Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی خبر داد:

رشد 13 درصدی صادرات محصولات لبنی در سال 95/ افتتاح نخستین خط تولید کره در کشور/ پرداخت 24 میلیارد تومان مشوق صادراتی طی چند روز آینده

بخش خصوصی تولیدکنندگان محصولات لبنی از رشد صادرات این محصولات در سال 95 نسبت به سال پیش از آن خبر داد.

رشد 13 درصدی صادرات محصولات لبنی در سال 95/ افتتاح نخستین خط تولید کره در کشور/ پرداخت 24 میلیارد تومان مشوق صادراتی طی چند روز آینده

بخش خصوصی تولیدکنندگان محصولات لبنی از رشد صادرات این محصولات در سال 95 نسبت به سال پیش از آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی امروز در نشست خبری گفت: در سال 95 صادرات محصولات لبنی رشد 13 درصدی را تجربه کرد که یکی از علت‌های اصلی آن تخصیص مشوق‌های صادراتی برای این محصول بود.

محمدرضا گنجی با اشاره به اینکه رشد صادرات باعث شد دامداران شیر را به موقع به کارخانه‌ها بفرستند، افزود: در سال 92 شیرخام تولیدشده در کشور حدود 6.8 میلیون تن بود، اما امروز بیش از 9.2 میلیون تن از این محصول تولید می‌شود که با کمک صادرات، در حال حاضر هیچ مازادی در سیستم دامداری وجود ندارد.

به گفته وی، اکنون بازار روسیه برای واردات محصولات لبنی از ایران باز شده و تاکنون 9 کارخانه ایرانی برای این منظور مجوز دریافت کردند.

گنجی با بیان اینکه کشور روسیه 250 میلیون نفر جمعیت دارد، عنوان کرد: هم‌اکنون محصولات لبنی ایرانی، در ویترین فروشگاه‌های روسیه خودنمایی می‌کند که این موضوع استاندارد بالای محصولات ایرانی را به اثبات می‌رساند.

وی شیر صنعتی تولیدشده در کشور را 4.1 میلیون تن برآورد کرد و ادامه داد: به غیر از بازار روسیه، عراق، فیلیپین، افغانستان، پاکستان و حتی هند نیز متقاضی محصولات لبنی ایران هستند؛ در همین راستا، ارزش صادرات در سال 95 به بیش از 770 میلیون دلار رسید.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی تأکید کرد: نخستین مرحله پرداخت مشوق‌های صادراتی در هفته گذشته صورت گرفت که دومین مرحله آن طی یکی دو روز آینده به مبلغ 24 میلیارد تومان از طرف دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی پرداخت خواهد شد.

گنجی با اشاره به اینکه ظرفیت دستگاه‌های نصب‌شده فرآوری لبنی در کشور 16 میلیون تن است، یادآور شد: بنابراین با توجه به تولید حال حاضر کشور نیازی به ایجاد کارخانه جدید نداریم، اما با این حال، برای تولید کره لازم است کارهای اساسی صورت بگیرد.

به گفته وی، بر این اساس قرار است فردا نخستین خط تولید کره کشور با آخرین تکنولوژی‌های موجود در جهان در کارخانه پاک افتتاح شود که می‌تواند با ظرفیت دریافت 500 تن شیر در روز، بخشی از نیاز کره به واردات را جبران کند.

گنجی با بیان اینکه در سال حدود 40 تا 50 هزار تن کره به کشور وارد می‌شود، تأکید کرد: این خط جدید که یکی از دستاوردهای برجام به‌شمار می‌رود و دستگاه‌های مدرن آن از کشورهایی مانند سوئیس و فرانسه وارد شده است، می‌تواند هفت‌هزار تن از این محصول در سال را وارد بازار کند.

وی اضافه کرد: خرید توافقی شیر ادامه داشته و هم‌اکنون تمام شیرخشک‌های حاصل از این طرح، به‌دلیل بازگشایی راه صادرات به فروش رفته است و دیگر شیرخشکی در انبارها وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در پایان اظهار کرد: هم‌اکنون سه محصول پنیر، شیر پاستوریزه و شیر استریل مشغول قیمت‌گذاری هستند که از طرف اتحادیه به سازمان حمایت پیشنهاد افزایش هفت درصدی قیمت آنها اعلام شده است که طی روزهای آینده خبر قطعی آن منتشر خواهد شد./

V-960226-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید