Iranian Agriculture News Agency

براساس یک پژوهش میدانی معلوم شد:

دلایل ضعف در کاربرد سیستم آبیاری بارانی کلاسیک ثابت در مزارع

نتایج پژوهش نشان داد که اگرچه تغییر سامانه از آبیاری سطحی به آبیاری بارانی باعث کاهش مصرف آب و افزایش سطح زیرکشت و در نتیجه کسب درآمد در مزارع کشاورزان شده است؛ اما استفاده از سامانه آبیاری بارانی در این مناطق(البرز، فارس و اصفهان) نیز دارای مشکلاتی از قبیل: استفاده نادرست از این سامانه، کاهش عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصولات بود.

دلایل ضعف در کاربرد سیستم آبیاری بارانی کلاسیک ثابت در مزارع

براساس یک پژوهش میدانی از سوی عضو هیأت علمی امؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی دلایل ضعف در کاربرد سیستم آبیاری بارانی کلاسیک ثابت در مزارع اعلام شد.

به گزارش ایانا از مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، حسین دهقانی سانیج، عضو هیأت علمی این مؤسسه طی پژوهشی با عنوان "ارزیابی فنی سیستم آبیاری بارانی کلاسیک ثابت در مزارع" به شناسایی عوامل مؤثر بر کاربرد سامانه‌ های کلاسیک ثابت در مزارع پرداخته است.

این پژوهش در سه استان البرز، فارس و اصفهان انجام شد. نتایج نشان داد که اگرچه تغییر سامانه از آبیاری سطحی به آبیاری بارانی باعث کاهش مصرف آب و افزایش سطح زیرکشت و در نتیجه کسب درآمد در مزارع کشاورزان شده است؛ اما استفاده از سامانه آبیاری بارانی در این مناطق نیز دارای مشکلاتی از قبیل: استفاده نادرست از این سامانه، کاهش عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصولات بود.

اکثر مزارع مورد بررسی بادخیز بودند و متوسط تلفات بادبردگی در بین ۱۶ تا ۳۰ درصد و مقادیر متوسط یکنواختی پخش آب بین ۵۵ تا ۶۳ درصد بود. از نظر مقادیر یکنواختی پخش به‌ دست‌ آمده، سامانه های ارزیابی‌ شده به سه گروه غیر قابل ‌قبول، ضعیف و نسبتاً خوب دسته ‌بندی شدند. میانگین راندمان پتانسیل کاربرد کمترین ربع (PELQ) در سامانه ‌های انتخابی بین ۴۵ تا ۵۲ درصد و میانگین راندمان کاربرد کمترین ربع (AELQ) بین ۴۱ تا ۴۶ درصد بود که غیر قابل ‌قبول ‌اند .

از جمله دلایل مهم ضعف عملکرد سامانه های آبیاری بارانی می ‌توان به خرده مالکی بودن اراضی، کمبود آب و فقدان مدیریت آبیاری، استفاده از تعداد آبپاش بیشتر از حد مجاز طراحی، قرار گرفتن بیش از دو آبپاش روی هر بال، کیفیت پایین و غیراستاندارد بودن وسایل و تجهیزات مورد استفاده و ضعف مدیریت اشاره کرد.

با توجه به نتایج مواجه بودن مناطق مورد بررسی با کمبود آب و انرژی و از همه مهم‌تر محدودیت ‌های اقلیمی، (گرمای شدید و بادخیز بودن بیشتر مناطق زراعی) استفاده از سامانه آبیاری بارانی کلاسیک ثابت نمی‌ تواند کارآمدی لازم را داشته باشد و بهتر است از سامانه ‌های آبیاری بارانی با فشار متوسط (آبپاش‌ های کوچک) و یا به ‌طور کلی سامانه ‌های کم‌ فشار استفاده گردد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید