Iranian Agriculture News Agency

در بریتانیا اتفاق افتاد:

ممنوعیت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استفاده کننده از سوخت‌های فسیلی

مدیر رده بالای یکی از صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری بریتانیا، سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند را ممنوع کرد.

ممنوعیت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استفاده کننده از سوخت‌های فسیلی

مدیر رده بالای یکی از صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری بریتانیا، سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند را ممنوع کرد

به گزارش ایانا از پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین ، یکی از بزرگترین مدیران صندوق‌های اخلاقی در بریتانیا، در اقدامی بی‌سابقه، قصد دارد به خاطر تغییرات آب و هوایی، 20 میلیون پوند از سهام خود در شرکت‌هایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند را به حراج بگذارد .

س هام شرکت BHP Billiton ، غول معدن‌کاری انگلیسی- استرالیایی، از جمله شرکت‌هایی خواهد بود که توسط مدیریت دارایی‌های جهانی BMO که 1.5 میلیارد پوند از دارایی‌ها را مدیریت می‌کند، فروخته خواهد شد. آنها قبلا به عنوان صندوق‌های "جانشین (خدا)"، نخستین صندوق‌های اخلاقی که در انگلستان تاسیس شد، شناخته می‌شدند .

جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری، به عنوان مدیر شورای مسئول سرمایه گذاری BMO ، نقش مهمی در تصمیم مدیریت دارایی‌های جهانی این شرکت برای حراج 20 میلیون پوند از سهام خود در شرکت‌هایی مثل BHP Billiton ایفا کرد. کلیسای انگلستان پیش از این، از سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که بیش از 10 درصد از درآمدهای آنان از زغال سنگ یا نفت حاصل از ماسه‌های قیری بدست می‌آید، کنار کشیده است .

کناره‌گیری شرکت BMO از این هم فراتر رفته است و این نهاد، سرمایه‌گذاری در همه شرکت‌هایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند را ممنوع کرده است .

برآورد می‌شود که جهان، پیش از آنکه به آستانه خطرناک گرم شدن بیش از 2 درجه سانتی گراد نسبت به دمای کنونی خود برسد، بتواند یک پنجم یا یک سوم از منابع اثبات شده خود را بسوزاند. این امر شرکت‌ها را وسوسه کرده تا از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازنشستگی بخواهند که سهام خود در شرکت‌های نفتی و زغال سنگ را بفروشند .

ویکی بخشی مدیر شرکت BMO می‌گوید: می‌دانیم که اگر همه منابع شناخته شده تا کنون استخراج و سوزانده شود، جهان مرز گرم شدن بیش از دو درجه که در توافق پاریس معین شده است را رد نخواهد کرد. از این رو ما به این نتیجه رسیدیم که سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با منابع سوخت‌های فسیلی به طور روزافزون با اهداف اخلاقی و توسعه پایدار در استراتژی های مسئولانه ای که داریم، ناسازگار خواهد بود .

بخشی می‌گوید از تبلیغات خود استفاده می‌کند تا شرکت‌ها و سیاست‌گزاران را تشویق کند تا استراتژی‌هایی را برای گذار به سوی یک اقتصاد جهانی کم کربن وضع کنند .

حراج دارایی‌های شرکت BMO در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده موسسات مالی بزرگ درباره سهامداری در بخش‌های مرتبط با تولید گازهای گلخانه‌ای انجام می‌شود .

اکنون بیش از 5 میلیارد دلار از دارایی‌های موسساتی همچون صندوق‌های بازنشستگی، در معرض نوعی استراتژی حراج قرار دارند و یک سوم از سرمایه گذاران انگلیسی می گویند که یک گزینه بدون سوخت فسیلی را برای سرمایه گذاری خود ترجیح می‌دهند .

گفتنی است "صندوق اخلاقی" مفهومی است که در 25 سال اخیر شکل گرفته است. مدیران این صندوق‌ها کوشیده اند تا ثابت کنند می‌توان با رعایت الزامات اخلاقی در شرکت‌هایی که علاوه بر سود دهی بالا، خود را متعهد به رعایت ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی می‌دانند، سرمایه‌گذاری کرد./


ترجمه: محسن حدادی

L-960227-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید