Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بهبود، کیفیت، فراوری و توسعه آبزیان در گفت‌وگو با ایانا:

افزایش تعداد واحدهای مکانیزه فراوری آبزیان به 18 واحد/ افتتاح نخستین واحد مکانیزه میگوی پیش پخت، با هدف صادرات به روسیه

سازمان شیلات ایران، از افزایش تعداد واحدهای مکانیزه فراوری ماهی در سطح کشور خبر داد که می‌تواند در توسعه صادرات انواع محصولات مفید باشد.

افزایش تعداد واحدهای مکانیزه فراوری آبزیان به 18 واحد/ افتتاح نخستین واحد مکانیزه میگوی پیش پخت، با هدف صادرات به روسیه

سازمان شیلات ایران، از افزایش تعداد واحدهای مکانیزه فراوری ماهی در سطح کشور خبر داد که می‌تواند در توسعه صادرات انواع محصولات مفید باشد.

مدیرکل دفتر بهبود، کیفیت، فراوری و توسعه آبزیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید برای ایجاد واحدهای مکانیزه در سطح معقول، اقدامات قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته که خود روند صادرات را بهبود بخشیده است.

عیسی گلشاهی با اشاره به اینکه تا 10 سال پیش، فراوری تنها به قطعه‌بندی انواع ماهی معطوف می‌شد، افزود: امروز معانی فراوری در زمینه آبزیان، گستردگی بیشتری دارد و طیف وسیع‌تری از محصولات را در بر می‌گیرد.

به گفته وی، تا چهار سال پیش، از 125 واحد فراوری 99.9 درصد آنها به‌صورت دستی بود. در حالی که اکنون این واحدها به 14 عدد افزایش یافته و چهار واحد دیگر نیز به‌زودی به جمع آنها خواهند پیوست.

گلشاهی عنوان کرد: البته سیاست کلی دولت، به‌طور کامل بر افزایش بیش از حد تعداد واحدهای مکانیزه نیست، زیرا بخش بزرگی از فراوری به‌صورت دستی انجام می‌گیرد و کشور ما نیز نیروی زیاد کاری در اختیار دارد. ضمن اینکه دقت و راندمان هم در واحدهای دستی به نسبت، بیشتر است. به‌طور مثال، یک واحد پوست‌کنی و آماده‌سازی یک‌هزار تنی میگو که کاملاً مکانیزه باشد، حداکثر به چهار نیروی کار احتیاج خواهد داشت. در حالی که نوع دستی آن، 25 تا 30 نفر را به کار خواهد گرفت. البته دنیا هم چنین سیاستی را در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: شیوه‌های بسته‌‌بندی در سال‌های اخیر بسیار بهتر شده و وزن‌های متنوعی برای سلیقه‌ها و نیازهای مختلف در بازار موجود است. به‌عنوان مثال، پیش از این بسته‌های میگو تنها یک کیلوگرمی یا دو کیلوگرمی بود، اما اکنون بسته‌های 600 یا 700 گرمی هم یافت می‌شود و در کنار آن میگوی سوخاری، پخت‌شده، پاک‌شده و... وجود دارد.

مدیرکل دفتر بهبود، کیفیت، فراوری و توسعه آبزیان بیان کرد: دو هفته پیش نخستین واحد مکانیزه میگوی پیش‌پخت شده در ایران راه‌اندازی شد که تولیدات آن تنها با هدف صادرات محصول به روسیه است. زیرا بازار این کشور برای پذیرش میگوهای گرمابی، تا 30 هزار تن ظرفیت دارد. این در حالی است که کل تولید سالانه میگوی ایران 26 هزار تن بوده و در صورت تولید با حداکثر ظرفیت، (40 هزار تن) پتانسیل صادراتی آن سالانه پنج تا شش‌هزار تن برآورد می‌شود.

گلشاهی با بیان اینکه هرچه صادرات به کشورهایی مانند روسیه بیشتر شود، طبیعتاً چرخ‌های تولید نیز روان‌تر می‌چرخد، یادآور شد: کشورهایی مانند چین، از قبل روی خرید میگوی ایران سرمایه‌گذاری کرده و تکلیف تولیدکنندگان ایرانی از این بابت مشخص است، اما تجارت با روسیه متفاوت است و آنها بعد از تولید محصول، خرید خود را سفارش می‌دهند. به همین دلیل در صورت تغییر وضعیت و حضور مستقیم صادرکنندگان ایرانی در آن کشور، می‌توان حجم صادرات میگو به روسیه را تا دو برابر افزایش داد.

وی در پایان حجم میگوی صادر شده در سال 95 به روسیه را 400 تن دانست و تأکید کرد: از ابتدای سال 96 تاکنون بیش از 150 تن از این محصول به روسیه صادر شده که نشان از رشدی فزاینده در صادرات این محصول دارد./

V-960225-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید