Iranian Agriculture News Agency

با لوله‌گذاری دشت سیستان

دولت تدبیر و امید درآمدهای 350 هزار نفر را حداقل هفت برابر می‌کند

مجری طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان با اشاره به اجرای طرح لوله‌گذاری و تلاش برای استفاده بهینه از آب در این استان، از افزایش حداقل هفت برابری درآمد 350 هزار نفر از مردم سیستان و بلوچستان خبرداد.

دولت تدبیر و امید درآمدهای 350 هزار نفر را حداقل هفت برابر می‌کند

مجری طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان با اشاره به اجرای طرح لوله‌گذاری و تلاش برای استفاده بهینه از آب در این استان، از افزایش حداقل هفت برابری درآمد 350 هزار نفر از مردم سیستان و بلوچستان خبرداد.

محمد جواد صالحی نژاد در گفتگو با خبرنگار ایانا درآمد حاصل از فعالیت‌های کشاورزی در سیستان و بلوچستان را در حال حاضر حدود دو تا سه میلیون تومان در هر هکتار اعلام کرد.

وی افزود: با اجرای طرح لوله‌گذاری، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای کشت مناسب در این استان، درآمد ناخالص هر هکتار زمین کشاورزی به 15 میلیون تومان خواهد رسید. این حداقل درآمدی است که نصیب کشاورزان سیستانی در سال‌های اولیه اجرای خواهد شد زیرا به تدریج آنها می‌توانند با کشت‌های مناسب‌تر، درآمد خود را افزایش دهند.

مجری طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان گفت: طرح لوله‌گذاری در سطح 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان انجام می‌شود. هدف از اجرای این طرح افزایش بهره‌وری از آب و جلوگیری از تبخیر است. در استان سیستان و بلوچستان سالیانه بیش از چهار هزار میلیمتر تبخیر داریم بنابراین باید به دنبال راهکاری برای کاهش از دست رفتن آب از طریق تبخیر باشیم.

وی ادامه داد: به خاطر محدودیت منابع آب، فقط می‌توانیم آب مورد نیاز 46 هزار هکتار از اراضی سیستان را تامین کنیم. این میزان زمین از میان 200 هزار هکتار از اراضی مستعد دشت سیستان انتخاب شده است تا همه بهره‌برداران بتوانند از این طرح منتفع شوند.

صالحی نژاد بیان کرد: 70 هزار بهره‌بردار از این طرح منتفع می‌شوند. در این طرح تقریبا هر 6 هزار و 500 متر مربع یک بهره‌بردار دارد. این رقم متوسط است و بعضا در برخی نقاط بیشتر و در پاره‌ای مناطق کمتر است.

به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد تا با تشکیل تعاونی، زمین‌های کشاورزان را تجمیع کرده و میزان بهره‌وری را در اراضی کشاورزی این استان افزایش دهد. با این طرح 70 هزار بهره‌بردار تحت پوشش قرار می‌گیرد. از آنجا که برد خانوار در سیستان و بلوچستان پنج نفر است، جمعیت برخوردار از مزایای این طرح، 350 هزار نفر خواهد بود.

مجری طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان ادامه داد: در این طرح، حدود چهار هزار کیلومتر لوله‌گذاری انجام می‌شود. بخشی از مسیر از لوله‌های فولادی به قطر دو هزار میلیمتر تشکیل شده است. بخش دیگر فایبر گلاس 600 تا 1600 میلیمتری و در برخی نقاط هم لوله‌های پلی‌اتیلن به قطر 110 تا 613 میلمیمتر استفاده خواهد شد.

وی تاکید کرد: این نخستین باری است که در ایران آب با لوله منتقل شده و به صورت حجمی، سر مزرعه به کشاورز تحویل می‌شود.

صالحی نژاد گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، 400 میلیون متر مکعب در سال از آب چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان به بخش کشاورزی اختصاص خواهد یافت. برای اجرای این طرح 400 میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی در فاز یک برداشت شده است. 300 میلیون دلار یعنی معادل 900 میلیون تومان در سال‌های 94 و 95 برای انجام برنامه‌ها اختصاص داده شده است.

به گفته وی، برای انتقال آب چاه نیمه‌ها، 17 ایستگاه پمپاژ، آب را با پمپ به زمین‌های کشاورزی منتقل می‌کنند. به این ترتیب هدر رفت آب در به طور کامل در مسیر انتقال از بین می‌رود. برای پمپاژ آب، 52 مگاوات برق نیاز است.

مجری طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان ادامه داد: مرحله اول طرح تا پایان سال 96 به پایان می‌رسد. در نخستین فاز 21 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آماده بهره‌برداری می‌شود و مابقی نیز با تامین اعتباری که انجام می‌شود، تا پایان 97 تکمیل خواهد شد.

وی عنوان کرد: در زمین‌های تحت پوشش این طرح، قرار است محصولات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و باغات انگور ایجاد شود تا بیشترین ارزش افزوده را برای کشاورزان ایجاد کند./

L-960227-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید