Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مطرح کرد:

اهمیت تغییر الگوی مدیریتی مراکز جهاد کشاورزی از نهاده محوری به دانش محوری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تغییر الگوی مدیریتی مراکز جهاد کشاورزی از نهاده محوری به دانش محوری زمینه های تولید محصولات کشاورزی را فراهم ساخته است.

اهمیت تغییر الگوی مدیریتی مراکز جهاد کشاورزی از نهاده محوری به دانش محوری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تغییر الگوی مدیریتی مراکز جهاد کشاورزی از نهاده محوری به دانش محوری زمینه‌های تولید محصولات کشاورزی را فراهم ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایانا از اردبیل، عدیل سروی در دومین گردهمایی استانی مسئولان مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها و مروجین مسئول پهنه های تولیدی، گفت: ترویج نقش موثر و مهمی در ارائه، اشاعه، توزیع و تنفیذ ایده های نو و پدیده های جدید علمی دارد. در واقع می توان گفت که ترویج حلقه ارتباطی مابین مراکز تحقیقاتی و زراعین است با این مفهوم که وظیفه انتقال آخرین یافته های تحقیقاتی محققین و پژوهشگران به عهده مروجین و کارشنان ترویج است تا با بیانی ساده و در عین حال تخصصی و فنی کشاورزان را با آخرین روش ها و متدهای کاشت، داشت و بر داشت محصولات کشاورزی آشنا کند. توانمندی های مروجین و دست اندرکاران ترویج به وضوع در پیشرفت های بخش زراعت، دامپروری و باغبانی قابل تقدیراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود : افزایش میزان محصولات کشاورزی از 3.7 دهم میلیون تن به 4.5 میلیون تن در طی سه سال گذشته نشان از سعی واهتمام مروجین زحمتکشی دارد که در دورترین نقاط استان با حداقل امکانات دانش نوین کشاورزی را به زارعین منتقل می کنند وآخرین یافته های مهم تحقیقاتی و پژوهشی را درزمینه استفاده از بذور اصلاح شده و پرمحصول و بکارگیری ادوات نوین کشاورزی و اصول خاکورزی واستفاده بهینه از منابع آبی را به آنان منتقل می کنند و نتیجه این زحمات نیز در تولید و خودکفایی و قطع وابستگی به واردات محصولات کشاورزی تجلی پیدا می کند.

وی افزود: دلیل افزایش 800 هزار تنی محصولات کشاورزی بخاطر افزایش سطح ز یر کشت محصولات کشاورزی نبوده است بلکه این در سایه سعی واهتمام مروجین در بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی زارعین دارد که با حداقل امکانات حداکثر محصول را تولید می کنند این میزان افزایش تولید بسیار حائز اهمیت است زیرا ارزش ریالی آن 800 میلیارد تومان است که توسط 120 هزار بهره بردار استانی تحقق پیدا کرده است یعنی هر بهره بردار بطور متوسط 6 میلیون تومان در سال در افزایش توان اقتصادی بخش کشاورزی سهیم بوده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود گفت: تامین نیازهای غذایی داخل کشور و دست یابی به هدف استراتژیک و مهم امنیت غذایی در سایه افزایش تولید در واحد سطح در سایه زحمات محققین وکارشناسان ترویج تحقق پیدا می کند.

سروی اظهار کرد: در حال حاضر مدیریت در مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها به گونه ای است که از نهاده محوری وارد علم محوری شده است با این توضیح که دیگر کارشناس و محقق مرکز وقت و انرژی خود را صرف توزیع نهاده های کشاورزی مثل کود وسم نمی کند، زیرا این خدمات به بخش خصوصی واگذار شده است وضعیتی که درحال حاضر مراکز خدمات دارند وظیفه ای مبتنی بر علم محوری است یعنی تمامی سعی و اهتمام مروج در راستای افزایش سطح عملی و توان فنی کشاورزان بکار گیرفته می‌شود و زارعین نیز با شورو اشتیاق وافر نتایج آخرین یافته های تحقیقاتی ازمراکز علمی را از مروجین اخذ می کنند. دانش محور بودن مراکز خدمات جهاد کشاورزی ارزشمند ترین خدمات را به زارعین انجام می دهد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید