Iranian Agriculture News Agency

برنامه ملی راهبرد تغییر اقلیم رونمایی شد

ابتکار: دولت یازدهم برنامه‌ جدی برای سازگاری با تغییر اقلیم دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم رونمایی از برنامه ملی راهبرد تغییر اقلیم، از تدوین برنامه‌های جدی برای مبارزه با اثرات منفی تغییر اقلیم و سازگاری با آن خبرداد.

ابتکار: دولت یازدهم برنامه‌ جدی برای سازگاری با تغییر اقلیم دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم رونمایی از برنامه ملی راهبرد تغییر اقلیم، از تدوین برنامه‌های جدی برای مبارزه با اثرات منفی تغییر اقلیم و سازگاری با آن خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایانا، معصومه ابتکار در جریان رونمایی از برنامه ملی راهبرد تغییر اقلیم که در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، به اجرای برنامه‌های کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم در ایران اشاره کرد.

وی افزود: اصلاح الگوی آبیاری، توسعه آبیاری مکانیزه، راهکارهایی برای کاهش مصرف آب، توسعه کشت محصولات کم آب‌بر و ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی، برنامه‌هایی هستند که در دولت یازدهم به مرحله اجرا گذاشته شده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به هدف‌گذاری خوب دولت در زمینه اقتصاد کم کربن، برنامه ششم را سند پشتیبان این سیاست‌ها دانست که برای هر بخش، برنامه‌های اجرایی مشخصی در این سند تدوین شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف توسط مقام معظم رهبری افزود: در این سند به کاهش مصرف انرژی اشاره شده است. در ایران با مصرف بیشتر انرژی علاوه بر اینکه منابع را هدر می‌دهیم، با انتشار گاز گلخانه‌ای، آلودگی برای محیط زیست ایجاد می‌کنیم. در حالی که با اصلاح شدت مصرف انرژی توسط تمام دستگاه‌های اجرایی، علاوه بر حفظ محیط زیست، می‌توانیم منابع جدیدی ایجاد کنیم که شغل‌های بیشتری را برای ما به‌وجود خواهد آورد.

ابتکار بیان کرد: ما در توافق پاریس به صورت داوطلبانه کاهش 4 درصدی انتشار دی اکسید کربن در یک دوره 15 ساله را اعلام کردیم. البته برنامه‌های دستگاه‌های دولتی بسیار پیشروتر بود اما در دولت به این جمع‌بندی رسیدیم که کاهش انتشار 4 درصدی به صورت داوطلبانه را بپذیریم. همچنین اعلام کردیم که در صورت رفع تحریم‌ها و انتقال تکنولوژی، 8 درصد دیگر نیز انتشار دی اکسید کربن ایران را کاهش خواهیم داد.

وی افزود: همگام با توافق پاریس، لایحه کاهش آلودگی هوا در دولت و مجلس به تصویب رسید و امیدواریم در شورای نگهبان فرآیند نهایی شدن این سند طی شود.

تالاب هورالعظیم خشکانده شد

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم، در بحث تالاب‌ها موفقیت‌های چشمگیری به دست آمده است. مثال بارز این موفقیت‌ها تالاب هورالعظیم است که سال 92 با هدف استخراج نفت، بر خلاف ضوابط زیست محیطی به یک بیابان کامل تبدیل شده بود و از سال 93 با همکاری وزارت نیرو، دریچه سدها به روی این تالاب باز شد و امروز 4.5 میلیارد متر مکعب آب وارد این تالاب شده است.

وی اضافه کرد: بیش از 80 درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده است و زندگی به آن بازگشته است. این تالاب دیگر کانون گرد و غبار نیست و دارای مولفه‌های یک اکوسیستم زنده است.

ابتکار با اشاره به اقدامات دولت برای کنترل ریزگردهای خوزستان، گفت: گرد و غبار از مهمترین عواقب تغییر اقلیم است. سیاست‌های سدسازی ترکیه در منطقه سبب شده که منابع آب دجله و فرات پشت سدها ذخیره شده و عمده تالاب‌های عراق به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. هنوز طرح‌های ترکیه در مراحل ابتدایی آبگیری قرار دارند و با نهایی شدن این پروژه‌ها، تبعات بدتری برای منطقه و ایران ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: 85 درصد منشا گرد و غبار در ایران خارجی است. در سال 95، 25 مورد گرد و غبار در خوزستان رخ داده است که فقط 4 مورد آن با منشا داخلی بوده و بقیه منشا خارجی دارد. با این وجود، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم برنامه‌های جدی در بعد ملی برای مقابله با گرد و غبار داشته‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت یازدهم برای مقابله با گرد و غبار خوزستان سه هزار و 500 هکتار نهالکاری انجام داده است. وی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های محلی، استان خوزستان به مدت 17 سال درگیر خشکسالی بوده است. این مسئله در توسعه کانون‌های ریزگرد موثر است.

ابتکار گفت: در دولت یازدهم لایحه هوای پاک را به مجلس تقدیم کردیم که در انتظار تصویب شورای نگهبان است. در گذشته نیز قانون آلودگی هوا را داشتیم اما این نخستین باری است که یک برنامه جامع برای کاهش آلودگی هوا در کشور تدوین می‌شود. در این لایحه به مسئله تغییر اقلیم و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز توجه شده است./

L-960226-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید