Iranian Agriculture News Agency

واکنش رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون به برنامه کشاورزی یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری:

رشد بی‌سابقه ضریب مکانیزاسیون، در دولت یازدهم/ ضایعات محصولات کشاورزی بین یک تا هشت درصد است

وزارت جهاد کشاورزی، رشد ضریب مکانیزاسیون در دولت روحانی را طی 4 دهه گذشته بی‌سابقه دانسته و از آن به عنوان یک جهش چشمگیر یاد می‌کند.

رشد بی‌سابقه ضریب مکانیزاسیون، در دولت یازدهم/ ضایعات محصولات کشاورزی بین یک تا هشت درصد است

وزارت جهاد کشاورزی، رشد ضریب مکانیزاسیون در دولت روحانی را طی چهار دهه گذشته بی‌سابقه دانسته و از آن به‌عنوان یک جهش چشمگیر یاد می‌کند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا و در واکنش به برنامه کشاورزی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری گفت: مکانیزاسیون کشاورزی در دولت یازدهم، با یک جهش چشمگیر روبه‌رو شده و ضریب آن به عدد 1.54 اسب بخار در هکتار افزایش یافته است؛ عددی که در چهار دهه گذشته بی‌سابقه تلقی می‌شود.

کامبیز عباسی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید برنامه جامع 12 ساله برای توسعه مکانیزاسیون در عرصه کشاورزی دارد، افزود: در سه سال ابتدای این برنامه به همت دولت، 80 هزار دستگاه تراکتور و 180 هزار دستگاه اداوات مختلف کشاورزی به کشاورزان ارائه شده و پنج‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش صورت پذیرفته است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در بهترین حالت در دولت قبل، از 200 میلیارد تومان در سال تجاوز نکرد.

به گفته وی، مکانیزاسیون کشاورزی برای نخستین بار در همین دولت، در تمامی بخش‌ها مانند زراعت، باغبانی، دام، طیور و شیلات، جنگل و مرتع، گلخانه و حتی گیاهان دارویی مورد توجه بوده و از کمک به هیچ زیربخشی دریغ نکرده است.

عباسی درباره میزان ضایعات کشاورزی عنوان کرد: با توجه به نوسازی 35 درصدی ناوگان ماشین‌های کشاورزی کشور طی سه سال، بیش از دو میلیون و 100 هزار هکتار به سطح کاشت مکانیزه گندم و جو افزوده شد و این عدد درباره کشت برنج به 250 تا 300 هزار هکتار رسید. این امر منجر به بهبود عملیات کاشت، داشت و برداشت شده و کاهش ضایعات را به میزان قابل توجهی رقم زد.

وی ادامه داد: بنابراین اظهارات برخی که ضایعات را 30 درصد عنوان می‌کنند، صحیح نیست. زیرا آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر میزان ضایعات در محصولات مختلف بین یک تا هشت درصد است. به طور مشخص، درصد ضایعات در حوزه غلات، به 5.7 بهبود یافت که در طول تاریخ کشاورزی ایران سابقه ندارد. در حالی که آمار ضایعات در دولت قبلی، بین 18 تا 20 درصد بود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: اکنون بخش عمده ضایعات در حوزه تولید نیست و بیشتر مربوط به مراحل پس از برداشت و حوزه حمل و نقل می‌شود. با این حال هنوز می‌توان مقدار ضایعات غلات را دو تا سه درصد کاهش داد.

صحبت‌های عباسی در حالی است که یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری در برنامه خود برای دولت جدید، گفته بود: "سالانه حدود 30 درصد تولیداتکشاورزی و مواد غذایی کشور تبدیل به ضایعات می‌شود که معادل 35 میلیون تن است و ارزش آن بیش از 15 میلیارد دلار برآورد می‌شود." وی در این برنامه تأکید کرده که توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در راستای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی مد نظر قرار گیرد./

V-960226-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید