Iranian Agriculture News Agency

وزیر تعاون در مراسم رونمایی و معرفی سند ملی اشتغال سبز:

انکار وجود آب در هورالعظیم از عجایب روزگار است/فقر زدایی برنامه مهم دولت دوازدهم/ خرید برق پاک از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد/برداشت از صندوق توسعه ملی برای ایجاد شغل

وزیر تعاون در مراسم رونمایی و معرفی سند ملی اشتغال سبز با اشاره به اینکه دولت یازدهم به اندازه 12 تا 15 سال کار کرد تا آب در تالاب‌ها جاری شود، انکار کردن وجود آب در هورالعظیم را از جمله عجایب روزگار دانست.

انکار وجود آب در هورالعظیم از عجایب روزگار است/فقر زدایی برنامه مهم دولت دوازدهم/ خرید برق پاک از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد/برداشت از صندوق توسعه ملی برای ایجاد شغل

وزیر تعاون در مراسم رونمایی و معرفی سند ملی اشتغال سبز با اشاره به اینکه دولت یازدهم به اندازه 12 تا 15 سال کار کرد تا آب در تالاب‌ها جاری شود، انکار کردن وجود آب در هورالعظیم را از جمله عجایب روزگار دانست.

به گزارش خبرنگار ایانا، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان مراسم رونمایی و معرفی سند ملی اشتغال سبز که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، دولت تدبیر و امید را دولتی دانست که در طول فعالیت آن بیشترین میزان گفتگوها پیرامون مسئله محیط زیست شکل گرفته است.

وی افزود: دولت یازدهم، در مقطعی اداره کشور را به دست گرفت که تبعات سیاست‌های غلط در حوزه آب و سدسازی‌های گسترده، گریبان کشور را گرفته بود.

به گفته وزیر تعاون سیاست‌های نادرست منطقه‌ای، فقدان گفتگوی بین‌المللی و عدم حضور ایران در سیاستگزاری‌های منطقه خاورمیانه سبب شد که آثار محیط زیستی بدی به کشور تحمیل شود.

وی اضافه کرد: دولت یازدهم در 3 تا 4 سال اخیر به اندازه 12 تا 15 سال کار کرد تا آب در تالاب‌ها جاری شود. قایق‌ها در تالاب چپ می‌شد اما باز هم کسی آب را در تالاب ندید. این اتفاق عجیبی است که در دولت یازدهم رخ داده است.

ربیعی از ذخیره سازی انرژی در منابع خانگی از طریق بهزیستی و کمیته امداد خبرداد و افزود: توسعه انرژی پاک در کشور را با کمک سازمان‌های مردم نهاد ادامه می‌دهیم تا مصرف انرژی در کشور کاهش یابد.

به گفته وی، برآوردها نشان می‌دهد که از محل نصب پنل خورشیدی به روی پشت بام‌ها، تولید برق و فروش آن، دو برابر پایه حقوق مصوب، برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد درآمد ایجاد خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در حوزه اشتغال سبز، رویکرد اولیه رویکرد مسئولیت اجتماعی است. طبق تعاریف توسعه پایدار باید برنامه‌های خود را بر روی وزارتخانه‌هایی که کارهای توسعه‌ای انجام می‌دهند، متمرکز کنیم‌ اما امروز از این رویکرد عبور کرده و به رویکرد جدیدی رسیده‌ایم. جهت‌گیری این رویکرد، بر رشد فراگیر ضد فقر و پایدار تمرکز می‌شود. پایداری آن نیز به حوزه محیط زیست ارتباط زیادی دارد .

ربیعی افزود: فقرزدایی و ایجاد اشتغال فراگیر در دولت دوازدهم نیز جزء برنامه‌های رئیس جمهور خواهد بود. برای دستیابی به این اهداف ابتدا باید ضایعات، پساب و آلودگی‌های ایجاد شده توسط دستگاه‌های دولتی کاهش یابد و سپس به سمت مشاغلی برویم که ذاتا سبز هستند. به گفته وزیر تعاون حوزه ICT از جمله حوزه‌هایی است که ذاتا در گروه مشاغل سبز قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برای دستیابی به هدف دولت که ایجاد اشتغال است، رسته‌های اشتغال را شناسایی کرده و برای هر یک، بسته حمایتی خاص در نظر می‌گیریم .تلاش می‌کنیم برای بهبود کسب و کار عمومی، به سمت بهبود رسته‌های اشتغال حرکت ‌کنیم. برای مثال نظام تعرفه‌ای با توجه به هر رسته تعیین می‌شود. این سیاست‌ها با رویکرد محیط زیست تطابق دارد و از آنجا که نیازمند یک سند مرجع بودیم، تفاهم‌نامه‌ای با سازمان محیط زیست در سال 93 منعقد کرده و به سمت ایجاد سند ملی اشتغال سبز حرکت کردیم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پتانسیل طرح‌های گردشگری در ایجاد اشتغال و حفظ محیط زیست، گسترش قرق‌های اختصاصی را اشتغال سبزی دانست که در راستای احیاء جمعیت حیات وحش، حفاظت و توسعه کسب و کار سبز گام بر می‌دارد.

وی افزود: در گذشته، دولت به ساخت هتل‌های پنج ستاره برای توسعه گردشگری وام اعطا می‌کرد اما امروز با تکیه بر تجربیات کارشناسان بین‌المللی به این نتیجه رسیده‌ایم که باید اعتبارات را در مناطق هزینه کنیم زیرا هتل و سایر امکانات توسط بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.

ربیعی آمادگی خود را برای همکاری بیشتر با سازمان حفاظت محیط زیست به منظور توسعه مشاغلی که آثار مثبت آن منجر به حفظ محیط زیست می‌شود، اعلام کرد.

به گفته وی بیشتر برنامه‌های این سازمان در زمینه حمل و نقل است که با رویکرد حفظ محیط زیست، این سیاست‌ها پیگیری می‌شود.

وزیر تعاون با بیان اینکه صنایع سبز نیز جزء فعالیت‌های مورد توجه وزارت کار است، افزود: امسال 20 میلیارد تومان برای طرح مشاغل داریم که بخشی از آن می‌تواند برای مشاغل سبز در نظر گرفته شود. سعی داریم به بنگاه‌های خرد و متوسط تسهیلات و بیمه ارائه دهیم. بخشی از حوزه خدمات که در وزارت کار انجام می‌شود با فعالیت‌های سازمان محیط زیست همپوشانی دارد .

وی همچنین از تلاش این وزارتخانه برای تصویب لایحه‌ای به منظور برداشت پنج هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به منظور ایجاد شغل در کشور خبرداد که 50 درصد این مبلغ، می‌تواند برای ایجاد مشاغل سبز هزینه شود.

ربیعی تاکید کرد: دولت تلاش می‌کند به جای پرداخت یارانه به سمت پرداخت کارانه حرکت کند. امسال آیین‌نامه این سیاست در وزارت تعاون در دست تدوین قرار گرفت. در این زمینه نیز می‌توانیم با سازمان محیط زیست همکاری داشته باشیم چون تعداد زیادی فارغ التحصیل محیط زیست در کشور داریم و می‌توانیم این فارغ التحصیلان را در طرح کارورزی به کار بگیریم. طبق مطالعات تا 80 درصد این افراد در بنگاه‌ها بعد از کارورزی باقی می‌مانند و پنج یا شش درصد آنها خود دست به ایجاد شغل می‌زنند .

وی در مورد ایجاد اشتغال برای عموم جامعه گفت: مطالعات نشان می‌دهد بازار کار بخش کم سواد، بخش قابل توجهی است و نرخ مشارکت زنان در این بخش پایین است. در نظر داریم بیمه کارفرمایی را پرداخت کنیم. همچنین می‌توانیم در بخش‌هایی از طرح‌ها با محیط زیست همکاری داشته باشیم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ضرورت ایجاد اداره مربوط به تشکل‌های مردم نهاد عنوان کرد: در زمینه جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانیم با سازمان محیط زیست مشارکت و همکاری داشته باشیم./

L-960226-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید