Iranian Agriculture News Agency

موفقیت‌های بخش کشاورزی استان اصفهان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در مراسم روز مزرعه گفت: روز مزرعه نام‌گذاری شد تا یادمان بماند تحقیق و پژوهش در مزرعه و استفاده از روش‌های نوین کشت از اولویت‌ها باشد.

موفقیت‌های بخش کشاورزی استان اصفهان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در مراسم روز مزرعه گفت: روز مزرعه نام‌گذاری شد تا یادمان بماند تحقیق و پژوهش در مزرعه و استفاده از روش‌های نوین کشت از اولویت‌ها باشد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، محسن کریمیان عنوان کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در این بخش در حال انجام است اما نباید با تکیه براین پیشرفت‌ها از حرکت باز ایستاد، شرایط اقلیمی همواره در حال تغییر است و در این وضعیت نیاز به استفاده از ارقام جدید و سازگار با شرایط ضروری است، برای نمونه کشت نشایی چغندر قند را به پاییز منتقل کردیم که این موضوع باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

وی تصریح کرد: در چهار ساله اخیر اقدامات بسیار خوبی در بخش کشاورزی استان شکل گرفته و باعث موفقیت بخش شده است، برای نمونه در زمینه تولید گوشت قرمز از 217 هزار تن در چهار سال گذشته به 258 هزار تن رسیدیم و با رشد 19 درصدی تولید این محصول طی چهار سال اخیر روبرو بوده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه استان اصفهان در زمینه تولید شیر در جایگاه نخست کشور قرار دارد، عنوان کرد: تولید شیر استان از 3 میلیون و 400 هزار تن در چهار سال قبل به 4.5 میلیون تن در شرایط کنونی رسیده و با رشد 32 درصدی در این بخش روبرو هستیم که اتفاقی خوب است.

کریمیان با اشاره به آخرین وضعیت تولید مرغ در سطح استان اظهار کرد: میزان تولید مرغ استان از 566 هزار تن در چهار سال گذشته به 630 هزار تن در شرایط کنونی افزایش یافته است، از طرفی از وارد کننده مرغ به صادر کننده در این بخش تبدیل شده‌ایم که نشان از برنامه‌ریزی و موفقیت در این بخش دارد. در تولید انواع ماهی نیز از 18 هزار تن به 21 هزار تن در این مدت دست یافته‌ایم و شاهد رشد خوبی در این بخش هستیم.

وی گفت: در مجموع در زمینه تولیدات دامی استان از 4.5 میلیون تن تولید به 5.8 میلیون تن دست یافته‌ایم و با رشد 27 درصدی در این موضوع روبرو هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه با اشاره به برخی موفقیت‌ها در بخش زراعت استان، اضافه کرد: به دلیل مشکلات کم آبی در حدود 36 درصد از منابع آبی خود را از دست دادیم، با این وجود از میزان تولید 3 میلیون و 190 هزار تن در چهار سال قبل به 3 میلیون و 355 هزار تن در حال حاضر رسیده‌ایم که رشد پنج درصدی در تولید محصولات زراعی استان را نشان می‌دهد.

وی افزود: در زمینه تولید محصولات باغی با رشد 28 درصدی در دوره چهار ساله اخیر نسبت به چهار ساله قبل از آن روبرو هستیم به گونه‌ای که از یک میلیون و 755 هزار تن به دو میلیون 247 هزار تن رسیده‌ایم.

کریمیان با بیان اینکه استان اصفهان در زمینه تولیدات گلخانه ای موفق به کسب رتبه دوم در سطح کشور شده است، گفت: میزان تولید محصولات گلخانه‌ای استان از 167 هزار تن به 235 هزار تن افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: در بخش تسهیلات نیز، از میان طرح‌های بررسی شده، یک هزار و 380 طرح مصوب شد که از این تعداد به 519 طرح تسهیلاتی بالغ بر 174 میلیارد تومان پرداخت و زمینه اشتغال بیش از یک هزار و 300 نفر فراهم شد، از طرفی برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار سال گذشته 100 میلیارد تومان اعتبار داشتیم اما برای سال جاری 120 میلیارد تومان هدف گذاری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با رشد 53 درصدی نسبت به چهار سال گذشته روبرو هستیم و بیش از 107 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به این سیستم‌ها تجهیز شده‌اند که این اقدام باعث صرفه‌جویی در بیش از یک میلیارد متر مکعب آب و افزایش راندمان آبیاری در مزارع به 46 درصد شده است.

وی با بیان اینکه شاهد رشد 21 درصدی ضریب مکانیزاسیون در استان نسبت به چهار سال گذشته هستیم، اضافه کرد: دراین مدت تعداد انبارها و سردخانه‌های استان به میزان دو برابر افزایش یافته و این موضوع به کاهش ضایعات در بخش کشاورزی کمک بسیار زیادی می‌کند.

کریمیان در پایان با اعلام اینکه صادرات بخش کشاورزی استان به 300 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است، گفت: با وجود مشکلات کم آبی و کاهش سطح زیر کشت شاهد تولید شش میلیون تن محصولات در بخش کشاورزی به صورت سالیانه هستیم که این نشان از برنامه‌ریزی مناسب و موفقیت چشمگیر کشاورزی استان دارد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید