Iranian Agriculture News Agency

توسط محقق مصری انجام شد

کشت برنج همراه با صرفه‌جویی در میزان آبیاری/ میزان آب، به نصف کاهش می‌یابد

در شرایطی که جهان با کاهش منابع آب روبه رو است ، مصر اقدام به حفاظت از آب با استفاده از آخرین فن آوری کرده است . این کشور با اختراع خود توانسته میزان آب در آبیاری برنج را تقریبا به نصف کاهش دهد.

کشت برنج همراه با صرفه‌جویی در میزان آبیاری/ میزان آب، به نصف کاهش می‌یابد

در شرایطی که جهان با کاهش منابع آب روبه رو است ، مصر اقدام به حفاظت از آب با استفاده از آخرین فن آوری کرده است . این کشور با اختراع خود توانسته میزان آب در آبیاری برنج را تقریبا به نصف کاهش دهد.


به گزارش ایانا از
thisisbrainy محققان و کارشناسان در مصر امیدوارند که با ساخت این ماشین به کاهش میزان آب مورد استفاده در کشاورزی و آبیاری محصولات به خصوص برنج کمک شود. همچنین امیدوارند که این اختراع برای برطرف کردن مشکلات میلیاردها نفر که سالانه تخت تاثیر این موضوع قرار دارند، مورد استفاده قرار گیرد.


کشت برنج با میزان آبیاری ، دارای هزینه ای گران است. این در حالی است که 1000-3000 لیتر آب برای تولید یک کیلو برنج لاز م است . حال تصور کنید که چه میزان آب برای کشت محصول برنج در هکتارها زمین مورد نیاز خواهد بود. اما، با آخرین ماشین آلات، کشاورزان بدون نگرانی در مورد مصرف آب ، امکان آبیاری برنج را خواهند داشت.

چگونه ماشین کار می کند؟


این دستگاه منحصر به فرد ، دانه های برنج را به صورت مکانیکی می کارد و تقریبا در نیمی از آب که به طور معمول برای آبیاری و کود استفاده می شود، صرفه جویی می کند.

این دستگاه توسط
Mohamed El-Hagarey (1)طراحی شده است. با استفاده از آخرین نوآوری، خطوطی به شکل " " V با عرض 20 سانتی متر در زمین ایجاد می کند و بذر برنج را به صورت خودکار می کارد. به این ترتیب، دستگاه با استفاده از میزان سطح آب بر روی خطوط V شکل به جای آبیاری بارانی ، باعث کاهش میزان آب می شود. در این روش میزان آب مورد استفاده به نسبت روش های سنتی ، به نصف کاهش می یابد.

( rice-machine-1)

دستگاه در حال حاضر برای کشت برنج غنی شده ، درمنطقه Kafr el-Sheikh (حدود 134 کیومتری شمال قاهره) مورد آزمایش قرار گرفته است. در طول آزمایش ، این دستگاه علاوه بر کاهش آب به نصف،عملکرد محصول را 4.6 درصد افزایش داد. البته این افزایش اندک در عملکرد محصول امکان جذب افرادی زیادی را به دنبال ندارد و در نتیجه، اعتقاد بر این است که تولید کننده دستگاه باید برای جذب بیشتر برای خریداری محصول ، اقدماتی انجام دهد. سازنده دستگاه تایید کرده است که کاهارهای بیشتری قبل از تجاری سازی آن، بر روی دستگاه به منظور سازگار تر شدن و پذیرش آن از سوی کشاورزان مصری ، باید انجام می دهد.


این در حالی است که دستگاه به دلیل قابلیت کاهش مصرف آب در آبیاری ، با بازخوردهای خوبی همراه بوده است. با این حال، مانعی که وجود دارد دسترسی کشاورزان به این دستگاه است . چراکه هزینه دستگاه کمی گران است. هزینه دستگاه نزدیک به پنج هزار دلار امریکا است که برای برای کشاورزان مبلغی بالا محسوب می شود و در این راستا دولت می تواند با قرار دادن یارانه ، به حل این موضوع کمک کند.

کشاورزان مصری، آب را به صورت رایگان دریافت می کنند و در نتیجه، برای جذب کشاورزان به خرید این دستگاه شاید کار دشواری باشد. اما چنانچه دولت موافقت خود را با حمایت مالی از کشاورزان اعلام کند، ممکن است آنها برای خرید این ماشین متقاعد شوند. چراکه این دستگاه می تواند به حل مشکل آب کشور کمک کند و حتی امکان ذخیره آب برای کشت محصولات دیگر را فراهم کند.

کشت برنج در مصر

این کشور سالانه، بیش از 10 میلیارد متر مکعب آب برای کشت برنج استفاده می کند. آب مورد استفاده در کشت برنج ،نیمی از کل منابع آبی است. این درحالی است که مصر نه کشت برنج را متوقف می کند و نه می تواند کشاورزان را وادار به خرید ماشین الات کند. دولت در یک موقعیت دشواری قرار گرفته و باید تصمیم گیری درستی اتخاذ کند، چراکه تاخیر در انجام این کار ممکن است زیان بزرگی به کشور وارد شود.

مصر دارای منبع طبیعی محدود آب ، همان رودخانه نیل است و آب رودخانه برای آبیاری، تولید و نوشیدن استفاده می شود.

این کشور به تازگی با افزایش جمعیت و کمبود آب و منابع آبی مواجه شده است. با توجه به گزارش های مختلف ، کشور با کم آبی نزدیک به 7 میلیارد متر مکعب رو به رو است. با نگاهی به سناریوی کنونی در کشور، سازمان ملل متحد به کشور، از لحاظ کمبود آب در آینده هشدار داده است. با توجه به گزارش سازمان ملل متحد، میزان منابع ابی مصر ممکن است تا سال 2025 به پایان برسد.

این درحالی است که کشورهای زیادی با خطر قریب الوقوع کمبود آب رو به رو هستند که مصر یکی از آن کشورها است. کشورهای دیگر که با کمبود آب مواجه هستند ، برزیل، ایران، هند، آمریکا، چین، اردن، لیبی و آفریقای جنوبی.

این مساله ، برای دولت های کشورها یا سازمان بین المللی جهت کمک به کشاورزان برای کاشت محصولات بدون داشتن دغدغه درباره آب، بسیار مهم است. این درحالی است با این اختراع می توان میزان زیادی آب را صرفه جویی کرد و اگر به طور موثر تجاری، شود این دستگاه همچنین می تواند به کشورهای دیگر برای مواجهه با کمبود آب معرفی شود.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Mohamed El-Hagarey : دارای دکترا زراعت ، علوم کشاورزی ، اقتصاد کشاورزی ، در مرکز تحقیقات صحرا Desert Research Center) ) قاهره

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید