Iranian Agriculture News Agency

در جریان رونمایی از برنامه ملی راهبرد تغییر اقلیم اعلام شد:

ایران جزء معدود کشورهای دارای برنامه سازگاری با تغییر اقلیم

نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد UNDP، ایران را جزء معدود کشورهای دارنده برنامه سازگاری با تغییر اقلیم معرفی کرد.

ایران جزء معدود کشورهای دارای برنامه سازگاری با تغییر اقلیم

نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد UNDP ، ایران را جزء معدود کشورهای دارنده برنامه سازگاری با تغییر اقلیم معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، گری لوئیس در مراسم رونمایی از برنامه ملی راهبرد تغییر اقلیم که در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، تدوین این سند را بسیار مهم ارزیابی کرد.

وی افزود: بشر برای حل مشکلاتش ابتدا باید آنها را شناخته و بداند که با آنها چگونه برخورد کند. در ارتباط با تغییر اقلیم، ما علایم را شناسایی کرده‌ایم و این برنامه، نحوه برخورد با مشکلات را پیش روی ما قرار می‌دهد.

لوئیس بیان کرد: سندی که امروز رونمایی می‌شود، سند بسیار استراتژیکی است. این اولین باری است که ایران چنین سندی را برای تغییر اقلیم تدوین می‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز جزء معدود کشورهایی است که در این رابطه برنامه عمل دارد.

وی تاکید کرد: ما باید بدانیم که ایران در مقابل تغییر اقلیم آسیب‌پذیر است. ابتدا باید قبول کنیم که آسیب‌پذیر هستیم. این مایه تعجب است که در نقاط دیگر دنیا صداهایی شنیده می‌شود که به بزرگی تغییر اقلیم پی نبرده و خود را با آن سازگار نمی‌کنند.

نماینده مقیم UNDP برای ثبت در سوابق گفت: 95 درصد متخصصان جهان که درگیر فرآیند تغییر اقلیم هستند، در گزارش برنامه جهانی تغییر اقلیم (IPCC) تایید کرده‌اند که تغییر اقلیم واقعی است و رخ می‌دهد.

وی افزود: اثرات تغییر اقلیم در دنیا به شکل نامتعارفی رخ می‌دهد و تاثیر انسان در بروز این پدیده، کاملا مشهود است. انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز باعث تشدید این پدیده شده است. در نتیجه کنترل تغییر اقلیم در گرو کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. بنابراین باید بدانیم که اگر در راستای کاهش انتشار دی اکسید کربن عمل نکنیم، چه سرنوشتی در انتظار ما خواهد بود.

لوئیس ادامه داد: ما باید برای اینکه ایران تبعات منفی تغییر اقلیم را به رسمیت شناخته است و برای سازگاری با آن برنامه دارد را جشن بگیریم.

به گفته وی حدود دو میلیون سال قبل زمانی که انسان‌های اولیه روی نیزارهای آفریقا پا گذاشتند، غلظت دی اکسید کربن زمین 200 قسمت در میلیون بود. در سال 1352، یعنی سال تولد من این رقم به 300 قسمت در میلیون رسید و امروز غلظت دی اکسید کربن در هوا به 400 قسمت در میلیون رسیده است. این مسئله سرعت تغییرات اقلیمی را نشان می‌دهد.

نماینده مقیم UNDP بیان کرد: پیامدهای تغییر اقلیم در جهان نامتعادل بوده و در اثر بروز این پدیده مناطق مرطوب، مرطوب‌تر و خاورمیانه خشک‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: منطقه خاورمیانه با تنش خشکی مواجه خواهد شد و خیلی سریع این تنش‌ها می‌تواند به نایابی آب تبدیل شود. این مسئله امنیت غذایی را تهدید می‌کند و ممکن است بر شیوع بیماری‌های ناشی از حشرات مثل مالاریا که عامل انتقال آن پشه است، تاثیرگذار باشد.

لوئیس گفت: در چنین روندی فشار روی منابع افزایش می‌یابد و میزان دسترسی به آن کاهش خواهد یافت. کاهش آب جریان‌های باد را شدیدتر کرده و طوفان ریزگرد ایجاد می‌کند. همه این‌ها می‌تواند در مردم ایجاد احساس ناامنی کرده و مردم را ناگزیر به مهاجرت کند. وی افزود: ما برای سازگاری با تغییر اقلیم، باید کارهای ریشه‌ای در راستای کاهش انتشار دی اکسید کربن انجام دهیم.

نماینده مقیم UNDP با ابراز خرسندی از امضای سند تغییر اقلیم توسط محمد جواد ظریف در 26 آوریل سال قبل، سند پاریس را یکی از مهمترین معاهده‌های بشریت برای حفظ بقای خود در روی کره زمین توصیف کرد.

وی بیان کرد: در ذیل این سند جمهوری اسلامی ایران متعهد شده که میزان انتشار دی اکسید کربن خود را تا سقف 12 درصد کاهش دهد. رئیس جمهور روحانی، اقتصاد سبز و کم کربن را حمایت می‌کند و مسیری که ایران در آن حرکت می‌کند، مسیری در راستای سازگاری با تغییرات اقلیمی است.

لوئیس ادامه داد: برای جلوگیری از بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی، فعالیت‌هایی در ایران آغاز شده است و خانم ابتکار نیز شخصا با مسئله معکوس کردن جریان از دست رفتن تنوع زیستی درگیر است. نمونه اقدامات وی، حفاظت از تالاب‌ها و احیای دریاچه ارومیه است.

وی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها را گامی در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار اعلام کرد که همه این اهداف در سند ملی تغییر اقلیم نیز منعکس شده است.

نماینده مقیم UNDP با اشاره به همراهی سازمان ملل با ایران برای تدوین سند ملی سازگاری با تغییر اقلیم، از برگزاری کنفرانس بین‌الملی ریزگردها به میزبانی ایران، با همکاری این مجموعه بین‌المللی خبرداد.

وی گفت: کشورهای زیادی در دنیا درگیر مسئله ریزگردها هستند. سنگال، ژاپن و کره درگیر طوفان‌های گرد و غبار و پیامدهای ناشی از آن هستند و رویکرد کنفرانسی که در تهران برگزار می‌شود، ابتدا شناخت این پدیده، سپس شناسایی راهکارهای اجرایی برای مقابله با آن و در نهایت هماهنگی برای اجرای برنامه‌ها است./

L-960226-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید