Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد:

تولید سالانه 150 یافته توسط پژوهشگران سازمان تحقیقات/ اختصاص 1.5 میلیارد تومان به محققان کشاورزی و گرنت پژوهشی/ کاهش 12 میلیون دلاری واردات مینی‌تیوبر سیب‌زمینی در دولت یازدهم

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری با خبرنگاران دستاوردهای پژوهشی این سازمان را در حوزه‌های پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، نظارت، ثبت و گواهی و مدیریت ذخایر زیستی تشریح کرد.

تولید سالانه 150 یافته توسط پژوهشگران سازمان تحقیقات/ اختصاص 1.5 میلیارد تومان به محققان کشاورزی و گرنت پژوهشی/ کاهش 12 میلیون دلاری واردات مینی‌تیوبر سیب‌زمینی در دولت یازدهم

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران دستاوردهای پژوهشی این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به رویکرد اصلی این سازمان به چابک‌سازی از نظر نیروی انسانی و اثربخشی از لحاظ تولید محصولات فناورانه طی سه سال و نیم گذشته گفت: تمام فعالیت‌های تحقیقاتی سازمان به‌منظور بهره‌وری مناسب از منابع پایه مانند آب، خاک، ذخایر ژنتیکی و... صورت می گیرد و تلاش می‌شود با انجام پژوهش‌ها بهره‌وری افزایش یابد.

رسول زارع افزود: از سال 93 در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی به‌ویژه هیأت علمی و غیرعلمی و پشتیبان سعی شده با دسترسی به منابع علمی جهان، شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی دانش آنان به‌روز شود. هدف سازمان این است که بین محققان کشور با پژوهشگران دنیا ارتباط مؤثری برقرار شود.

وی با بیان اینکه از بین وظایف هفت‌گانه سازمان، چهار وظیفه پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، نظارت، ثبت و گواهی و مدیریت ذخایر زیستی مربوط به معاونت پژوهش و فناوری است، بیان کرد: برخی از خروجی یافته‌ها قابل ترویج برای بهره‌برداران کشاورزی است، بعضی مربوط به فناورانه است که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد، برخی یافته‌ها مقدماتی هستند که برای مراحل بعدی تحقیقات صورت می‌گیرد و در نهایت تحقیقاتی است که به مقالات مرز علم منجر می‌شود.

زارع با اشاره به رتبه جهل و هشتم کشاورزی کشورمان در جایگاه جهانی در سال گذشته ادامه داد: سالانه 150 یافته توسط پژوهشگران سازمان تولید می‌شود که باید در اختیار بهره‌برداران کشاورزی قرار گیرد و 50 یافته فناورانه و تعدادی مقالات مرز علم نیز تهیه و تدوین می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده اعتبارات تحقیقات کشاورزی در کشور از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و بخشی نیز توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تأمین می‌شود، عنوان کرد: امسال با هماهنگی‌هایی که با دانشگاه تهران صورت گرفته از محل صندوق مشترک در آغاز با 500 میلیون تومان به‌منظور هم‌افزایی قرارداد تحقیقاتی با این دانشگاه منعقد شده و در این زمینه هشت پروژه از پروژه‌های کلان ملی مورد بررسی قرار گرفته است که از این تعداد چهار پروژه درباره بذر هیبرید گوجه‌فرنگی، هیبرید کلزا، دام به‌ویژه بزهای شیری در مناطق سردسیری به تصویب رسیده است. البته برای اجرای این پروژه‌ها به هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: در سال 95 برای نخستین‌بار 1.5 میلیارد تومان به‌منظور حمایت از پژوهشگران و گرنت پژوهشی به محققان بخش کشاورزی اختصاص یافت تا آنان بتوانند نیازهای تحقیقاتی خود را به سهولت تهیه کنند. البته قرار است امسال این میزان افزایش یابد.

زارع با اشاره به اجرای سالانه 120 "پروژه قرارداد" توسط سازمان اضافه کرد: قرار است از امسال با همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور 120 پروژه قرارداد توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، مؤسسه سرم و واکسن سازی رازی و مؤسسه علوم شیلاتی در کشور به مورد اجرا درآید.

وی نظارت دقیق بر مزارع تولید بذر از طریق سامانه الکترونیکی را از دستاوردهای پژوهشی سازمان در دولت یازدهم نام برد و خاطرنشان ساخت: از زمان بکارگیری نخستین نسخه سامانه نظارت الکترونیک مزارع تولید بذر در سال 94 برای استفاده در کنترل و نظارت مزارع تولید بذر گندم و جو، ذرت و سیب‌زمینی تحول بزرگی در تولید بذر رخ داده است. تاکنون 90 هزار هکتار از مزارع تولید بذر غلات، چهارهزار و 500 هکتار از مزارع تولید بذر ذرت و سورگوم و 600 هکتار از مزارع تولید بذر سیب‌زمینی تحت پوشش سامانه نظارت الکترونیکی بوده‌اند.

معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کاهش آسیب در جوجه‌های گوشتی با استفاده از برگ زیتون در جیره غذایی که بیماری آسیت را به مقدار قابل توجهی کاهش داده است، معرفی ارقام جدید بذر چغندرقند آریا، پایا، شکوفا و مطهر که باعث افزایش تولید شکر شده است، کاهش 12 میلیون دلاری واردات مینی‌تیوبر سیب‌زمینی از طریق ایجاد و واگذاری دانش فنی در داخل کشور را از دیگر دستاوردهای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی طی چهار سال گذشته برشمرد.

زارع اظهار کرد: علاوه بر اینها، سازمان به همراه مؤسسه‌های متولی خود توانست با تولید بذر باکیفیت برای چهار محصول گندم، جو، ذرت و سورگوم عضویت خود را در برنامه بذر سازمان بین‌المللی همکاری‌های اقتصادی و توسعه ارتقاء دهد.

به گفته وی، رتبه‌بندی شرکت‌های تولیدکننده بذر گندم و جو که باعث افزایش ارتقاء کیفیت و ساماندهی در صنعت بذر کشور شد، تحول در عملکرد سیب از طریق اشاعه دانش فنی تولید نهال برتر به روش کشت بافت را که افزایش 30 درصدی در عملکرد سیب محقق و تحولی بزرگ در عملکرد سیب درختی رخ داد، از دیگر دستاوردهای این سازمان در دولت یازدهم بوده است.

زارع در پایان انتقال یافته‌ها به بهره‌برداران کشاورزی از طریق اجرای نظام نوین ترویج را از اولویت‌های فعالیت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دانست و گفت: خوشبختانه امسال اعتبارات خوبی برای اجرای طرح نظام نوین ترویج به سازمان تخصیص یافته است و از سوی دیگر محققان باسابقه بالای 25 سال به‌عنوان پژوهشگر مروج ترویج مشغول انتقال یافته‌ها به بهره‌برداران هستند./

A-960225-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید