Iranian Agriculture News Agency

تلاش برای دقیق‌سازی روش‌های اندازه‌گیری تبادل گاز بین آب و هوا

نقش تالاب‌های کوچک در انتشار دی اکسید کربن مبهم است

دریاچه‌ها و تالاب‌ها در چرخه کربن جهانی، نقش مهمی ایفا می‌کنند و اغلب، انتشار دهنده اصلی گاز کربن به جو هستند. با این حال، میزان گازی که در مرز بین آب و هوا مبادله می‌شود به‌ویژه در تالاب‌های کوچک، به خوبی اندازه‌گیری نشده است.

نقش تالاب‌های کوچک در انتشار دی اکسید کربن مبهم است

دریاچه ها و تالاب‌ها در چرخه کربن جهانی، نقش مهمی ایفا می‌کنند و اغلب، انتشار دهنده اصلی گاز کربن به جو هستند. با این حال، میزان گازی که در مرز بین آب و هوا مبادله می‌شود به‌ویژه در تالاب‌های کوچک، به خوبی اندازه‌گیری نشده است .

به گزارش ایانا از شبکه اخبار محیط زیستی ، وابسته به دانشگاه ییل، تحقیق تازه‌ای در این دانشگاه انجام شده که در آن چگونگی تاثیر اندازه تالاب‌ها و دریاچه‌ها بر میزان تبادل گاز ارزیابی شده است. این تحقیق می‌تواند در مورد انتشار کربن و تغییرات اقلیمی جهانی، نکاتی را به ما بیاموزد .

این مطالعه که در مجله تحقیقات جغرافیایی، علوم زیستی جغرافیایی ( Journal of Geophysical Research - Biogeosciences ) به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که اندازه این حوضع‌های آبی، می‌تواند بر ضریب انتشار گازهای گلخانه‌ای (مثل دی اکسید کربن) از تالاب‌ها و دریاچه‌ها به جو، موثر باشد .

به گفته دکتر مردیت هولگرسون، نویسنده اصلی این تحقیق، هر چند تبادل گاز در دریاچه‌های بزرگ را می‌توان با کمک سرعت باد پیش‌بینی کرد اما در شرایطی که باد کم باشد مانند تالاب‌های کوچک، این رابطه از بین می‌رود. هولگرسون که اکنون در دانشگاه ایالتی پرتلند، مشغول کار تحقیقاتی است، می‌گوید: "ما دریافتیم که نمی‌توانیم به راحتی میزان تبادل گاز را در تالاب‌های کوچک محاسبه کنیم و این تغییر در تبادل گاز، در دریاچه‌ها افزایش می‌یابد. این امر مهم است زیرا تغییر تبادل گاز، در مدل‌های جهانی انتشار گازهای گلخانه‌ای از آب‌های داخل سرزمینی به خوبی اندازه‌گیری نشده که باید بشود" .

محققان، میزان انتشار گاز بین حوضه‌های آبی و جو زمین که به "سرعت انتقال گاز" هم معروف است را در چهار تالاب کوچک در جنگل ییل میرز در شمال شرق کانکتیکات محاسبه کردند. آنها سپس میزان تبادل گاز را در 67 تالاب و دریاچه در سراسر جهان مقایسه و دریافتند که هم میزان تبادل گاز و هم تغییرپذیری آن با اندازه دریاچه‌ها افزایش می‌یابد .

نتایج آنها نشان می‌دهد که میزان تبادل در درون و بین تالاب‌های با اندازه‌های متفاوت، متغیر است و با کمک مولفه‌های زیست محیطی مانند باد، بارندگی و دما به خوبی قابل پیش‌بینی نیست. دانشمندان می‌گویند اندازه‌گیری میزان تبادل گاز تالاب‌ها و دریاچه‌ها برای ارزیابی بهتر انتشار گازهای گلخانه‌ای از آب‌های داخل سرزمینی بسیار مهم است./


ترجمه: محسن حدادی

L-960225-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید