Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر آفتکش های غیرشیمیایی و بیولوژیک سازمان حفظ نباتات کشور در بابلسر:

مصرف 550 گرم سم در هر هکتار از کشور/ مصرف سم در ایران پایین تر از متوسط جهانی است

مدیرکل دفتر آفتکش های غیرشیمیایی و بیولوژیک سازمان حفظ نباتات کشور گفت: 27 تا 28 هزار تن از 319 نوع سم مختلف در کشاورزی استفاده می‌شود که متوسط مصرف آن 550 تا 700 گرم در هکتار است که کمتر از نرم جهانی است.

مصرف 550 گرم سم در هر هکتار از کشور/ مصرف سم در ایران پایین تر از متوسط جهانی است

مدیرکل دفتر آفتکش های غیرشیمیایی و بیولوژیک سازمان حفظ نباتات کشور گفت: 27 تا 28 هزار تن از 319 نوع سم مختلف در کشاورزی استفاده می‌شود که متوسط مصرف آن 550 تا 700 گرم در هکتار است که کمتر از نرم جهانی است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، بنی عامری در مراسم رهاسازی زنبور تریکوگراما در روستای خشکرود شهرستان بابلسر، گفت: در کشور بیش از 607 عامل خسارتزا داریم و 30 تا 35 درصد از محصولات توسط آفات و بیماری‌ها از بین می‌روند .

این مقام مسوول اظهار کرد: 27 تا 28 هزار تن از 319 نوع سم مختلف در کشاورزی استفاده می‌شود که متوسط مصرف آن 550 تا 700 گرم در هکتار است که کمتر از نرم جهانی است .

وی گفت: مازندران در روش‌های کنترل آفات و استفاده از روش‌های دانش بنیان بسیار موفق عمل کرده و سطح مبارزه بیولوژیک آن از 32 هزار هکتار به 40 هزار هکتار افزایش داشته است .

مدیرکل دفتر آفتکش های غیر شیمیایی و بیولوژیک سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مازندران الگو و ایستگاه این روش در کشور است، اظها امیدواری کرد: این استان با توجه به کشاورزان ماهر و کارشناسان متخصص به عنوان پایلوت روش‌های دانش محور باشد .

وی وجود اکوسیستم خاص این منطقه از جمله ساحلی بودن، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و وجود آلودگی ‌ها به دلیل مصرف سم را از عوامل مهم استفاده از روش‌های بیولوژیک در این منطقه عنوان و اظهار کرد: این طرح در سطح 260 هزار هکتار از اراضی کشور در حال انجام است که 40 هزار هکتار از این سطح در استان مازندران قرار دارد .

عامری در پایان سطح مبارزه بیولوژیک را در ایران 5 درصد اعلام و اظهار امیدواری کرد: این سطح تا پایان امسال به 10 درصد برسد .


رشد 61 درصدی سطح مبارزه بیولوژیک با ساقه خوار برنج در بابلسر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر با اشاره به رشد 61 درصدی سطح مبارزه بیولوژیک با ساقه خوار برنج این شهرستان امسال در مقایسه با سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته در 2 هزار و 600 هکتار شالیزار این شهرستان مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج انجام شد، اما سهمیه این شهرستان در سال جاری با 61 درصد رشد، به 4 هزار و 200 هکتار افزایش یافته است .

حسن رزاقی با اذعان به اینکه یکی از اهداف کلان جهاد کشاورزی، تولید محصول سالم برای مصرف و صادرات است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های این شهرستان در سال جاری اطلاع رسانی به کشاورزان برای دریافت تریکوکارت‌ها قبل از شروع مبارزه شیمیایی از طریق فروشگاه‌های عرضه سموم برای مبارزه با آفت ساقه خوار برنج و کاهش مصرف سموم است .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه اولویت جهادکشاورزی خودکفایی محصولات استراتژیک است که توجه به کیفیت نیز در دستورکار این وزارتخانه قرار دارد، گفت: روش‌های کنترل غیر شیمیایی باید در اولویت قرار گرفته و مبارزه شیمیایی باید به عنوان آخرین راهکار باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید