمم هستیم، نه برای فروختن آینده. ما راهی را در سال ۹۲ انتخاب کردیم که علی‌رغم میل یک اقلیت بود و این راه را تا به امروز ادامه دادیم و می‌خواهیم آن را تا چهار سال دیگر نیز ادامه دهیم». روحانی با بیان اینکه آنچه تاکنون انجام داده‌ و پیموده‌ایم صددرصد مطلوب‌مان نبوده است و این‌گونه نیست که بگوییم از آنچه تاکنون انجام داده‌ایم رضایت کامل داریم، افزود: «می‌خواهیم بگوییم مسیر را درست انتخاب کردیم و باید این مسیر درست را با حرکتی بسیار پرشتاب و تحولی بالاتر و همچنین تدبیری که شایسته ملت ایران است ادامه دهیم».
او ادامه داد: «ما در سه‌ونیم سال گذشته در برابر فرصت‌های جهانی کاری کردیم که دشمن در مقام عمل نتواند از فرصت به‌دست‌آمده سال‌های قبل علیه ملت ما استفاده کند. ما کاری کردیم که با ایجاد فرصتی نو برای کشور و جوانان، چهره ایران که برخی آن را به‌عنوان چهره افراط و خشونت ترویج می‌کردند، به چهره امید و اعتدال تبدیل کنیم». روحانی گفت: «امروز می‌خواهم اعلام کنم راه انتخابات ما در روز جمعه، ‌راه اخلاق و احترام به همه مردم و احترام به حقوق شهروندی همه ایرانیان است. ما شکاف میان ملت بزرگ ایران را نمی‌پذیریم و جوانان ما می‌خواهند با هویتی اسلامی، ایرانی و محلی و همچنین هویتی که بتواند با جهان امروز در تعامل و زندگی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز باشد زندگی کنند». این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «دولت دوازدهم ادامه دولت یازدهم و به‌عنوان دولت اعتدال و اصلاحات و همچنین دولت همه صد درصد مردم ایران، به فرهنگ و هویت دینی و ملی خود احترام می‌گذارد».
باید به فکر پیشرفت باشیم نه به فکر فریب مردم
رئیس دولت دولت یازدهم در بخش‌هایی از صحبت‌های خود با اشاره به انتقادات مقام معظم رهبری درباره بیانیه‌ ۲۰۳۰ و پیوستن دولت ایران به این معاهده، با بیان اینکه امروز برخی بیانیه ۲۰۳۰ را به ناروا در میان مردم تبلیغ می‌کنند، تأکید کرد: «به ملت ایران و رهبری بزرگوار اعتماد می‌دهم که دولت در این سند تصریح کرده در چارچوب قوانین و فرهنگ ایران بر آن پایبند خواهد بود و در این راستا از مردم ایران می‌خواهم این روزها با هوشیاری در برابر توطئه‌هایی که از سوی گروهی طراحی می‌شود در مسیر خود بایستند». روحانی با بیان اینکه «باید به فکر پیشرفت و امید ایران باشیم نه به فکر فریب مردم»، از مردم خواست تا با دعوت از یکدیگر پای صندوق‌های رأی سرنوشت خود را تعیین کنند.او افزود: «تلاش ما در دولت یازدهم بر این بوده که راهی را که با هم انتخاب کردیم، با صداقت ادامه دهیم. اگرچه در بسیاری از موارد مشکلاتی بود که نتوانستیم آنها را به‌خاطر آرامش و امنیت جامعه بیان کنیم؛ اما اعلام می‌کنم به آنچه در خرداد ۹۲ به مردم قول دادم یا عمل کرده‌ام یا نگذاشته‌اند آن اراده عملی شود».
برابر فشارها برای بستن شبکه‌های اجتماعی ایستادیم
روحانی با اشاره به برخی مخالفت‌ها در داخل هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای، گفت: «مردم به‌خوبی می‌دانند در روزهایی که ما با قدرت‌های جهانی در حال مبارزه دیپلماتیک بودیم، برخی منافع ملی ایران را قربانی مسائل جناحی کردند و متأسفانه از پشت خنجر زدند؛ اما درعین‌حال ما صبوری و تحمل کردیم و راه را با حمایت ملت بزرگ ایران ادامه دادیم». او با بیان اینکه ما به همه و افکار همه احترام می‌گذاریم، گفت: «ما به افکار افرادی که مخالف افکار ماست احترام می‌گذاریم. این دولت به مخالفان و منتقدان خود احترام می‌گذارد و راه نجات و حل مشکلات کشور را بیان انتقاد می‌داند». روحانی با تأکید بر اینکه تخریب مسیر درستی برای آینده ملت ایران نیست، گفت: «باید واقعیات را به مردم بگوییم. نباید در کشور فناوری‌هراسی راه بیندازیم و با فناوری‌های نو مبارزه کنیم». او با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه فعالیت شبکه‌های اجتماعی گفت: «دولت یازدهم در طول سه‌سال‌ونیم در برابر آنها که برای بستن شبکه‌های اجتماعی فشار می‌آوردند ایستادگی کرد».
با شبکه‌های اجتماعی مخالف‌اند
تا مردم نتوانند املاک نجومی را برملا کنند
روحانی درباره علت مخالفت برخی با شبکه‌ اجتماعی و آزادی اینترنتی و فضای مجازی و پهنای باند، گفت: «این مخالفت برای این است که مردم نتوانند با فساد مبارزه کنند و املاک نجومی را برملا کنند؛ عده‌ای دست به چنین مخالفت‌هایی زدند». روحانی با تأکید بر اینکه ما می‌خواهیم فضای افکار عمومی جامعه باز باشد، گفت: «ما می‌خواهیم جوانان با صدای بلند سخن بگویند؛ دورانی که فقط یک صداوسیما بخواهد بر افکار مردم حاکم باشد تمام شده است. ما با زیرساخت‌های شبکه ارتباطی کاری خواهیم کرد که یک‌یک جوانان بتوانند با موبایل خود یک صداوسیما باشند». او در ادامه با بیان اینکه ما نمی‌توانیم از تحولات دنیای امروز جدا باشیم، گفت: «ما هویت و فرهنگمان را حفظ و حراست می‌کنیم، اما نمی‌گذاریم ایران بار دیگر منزوی شود. ما می‌خواهیم با دنیا در تعامل سازنده و مؤثر باشیم و راه را ادامه بدهیم». روحانی همچنین با تأکید بر اینکه ما به رفع تحریم‌های هسته‌ای قانع نیستیم، افزود: «باید همه تحریم‌ها برداشته شود. ما در دولت دوازدهم با ساختن اجماعی ملی و همکاری با قوای دیگر و همچنین مشورت و رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌خواهیم راه شکستن تحریم‌ها را ادامه بدهیم».
کاسبان تحریم از برداشته‌شدن تحریم‌ها ناراحت هستند
او با طرح این پرسش که آیا تحریم‌هایی که تاکنون برداشته شده است به ضرر ملت ایران بوده گفت: «البته کاسبان تحریم از برداشته‌شدن تحریم‌ها ناراحت هستند». در این هنگام جمعیت یک‌صدا «لوله» را فریاد می‌زدند که روحانی خطاب به آنها گفت: «ما که نگذاشتیم لوله انجام بشود!» پس از آن جمعیت شعارهای «روحانی دوستت داریم» و «روحانی حمایتت می‌کنیم» سر دادند که رئیس‌جمهوری در واکنش به آنها گفت: «روحانی همه آبرو و زندگی خود را فدای مردم خواهد کرد». روحانی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در طول سه‌ونیم سال ریاست‌جمهوری فقط یک نامه به قوه قضائیه ارسال کرده‌ام، گفت: «در طول سه سال و نیمی که از دولت من گذشته برای منفعت هیچ فردی هیچ نامه‌ای به هیچ دستگاهی ننوشتم و فقط یک نامه به قوه قضائیه نوشتم که در آن پرسیدم با چه قانونی و به چه دلیلی سیدمحمد خاتمی را ممنوع‌التصویر کرده‌اید که البته تا امروز هنوز جواب نامه من را نداد‌ه‌اند». روحانی با بیان اینکه عهد من با مردم و جوانان ایران اجرای حقوق شهروندی است، تأکید کرد: «برخی می‌گویند حقوق شهروندی انشا است و با همه توان و تلاش خود آمده‌اند تا این منشور اجرا نشود؛ چرا که در حقوق شهروندی حقوق همه افراد ایرانی مساوی است». او ادامه داد: «اگر می‌خواهیم شاهد رونق و پیشرفت ایران و اشتغال جوانان باشیم باید کاری کنیم که در این کشور رقابتی آزاد در اقتصاد ایجاد شود؛ چرا که بنگاه‌های خصولتی اقتصاد را در مسیر انحراف قرار می‌دهند. ما علاقه‌مند هستیم همه ایرانیان دارای کار و ثروت باشند، اما به شرط آنکه فضا را بر دیگران تنگ نکنند و از حقوق مساوی برخوردار شوند».
سلام بر اسلام و اعتدال
او همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله رفسنجانی گفت: «ما همه می‌دانیم که بر آقای هاشمی‌رفسنجانی چه ظلم بزرگی کردند و چه تهمت‌هایی به او زدند، اما ملت قدردان ایران امروز جای ایشان را میان خود خالی می‌بیند. آقای هاشمی روحت آرام باشد که ما راهت را ادامه می‌دهیم». روحانی افزود: «در اینجا با شما و مردم اعلام و تکرار می‌کنیم که به فریب‌کاری، ریاکاری، فساد سازمان یافته و هزینه‌کردن اعتقادات دینی مردم برای منافع گروهی و انحصارگری سیاسی و اقتصادی «هرگز» می‌گوییم. همچنین به تحمیل عقیده و املاک نجومی می‌گوییم: هرگز!». او با بیان اینکه به حقوق‌های نجومی در دولت یازدهم در مقام عمل هرگز گفتیم و برابر آنها ایستادگی کردیم، افزود: «می‌خواهیم در انتخابات پیش رو به ویژه‌خواری، تنش‌آفرینی سیاسی، ترس و دشمنی، بی‌کاری و فقر و اعتیاد و همچنین ایجاد فاصله میان مردم و قومیت‌ها و مذهب و مذاهب بگوییم «هرگز» و در مقابل، دوباره به دوستی و همبستگی و آزادی و پیشرفت و اسلام و اعتدال و همچنین اصلاحات و رهبر فرزانه انقلاب و سیدمحمد خاتمی «سلام» بگوییم». او در پایان با قدردانی از معاون اول خود گفت: «از آقای دکتر جهانگیری که حضورش در رقابت‌های انتخاباتی با اصرار اصلاحات صورت گرفت تشکر می‌کنم».
جهانگیری در ورزشگاه آزادی:
رهبر اصلاحات همواره در صحنه خواهد بود
اسحاق جهانگیری با حضور در ورزشگاه آزادی تأکید کرد: به جمع شما جوانان آمده‌ایم که انرژی بگیریم و امیدوار شویم و تجدید حیات کنیم. آینده این کشور متعلق به شماست.او افزود: بزرگ‌ترین سرمایه ایران، شما جوانان تحصیل‌کرده هستید، جوان و جوانی تهدید نیست، بلکه بزرگ‌ترین فرصت پیشرفت ایران است. باید جوانان را باور و به آنها اعتماد کنیم. فرزندان عزیز ایران ما در این چهار سال تلاش زیادی کردیم تا بخشی از ویرانی‌ها را برطرف کنیم. جهانگیری یادآور شد: هم در بُعد خارجی و هم در سیاست داخلی مسیر اصلی کشور دنبال شده است. ماشین اقتصاد کشور از دره خارج شده و در مسیر توسعه قرار گرفته است. ما برای پیشرفت ایران برنامه داریم و وعده نمی‌دهیم. پیام مناظره‌ها این بود که گفتمان اصلاحات پیروز شده است. به گفته او «ایرانی درست می‌کنیم که همه به زندگی در ایران افتخار کنند. در مناظره همه از آزادی و حرمت انسان و کرامت می‌گفتند. انگار نه انگار اینها بودند که مطبوعات را فله‌ای می‌بستند و تفکیک جنسیتی را دنبال می‌کردند». جهانگیری در پاسخ به درخواست رفع حصر حاضران افزود: اصلاحات می‌خواست در کشور یکپارچگی و وحدت باشد. با شرایطی که فراهم شده و با استمرار دولت تدبیر و امید از این موانعی که مورد نظر شماست عبور خواهیم کرد. بدون تردید، مشکلات دشوار ایران در چهار سال آینده با گفتمان و تفاهم و انسجام ملی برطرف خواهد شد. مطمئن باشید رهبر اصلاحات، هم همواره در صحنه خواهد بود.
جهانگیری گفت: برای اینکه ثابت کنیم جریان اصلاحات وجود دارد با رهبر انقلاب صحبت کردم، اصلاحات با سیدمحمد خاتمی در صحنه خواهد ماند.

----------------------------------------

حاشیه‌های مراسم «سلام آزادی»

حسن روحانی پس از چندین سخنرانی انتخاباتی در شهرهای مختلف ایران، در یکی از گرم‌ترین روزهای بهاری، دومین همایش خود در تهران را این‌بار در استادیوم ١٢‌هزار نفری آزادی برگزار کرد. حدود ٢٠ هزار دختر و پسر، از چند ساعت قبل از شروع برنامه در این استادیوم که کمتر پیش آمده میزبان این تعداد از دختران باشد، با دستبند و پرچم‌های سبز و بنفش خود منتظر حسن روحانی بودند و سرودهای حماسی پخش‌شده را با هیجان تکرار می‌کردند و یک‌صدا شعار می‌دادند. در هر جای استادیوم و به هر فردی که نگاه می‌کردی عکس‌های بزرگان اصلاحات و حسن روحانی و آیت‌الله هاشمی دیده می‌شد. میهمان‌های دیگری هم آمده بودند؛ از هنرمندانی چون رضا کیانیان، کیومرث پوراحمد، لیلی رشیدی، امیرجعفری، سحر دولتشاهی، سروش صحت و سامان مقدم گرفته تا ورزشکارانی مانند بهتاش فریبا، علیرضا منصوریان، مهدی رحمتی، خسرو حیدری و فریده شجاعی، همسر مرحوم پورحیدی از استقلال و پرسپولیسی‌هایی مانند محمد پنجعلی، حمید درخشان، محمود خوردبین، علیرضا بیرانوند و سیدجلال حسینی. همچنین آرش میراسماعیلی، قهرمان جودو، احسان قائم‌مقامی، استاد بزرگ شطرنج، زهرا نعمتی، پرچم‌دار ایران در المپیک و اولین زن طلایی ایران در پاراالمپیک، فرشته کریمی فوتبالیست و حسین شمس، مربی سابق فوتسال که با تک‌بیتی که خواند همه حاضران را به وجد آورد: «آن سفرکرده که صد قافله دل همره اوست- هر کجا هست خدایا به سلامت دارش». بعضی‌هایشان هم چند کلمه‌ای در حمایت از روحانی برای جمعیت سخن گفتند. کیومرث پوراحمد گفت: «حواسمان باشد انتخابات شورای شهر هم به اندازه ریاست جمهوری اهمیت دارد. شورای شهرهای پیشین، افرادی را داشت که احمدی‌نژاد را شهردار کردند. سال ۸۴، ۱۸ میلیون نفر رأی ندادند و احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد، وظیفه ما این است که نزدیکان خود را متقاعد کنیم که رأی بدهند و به حرف کسانی که خارج از کشور نشسته‌اند، گوش ندهند. به کسانی که حرف از تحریم می‌زنند، گوش ندهند». لیلی رشیدی هم ضمن قدردانی از فداکاری‌های حسن روحانی در این چهار سال، با صدای بلند اعلام کرد که قدردان محمدجواد ظریف نیز هستیم او همچنین گفت: «روزنامه کیهان به ما گفته بود در سیاست دخالت نکنید؛ چون بویی از سیاست نبرده‌ایم. اما ما دلمان برای ایران می‌تپد برای همین همه را دعوت می‌کنیم به روحانی رأی دهند. من مطمئنم جامعه ایران هنوز آن‌قدر از آرمان تهی نشده که با وعده پول رأی بدهد. آقای روحانی منتظریم تا ممنوعیت‌هایی که هیچ پایه و اساسی ندارد، برداشته شود». علیرضا منصوریان هم در میان تشویق شدید حاضرین گفت: «امروز قرمز و آبی در کنار هم جمع شدیم و رنگ ارغوانی را تشکیل دادیم تا از رئیس‌جمهور حمایت کنیم». سحر دولتشاهی هم گفت: «من از اینجا ورزشگاهی که دختران بسیاری آرزو دارند فقط یک بار از حق حضور در آن برخوردار باشند، با شما درباره آزادی صحبت می‌کنم. به آزادی سلام می‌کنم. جناب رئیس‌جمهور سال‌های تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و سیاست خانه‌نشینی زنان و نگاه‌های امنیتی به زنان را فراموش نکرده‌ایم. من فراموش نکردم شما در چنین فضایی با وعده‌هایی از جنس عدالت جنسیتی آمدید. شما به ما وعده ایجاد فرصت‌های شغلی برابر و قول بازنگری در قوانین مدنی را دادید. ما مطالبات فراوانی داریم، آمده‌ایم شما را در پیمودن این راه سخت همراهی کنیم. ما به عقب بازنمی‌گردیم».
باران کوثری هم در‌حالی‌که بغض گلویش را گرفته بود گفت: «من در دولت قبل انتقاد کردم و ممنوع‌الکار شدم. به احترام بهاره هدایت‌ها و خاتمی به روحانی رأی می‌دهم». امیر جعفری هم لحظه‌ای ایستاد و گفت وقتی کنارم شخصیتی چون مصطفی تاج‌زاده نشسته است، به خودم اجازه حرف‌زدن نمی‌دهم. علاوه بر تاج‌زاده و همسرش، سیاست‌مداران دیگری چون لطف‌اله میثمی، فریدون عمو‌زاده خلیلی، محسن آرمین، مهرعلیزاده و محسن هاشمی فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هم بودند که مجالی برای سخن‌گفتن آنها نماند. با گذشت دو‌ساعت‌و‌نیم از شروع مراسم، هنوز شور و شوق در سالن موج می‌زد که رئیس‌جمهوری وارد سالن شد. او هم تنها نیامده بود؛ اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور که این روزها و بعد از سه مناظره انتخاباتی محبوبیتی چندبرابر پیدا کرده است هم در کنار روحانی بود. همه هم برای او سنگ تمام گذاشتند؛ چه مردم که مدت زیادی با «جهانگیری» گفتن از او حمایت کردند و چه شخص رئیس‌جمهور که در سخنرانی خود از او به عنوان برادرش نام برد و تشکر ویژه کرد. جهانگیری و روحانی هر دو از امید به‌وجود‌آمده گفتند و جماعت هم با تشویق‌های بی‌امانشان جواب سخنان آنان را دادند. حالا در کمتر از یک هفته مانده به انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری، ٢٠ هزار دختر و پسر استادیوم آزادی را در خنکای غروب تهران ترک کردند و رفتند تا شور و حرارت این همایش را در شهر پخش کنند. تهران این روزها رنگ و حال دیگر دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید