Iranian Agriculture News Agency

با هدف توسعه 284 هزار هکتاری کشت گیاهان دارویی کلید خورد:

آغاز حمایت مالی 2000 میلیارد تومانی از تجار گیاهان دارویی برای نخستین‌بار در کشور/ خیز ایران برای کسب 3 میلیارد دلار از سهم 122 میلیارد دلاری تجارت جهانی

زمستان سال 95 بود که محمود حجتی در جریان بازدید از یک شرکت گیاهان دارویی در شهرک صنعتی بهارستان کرج که یک شرکت دانش‌بنیان با فرآوری گیاهان دارویی است و انواع داروهای گیاهی برای مصارف پزشکی در بازارهای داخلی و خارجی را تولید و عرضه می‌کند، گفت تولید برخی گیاهان دارویی می‌تواند درآمد کشاورزان را تا 10 برابر افزایش و مصرف آب را در مقایسه با محصولات زراعی دیگر تا یک‌سوم کاهش دهد. اظهار نظری که حاکی از دغدغه وزیر جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید برای استفاده از فرصت‌های طلایی یک پتانسیل ارزشمند داشت...

آغاز حمایت مالی 2000 میلیارد تومانی از تجار گیاهان دارویی برای نخستین‌بار در کشور/ خیز ایران برای کسب 3 میلیارد دلار از سهم 122 میلیارد دلاری تجارت جهانی


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - حامد صفری‌پور:

زمستان سال 95 بود که محمود حجتی در جریان بازدید از یک شرکت گیاهان دارویی در شهرک صنعتی بهارستان کرج که یک شرکت دانش‌بنیان با فرآوری گیاهان دارویی است و انواع داروهای گیاهی برای مصارف پزشکی در بازارهای داخلی و خارجی را تولید و عرضه می‌کند، گفت تولید برخی گیاهان دارویی می‌تواند درآمد کشاورزان را تا 10 برابر افزایش و مصرف آب را در مقایسه با محصولات زراعی دیگر تا یک‌سوم کاهش دهد. اظهار نظری که حاکی از دغدغه وزیر جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید برای استفاده از فرصت‌های طلایی یک پتانسیل ارزشمند داشت.

اظهار نظری که بر خلاف برخی شعارهای توخالی هفته‌های اخیر برخی شیفتگان به قدرت در مناظره‌ها، مطالعه شده بوده و با استناد به ویژگی منحصربه‌فرد کشور درگیاهان دارویی و اقبال عمومی و جهانی به این محصولات، بهره‌گیری از ظرفیت‌های این حوزه برای اشتغال‌زایی، تولید ثروت و ارزآوری از طرح‌های اقتصاد مقاومتی محاسبه و اعلام شده است.

البته تمجید حجتی از این ویژگی منحصر به یک اظهار نظر صرف در دفاع از این امر نبوده است، بلکه او با اختصاص دفتری اختصاصی برای گیاهان دارویی جهت ساماندنی فرآیند زنجیره گیاهان دارویی وارد فاز اجرایی شده است تا طی چند سال آینده ایران از تجارت 122 میلیارد دلاری جهان در این زمینه، سهمی در شأن خود را ببرد.

لذا از آنجا که با وجود کارشناسان، تحریک و افزایش تقاضا و فرآوری دانش‌بنیان برای تولیدات گیاهان دارویی، موتور محرکه زنجیره گیاهان دارویی است، دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ترتیباتی را اتخاذ کرده است تا تمامی تجار در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برندسازی گیاهان دارویی برای نخستین بار درکشور حمایت مالی شوند و علاقه‌مندان با مراجعه به دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از منابع مالی این بخش بهره‌مند گردند. اینکه چگونه و چطور را گزارشگر ایانا از متولیان امر جویا شده است:


اهمیت توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی مردم کشورهای در حال توسعه نواحی فقیر و دورافتاده، عمده‌ترین نیازهای دارویی خود را ازگیاهان دارویی تأمین می‌کنند و بر اساس آمار همین سازمان رشد مصرف گیاهان دارویی در کشورهای صنعتی درمقابل سنتی 15 به سه است، اما این رشد در کشور ما به‌عنوان یکی از کشورهای برتر تولیدکننده گیاهان دارویی برعکس است.

تأکید سازمان بهداشت جهانی در جایگزینی تدریجی مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی موجب شده تا کشورهای مختلف جهان برای کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی و استفاده آن در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

متکی بودن اقتصاد ایران بر درآمدهای نفتی، باعث آسیب‌پذیری اقتصاد کشور شده که یکی از راه‌های مقابله با این چالش، توسعه تولیداتی است که علاوه بر بهبود وضع اقتصاد داخلی باعث افزایش صادرات غیرنفتی شود.

در این میان محصولات جنگلی مرتعی و گیاهان دارویی، می‌توانند تأثیر بسزایی در صادرات غیرنفتی داشته باشند.

با توجه به تنوع آب و هوایی کشور و امکان رویش بیشتر گیاهان دارویی درایران، این فرصت طلایی وجود دارد که با کشت گیاهان دارویی، حضورخود را دربازار جهانی بیش از پیش افزایش دهیم.


شناسایی حلقه‌های بازار گیاهان دارویی در کشور

پیمان یوسفی‌آذر، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه شناسایی حلقه‌های بازار گیاهان دارویی در کشور یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: برنامه قوی و جامعی در حوزه بازار گیاهان دارویی داریم و برای نخستین‌بار از تمامی تجار، بازاریان و شرکت‌های فعال در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برندسازی گیاهان دارویی حمایت مالی می‌کنیم.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان حوزه بازار فروش گیاهان دارویی می‌توانند با مراجعه به دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از منابع مالی این بخش بهره‌مند شوند.

یوسفی‌آذر با بیان اینکه تاکنون اشخاص زیادی جهت دریافت تسهیلات به مرکز ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کرده‌اند، افزود: تاکنون بیش از 10 شرکت دانش‌بنیان در بخش مشاوره تولید و تولید نهاده مراجعه کرده‌اند که در حال مذاکره برای ایجاد ارتباطات و اعطای تسهیلات هستند و حداقل 20 شرکت در بخش تولید با طرح‌های آماده گیاهان دارویی در حال معرفی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات هستند.

وی با بیان اینکه نرخ رشد گیاهان دارویی سه برابر نرخ رشد اقتصاد جهانی است، عنوان کرد: اقتصاد جهانی با نرخ رشد چهار درصد در حال پیشرفت است، در حالی که بر اساس آمار مرکز تجارت جهانی نرخ رشد گیاهان دارویی به 9.1 درصد رسیده و نشان دهنده پویا بودن اقتصاد این حوزه است.

یوسفی‌آذر وزارت جهاد کشاورزی را به‌عنوان یکی از پیشروترین وزارتخانه‌ها در زمینه گیاهان دارویی دانست و ادامه داد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی واحد ویژه‌ای به‌عنوان مرکز ملی گیاهان دارویی ایجاد شد که بر اساس قانون تفکیک وظایف وزارتی، وزارت جهاد کشاورزی مسئول کل زنجیره ارزش گیاهان دارویی از قبیل کاشت، داشت برداشت، فرآوری و یکی از وظایف اصلی این مرکز دقیق‌سازی آمار به‌روز در کشور است.


توسعه 284 هزار هکتاری کشت گیاهان دارویی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: طرح ملی جامع گیاهان دارویی کشور تدوین و در گروه اقتصاد مقاومتی تصویب شده، همچنین برنامه مدونی از مرحله تأمین بذر و نهاده‌ها تا برداشت از مزارع داریم که طبق آن سطح زیر کشت گیاهان دارویی طی 10 سال باید به 284 هزار هکتار برسد.

وی اظهار کرد: البته اجرای این طرح از سال 95 آغاز شده که هم‌اکنون 160 هزار هکتار آن با انواع گیاهان دارویی نظیر زعفران، گل محمدی و... زیر کشت رفته است، زعفران با سطح زیر کشت 95 هزار هکتار در سال 94 و تولید بیش از 351 تن در صدر قرار دارد و سطح زیر کشت گل محمدی در سال 94 بیش از 15 هزار هکتار با تولید بیش از 32 هزار تن بوده است.

یوسفی‌آذر سطح زیر کشت سایر گیاهان دارویی را حدود 45 هزار هکتار اعلام کرد و یادآور شد: زیره سبز، گشنیز، حنا، وسمه، رازیانه و گل گاوزبان از عمده محصولات تولیدی گیاهان دارویی کشور محسوب می‌شود و بیش از 70 درصد گیاهان دارویی کشور در استان‌های خراسان رضوی (زیره سبز)، جنوب کرمان (حنا، وسمه)، همدان (گشنیز و رازیانه) و گیلان (گل ‌گاوزبان) کشت می‌شوند.


وی با اشاره به اینکه کل تجارت گیاهان دارویی در جهان 122 میلیارد دلار است، اضافه کرد: ارزش صادرات گیاهان دارویی کشور سالانه حدود 400 میلیون دلار و قرار است طرح ملی گیاهان دارویی طی برنامه‌ای 10 ساله به سه میلیارد دلار (معادل دو درصد از سهم تجارت جهانی گیاهان دارویی) برسد.

مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره به اینکه 95 درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، گفت: ارزش مالی زعفران در دنیا هشت میلیارد دلار، اما صادرات زعفران ایران سالانه 280 میلیون دلار است، همچنین 0.05 گرم زعفران در کشور هلند با برند "آلبرتاین" 1.25 یورو معادل هر کیلوگرم 100 میلیون تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که بهترین برند زعفران ایرانی در مشهد، هر کیلوگرم پنج میلیون و 800 هزار تومان است که البته با 40 درصد قیمت پایین‌تر از کشاورزان خریداری می‌شود.

اهمیت ورود به بازار‌های جهانی و قابلیت بالای ایران در تولید گیاهان دارویی فضایی ایجاد کرده که کشورهای سوئیس، فرانسه و هلند علاقه‌مند به همکاری با ایران در صنعت گیاهان دارویی شدند و تاکنون سه هیأت هلندی وارد ایران شدند که یکی از این شرکت‌ها پس از مذاکره با آستان قدس رضوی، همکاری برای کشت 200 هکتار زعفران را پذیرفت.

یوسفی‌آذر با اشاره به اینکه از یک ماه پیش جلساتی با وزارت کشاورزی آلمان داشتیم و کل زنجیره ارزش گیاهان دارویی را با آنها مطرح کردیم، افزود: حدود 20 نفر هیأت عالی‌رتبه ایرانی تعیین شده که 15 نفر از مدیران ارشد بخش خصوصی، کشاورزی، دارویی، فرآوری و مابقی از بخش دولتی هشتم تیرماه جهت برگزاری جلسات متعدد با وزارت کشاورزی و وزارت صنعت عازم این کشور هستیم.

وی بیان کرد: میزان صادرات فرآورده‌های خام در سال 1394، تقریبا 185 میلیون دلار بوده و در مقایسه با آن میزان واردات مبلغی حدود 22 میلیون دلار بوده است. عمده‌ترین اقلام صادراتی شامل گل محمدی، زعفران، زیره سبز، ریشه و عصاره شیرین‌بیان، صمغ‌ها، گشنیز، حنا و وسمه است. در حال حاضر، 321 شرکت مرتبط با صنعت گیاهان دارویی در حال فعالیت هستند که 1763 نوع داروی گیاهی را به ثبت رسانده‌اند.


تخصیص 2.5 هزار میلیاردی جهت توسعه کشت

مجری طرح گیاهان دارویی ادامه داد: گیاهان دارویی در ستاد عالی اشتغال کشور به‌عنوان اولویت دوم و اولویت کار در کشور برای این بخش شناخته و تصویب شد که تخصیص منابع آن در کل حلقه تأمین، فرآوری، بازار، تحقیق و توسعه بیش از دوهزار و 500 میلیارد تومان است.

یوسفی‌آذر تولید بدون فرهنگ‌سازی مصرف گیاهان دارویی را بی‌فایده دانست و عنوان کرد: طبق منابع موجود هشت‌هزار گونه گیاه دارویی در ایران وجود دارد، مطالعه علمی در مورد رویشگاه‌ها و مواد مؤثره بیش از دوهزار و 300 گونه در ایران صورت گرفته و از این تعداد حدود 90 گونه گیاه دارویی در ایران کشت می‌شود که 30 گونه مشخص و دارای متقاضی در بازار جهانی در قالب دو اولویت نخست و دوم هدف کشت قرار دارد، ولی اگر گیاهانی با قابلیت بازارسازی و رقابت شناسایی شوند به‌طور حتم به این لیست اضافه خواهند شد.

وی اظهار کرد: 325 واحد فرآوری تولیدی دارای مجوز در حوزه گیاهان دارویی با ظرفیت اسمی بیش از 222 هزار تن ظرفیت اسمی مشغول به کار هستند.

ردیف

محصول تولیدی

تعداد واحدهای فرآوری تولیدی دارای مجوز در ایران

ظرفیت اسمی (تن)

1

عرقیات و عصاره‌های گیاهی

137

119.612

2

عصاره شیرین‌بیان، رازک

19

12.308

3

روغن‌های اسانسی از نعنا، گل محمدی، پرتقال و سایر

32

3.112

4

گلاب استحصالی از گل محمدی و سایر عرقیات سنتی

97

77.114

5

کرم‌های آرایشی بهداشتی گیاهی، صابون و شامپو با عصاره گیاهی

12

7,378

6

انواع دارو با منشاء طبیعی برای مصرف انسان

28

2.500

جمع

325

222.024

یوسفی‌آذر با اشاره به وجود حدود 86 میلیون هکتار مرتع در کشور تأکید کرد: مردم با نظارت منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها از پنج میلیون هکتار آن به‌صورت رسمی بهره‌برداری می‌کنند که طبق آمار رسمی سالانه چهارهزار تن گیاه دارویی از این مراتع برداشت می‌شود، اما سال گذشته میزان برداشت‌ها به دلیل خشکسالی به یک‌هزار و 500 تن رسیده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به این آمار استناد کرد، یادآور شد: آمار دقیقی در این زمینه نداریم چرا که مراتع به‌طور کامل تحت نظارت نیست و برداشت از آن ثبت نمی‌شود، این در حالی است که بهره‌برداری بی‌رویه و به‌صورت غیررسمی، آسیب جبران‌ناپذیری به مراتع کشور وارد کرده است.


استانداردسازی در تولید و فرآوری

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برخی عطاری‌ها محصولات بی‌کیفیت، بدون گواهی استاندارد و بسته‌بندی مناسب عرضه می‌شود، گفت: استانداردسازی در تولید و فرآوری گیاهان دارویی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و توسعه این بخش مستلزم تبدیل محصولات تولیدی خام به محصولات قابل استفاده و فرآوری شده است.

یوسفی‌آذر با بیان اینکه گیاهان دارویی با تنوعی فوق‌العاده پتانسیل بالایی برای رشد دارند، بیان کرد: بشر به سمت استفاده از گیاهان دارویی سوق یافته و طی 20 سال گذشته کشورهای صنعتی نظیر آلمان، کانادا، سوئیس و فرانسه به این نتیجه رسیدند که برای درمان انسان از گیاهان دارویی به جای روش‌های شیمیایی استفاده کنند.

وی با اشاره به قدمت تاریخی چهارهزار ساله گیاهان دارویی در کشور افزود: ایران از 800 سال پیش در این بخش پیشرو و فعال بوده، به‌طوری‌که ابوعلی سینا برای کنترل فشار خون، نخستین داروی گیاهی جهان را از گیاهی به نام "زرنب" ساخت.


گیاهان دارویی، مصداق اقتصاد مقاومتی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی این صنعت را مصداق اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: این صنعت با درون‌گرایی، برون‌زایی، دانش‌بنیان بودن و عدالت‌محوری همراه است، ضمن اینکه نیازی به واردات نداشته و مواد اولیه آن در داخل کشور وجود دارد.

یوسفی‌آذر ایران را موزه گیاهان دارویی جهان دانست و یادآور شد: با وجود اینکه 90 درصد گیاهان دارویی دنیا در ایران یافت می‌شود، آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها با مطالعه، تحقیق و استفاده از منابع طب سنتی ایران داروهای گیاهی گران‌قیمتی می‌سازند که در برخی موارد این داروها در داخل کشور به فروش می‌رسد، این در حالی است که قابلیت تولید گیاهان برخی داروهای داخل کشور، عرضه به بازار داخلی و خارجی وجود دارد.

وی تأکید کرد: این محصولات باعث توسعه اقتصاد کشور می‌شود؛ چراکه می‌تواند اقتصاد را از ضعیف‌ترین قشر، مناطق محروم و روستاهای دورافتاده تا قدرتمندترین شرکت‌های تولیدکننده برند متحول سازد، به‌طوری‌که مردم روستاهای دورافتاده با جمع‌آوری گل گاو زبان، ختمی، زیره سیاه و نسترن وحشی و دیگر گیاهان دارویی امرار معاش می‌کنند.

همه این‌ها در حالی است که برداشت گیاهان دارویی علاوه بر فوایدی برای امرار معاش روستاییان، مضراتی هم برای طبیعت به همراه دارد که ناصر حسینی در این باره می‌گوید:


خسارت جبران‌ناپذیر با برداشت بی‌رویه و قاچاق

ناصر حسینی، عضو هیأت علمی و مدرس گروه گیاهان دارویی دانشگاه اراک در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به وجود قانون و دستورالعمل منابع طبیعی برای برداشت از مراتع گفت: برداشت بی‌رویه از مراتع و قاچاق گیاهان دارویی آسیب جبران‌ناپذیری به این بخش وارد می‌کند، به‌عنوان مثال گونه آلیوم نظیر پیاز سیر و موسیر مختص ایران است و درصورت ازبین رفتن آن هیچ راهی برای جبران وجود ندارد.

وی بیان کرد: طب سنتی از قدیم جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته و مردم چاره‌ای جز درمان بیماری‌ها با طب سنتی و گیاهی نداشتند، اما در گذشته کشت گیاهان دارویی به شکل حرفه‌ای متداول نبوده و به‌دلیل جمعیت کم برداشت از مراتع خسارت چندانی نداشته است.

حسینی با اشاره به قاچاق گیاهان دارویی به داخل و خارج کشور افزود: گیاهان مناطق کوهستانی که زیاد قابل کشت و کار نیستند مثل تیره چتریان، آنقوزه، باریجه و حتی گیاه پرمصرف موسیر به خارج از کشور قاچاق می‌شود و گیاهی مثل سنا از پاکستان به داخل کشور قاچاق می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی از طبیعت به جنبه‌های اقتصادی روستاییان برمی‌گردد، عنوان کرد: در صورت تأمین نشدن معیشت و مایحتاج زندگی، روستاییان چاره‌ای جز این کار ندارند، بنابراین آموزش به روستاییان جهت برداشت اصولی و کشت به میزان برداشت باید در اولویت قرار گیرد تا کمترین ضرر متوجه طبیعت شود.


بالا بودن هزینه‌های تولید، زنگ خطری برای صادرات

این کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه هزینه بالای تولید، صادرات را به خطر می‌اندازد، ادامه داد: به‌دلیل بالا بودن قیمت تمام شده تقاضا به اندازه کافی برای صادرات گیاهان دارویی وجود ندارد و خیلی از ارقامی که زمانی صادرکننده آن بودیم، حال به واردکننده همان محصول تبدیل شدیم. به‌طور مثال تعدادی از صادرکنندگان رازیانه به واردکننده این محصول تبدیل شده‌اند یا با وجود کشت گیاه دارویی اسفرزه با کیفیت عالی در ایران، هم‌اکنون این محصول از هند وارد می‌شود!

حسینی تأکید کرد: کشت و جمع‌آوری گیاهان دارویی در ایران سنتی و بسیار پرهزینه است و باعث شده توان رقابتی با چین و کشورهای اروپایی را نداشته باشیم که تولید با انرژی و هزینه کارگری گران دارند؛ بنابراین برای کاهش هزینه‌های تولید، باید مکانیزاسیون را وارد این بخش کنیم.

وی یادآور شد: اگراقدامات سختگیرانه دولت یازدهم نبود، یک سری از گیاهان دارویی باید وارد کشور می‌شد، چون بالا بودن هزینه تولید کارخانه داران این بخش را مجبور به واردات گیاهان دارویی باکیفیت‌تر و ارزان‌تر از خارج کشور می‌کند.


سوق یافتن تولیدکنندگان به تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای

این کارشناس کشاورزی ضعیف بودن تبلیغات و شناساندن کالا را از مشکلات عمده این بخش دانست و اظهار کرد: نبود شرکت‌های برندساز از مشکلات این بخش در کشور است که با برندسازی مناسب، می‌توان کشش و جاذبه برای خرید کالای ایرانی در خارج از کشور ایجاد کرد.

حسینی با بیان اینکه ضعیف بودن تبلیغ کالاها در کشور باعث سوق دادن تبلیغات تولیدکنندگان به شبکه‌های ماهواره‌ای شده است، اضافه کرد: تبلیغ، صادرات با بسته‌بندی و برند مناسب و لوگو روی کالا، کشش و تقاضا برای محصولات کشور ایجاد می‌کند.

وی همچنین گفت: صنعت بسته‌بندی در این بخش ضعیف است، اما این ضعف با کمک‌های دولت و استفاده از سرمایه‌داران جهت واردات دستگاه بسته‌بندی، برطرف و تقویت می‌شود.

حسینی دلیل موفق نبودن بیشتر کشاورزان در این عرصه را نبود موفقیت در فروش گیاهان دارویی دانست و بیان کرد: کشاورزان و بازار فروش خوب به هم متصل نشدند، پس برای توسعه این بخش باید بستر تجارت این کار فراهم و ارتباط با بازار جهانی پیگیری شود.


توسعه صادرات گیاهان دارویی، نیازمند مشوق‌های صادراتی

این مدرس گروه گیاهان دارویی دانشگاه اراک صنعت با بیان اینکه عرضه گیاهان دارویی به بازار جهانی در گرو مشوق‌های صادراتی است، افزود: گیاهان دارویی باید با قیمتی پایین‌تر از بازار اروپا، چین و هند در بازار جهانی عرضه شود؛ البته پس از تصاحب بازار جهانی می‌توان قیمت را کمی افزایش داد و مشتریان هم به‌دلیل کیفیت بالای گیاهان دارویی ایرانی با وجود افزایش قیمت باز هم متقاضی محصولات ایرانی خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه اگر کشاورزی نتواند گیاه دارویی کشت‌شده خود را بفروشد، کشت خود را تغییر می‌دهد، عنوان کرد: تجربه در جهان نشان داده که دولت باید سیاستگزار باشد و با ارائه الگوی کشت، اعطای یارانه، تغییر نظام آبیاری و یارانه صاداتی به این بخش کمک کند.


بهره مالکانه، سدی مقابل صادرکنندگان

ناصر محزون، یکی از صادرکنندگان گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به مقررات دولت درباره بهره مالکانه بابت محصولات صادراتی اظهار کرد: به‌عنوان مثال برای صادرات هر کیلوگرم آویشن یا بابونه باید یک‌هزار تومان بهره مالکانه پرداخت شود که باعث کاهش انگیزه صادرکنندگان شده است.

وی ادامه داد: صادرکنندگان برای دریافت مجوز باید از هفت خان رستم عبور کنند و با مشکل و طولانی بودن روند دریافت مجوز، معطل ماندن چند ماهه و نبود مشوق‌های صادراتی دیگر رغبتی برای صادرات گیاهان دارویی ندارند.

محزون با اشاره به اینکه توسعه صادرات برای مردم اشتغال ایجاد می‌کند، تأکید کرد: با مشکل کردن روند صادرات قاچاق گیاهان دارویی توسعه یافته است؛ بنابراین از دولت تقاضا داریم روند صادرات گیاهان دارویی را تسهیل و صدور مجوز را به استان‌ها تفویض کند، چون صادرکنندگان برای دریافت مجوز مجبورند از شهرهای مختلف نظیر شیراز، همدان و اصفهان به تهران سفر کنند و چند روز در تهران معطل دریافت مجوز باشند.

وی توسعه بدون برنامه کشت گیاهان دارویی از سوی وزارت جهاد کشاورزی را باعث شکست برنامه‌ها برشمرد و یادآور شد: مصرف گیاهان دارویی آنقدر زیاد نیست که توسعه کشت صورت بگیرد و کشت زیاد یک محصول باعث ناتوانی کشاورزان درفروش همان محصول می‌شود، به‌عنوان مثال قیمت خاکشیر که مصرف محدودی دارد، هر کیلوگرم 30 هزار تومان بوده و به‌دلیل کشت بیش از حد به هر کیلوگرم پنج‌هزار تومان رسیده است.


رونق صادرات با تسهیل روند اعطای مجوز

جلیل مغازه‌ای، رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: برای تسهیل شدن روند اعطای مجوز صادرات گیاهان دارویی دفعات زیادی به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها نامه نوشتم، اما ترتیب اثر ندادند.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه مشوق صادراتی به این بخش اعطا نشده است، اضافه کرد: متقاضی دریافت مجوز صادرات از شهرهای مختلف مثل اصفهان یا تویسرکان باید چندین مرتبه به تهران سفر کند و در صورتی که مسئول صادرکننده مجوز، ماموریت یا مسافرت باشد سردرگمی صادرکنندگان و تعدد مراجعات را به همراه دارد.

مغازه‌ای بیان کرد: برای حل این مشکل درخواست کردم که آمارگیری دراستان‌ها و شهرستان‌ها انجام و به تهران ارسال شود که این با مخالفت روبه‌رو شد.

به‌نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی با برنامه توسعه 284 هزار هکتاری کشت گیاهان دارویی، تخصیص دوهزار میلیاردی تومانی اعتبار، حمایت مالی از تجار گیاهان دارویی که برای نخستین‌بار در کشور در دستور کار قرار گرفته است و همچنین استانداردسازی در تولید و فرآوری، سعی در به حرکت درآوردن چرخ خودروی گیاهان دارویی کشور دارد، اما خسارت جبران‌ناپذیر ناشی از برداشت بی‌رویه و قاچاق، بالا بودن هزینه‌های تولید، تبلیغات ضعیف، نبود مشوق‌های صادراتی، بهره مالکانه و روند طولانی اعطای مجوزهمانند سنگی یا خودروی گیاهان دارویی را از مسیر منحرف می‌کند یا سرعت این خودرو را تا حد ممکن کاهش می‌دهد؛ بنابراین انتظار می‌رود مسئولان توجه بیشتری به حل مشکلات این بخش داشته باشند./

H-960226-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید