Iranian Agriculture News Agency

در دیدار دبیر کل فائو و رئیس جمهوری چین مطرح شد

نقش برجسته چین در همکاری‌های جنوب - جنوب/ کمربند و جاده ارتباطی چین و منطقه اوراسیا، راهی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار

در دبیر کل فائو و رییس جمهوری چین، دبیر کل فائو از حمایت های کشور چین در همکاری جنوب – جنوب (1)قدردانی کرد. همچنین وی گفت: "این طرح کمربند و جاده ارتباطی چین و منطقه اوراسیا، باعث دستیابی به اهداف توسعه پایدار می شود ، به شرط آن که به نیارهای میلیون ها کشاورز و ماهیگیر در کشورهای درگیر توجه شود."

نقش برجسته چین در همکاری‌های جنوب - جنوب/ کمربند و جاده ارتباطی چین و منطقه اوراسیا، راهی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار

در دبیر کل فائو و رییس جمهوری چین، دبیر کل فائو از حمایت های کشور چین در همکاری جنوب - جنوب (1)قدردانی کرد. همچنین وی گفت: "این طرح کمربند و جاده ارتباطی چین و منطقه اوراسیا، باعث دستیابی به اهداف توسعه پایدار می شود ، به شرط آن که به نیارهای میلیون ها کشاورز و ماهیگیر در کشورهای درگیر توجه شود."

به گزارش سایت فائو، خوزه گرازیانو دا سیلوا در پکن، گفت: " کشاورزی یک بخش بسیار مهم است. چراکه بیش از 25 درصد از تولید ناخالص داخلی و همچنین بیش از 40 درصد از اشتغال در بسیاری از کشورهای درگیر طرح را شامل می شود."

گرازیانو داسیلوا این سخنان را در نشست بین المللی ترویج طرح کمربند و جاده (2) در چین مطرح کرد.

وی گفت: "این رویداد، انگیزه های منحصر به فردی برای یک تلاش هماهنگ بین المللی را در راستای ترویج توسعه متوازن، عادلانه و فراگیرتر، فراهم می کند."

رهبران 29 کشور 14و15 می، در نشست مربوط به طرح "یک کمربند، یک جاده"( "One Belt, One Road" ) ، با تمرکز بر گسترش توسعه و تجارت بین آسیا، آفریقا، امریکا جنوبی و اروپا ، شرکت کردند.

دبیرکل فائو تاکید کرد، کشاورزی نه تنها برای تولید و ترویج معیشت پایدار، مهم است، بلکه برای حصول اطمینان از امنیت غذایی و تغذیه، حفظ منابع طبیعی و تنوع زیستی و ارتقاء توسعه روستایی ضروری است.

فائو از نخستین سازمان های بین المللی است که برای توسعه یک چارچوب خاص به منظور تقویت سیاست هماهنگ در اجرای طرح کمربند و جاده مربوط به بخش کشاورزی گام برداشته است.


این
چارچوب، چهار برنامه شاخص را ترویج می دهد: 1) رویکرد سلامت و درست برای کشاورزی و تجارت پایدار ؛ 2) تولید مواد غذایی پایدار و توسعه زنجیره ارزش ؛3) علم و فن آوری در جهت نوآوری کشاورزی و مواد غذایی و در راستای مبارزه با تغییرات آب و هوا؛ 4) کاربرد کشاورزی هوشمند و فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT) ) در صنایع غذایی.

نقش رهبری چین ، در همکاری های جنوب- جنوب

به گفته دبیر کل فائو، کمربند و جاده ( Belt and Road )، یک "فرصت بزرگ" برای کشورهای درگیر در همکاری های جنوب است، مدل توسعه ترویجی فائو ، در ایجاد اشتغال، زیرساخت ها و ترویج تجارت در میان کشورهای در حال توسعه در سراسر "کشورهای جنوب» ( global South )(3) موثر خواهد بود.

گرازیانو دا سیلوا گفت: "من از این فرصت استفاده کرده و از دولت چین برای ایفای نقشی پیشرو در حمایت از برنامه فائو در جهت همکاری جنوب-جنوب قدردانی می کنم. چراکه تحت این برنامه بیش از 30 کشور بهره برده اند و تاثیر بسیاری روی کشورهای در حال توسعه داشته است."

رئیس جمهوری چین با اشاره به این که چین یک میلیارد دلار امریکا ، در راستای حمایت از سازمان های بین المللی برای پیاده سازی پروژه ها برای بهره مندی کشورهای امتداد کمربند و جاده( Belt and Road ) فراهم می کند ، افزود:" این امکان برای کمک به توسعه مشاوره ، تجارت و سرمایه گذاری بلند مدت به ویژه برای توسعه مناطق روستایی محروم ، فراهم می شود."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- در 12 سپتامبر 1978 در بوئنوس‌آیرس پایتخت آرژانتین هیأت‌های نمایندگی 138 کشور مختلف جهان با اجماع آرا برنامه عملی را برای پیشبرد و به کارگیری همکاری‌های فنی کشورهای در حال توسعه ، پذیرفتند. مجمع عمومی سازمان ملل نیز این برنامه را تصویب کرد تا پشتوانه‌ای برای این برنامه فراهم آورد و همه دولت‌ها و نیز تمام عناصر سیستم سازمان ملل را به اجرا و به کارگیری توصیه‌های آن متقاعد سازد. این برنامه عمل، سنگ بنای تکامل همکاری‌های فنی کشورهای در حال توسعه است بطوری که هم مبانی مفهومی و هم راهنمای عملی برای تحقق همکاری فنی این کشورها را فراهم می‌سازد .

2- Belt and Road Forum for International Cooperation

3- در مطالعات فراملی به "جهان سوم" (به عنوان مثال، کشورها در آفریقا، آسیا، امریکا لاتین)، "کشورهای در حال توسعه"، "کشورهای کمتر توسعه یافته " اشاره دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید