Iranian Agriculture News Agency

معاون سابق محیط‌های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:

نیازمند آگاه سازی نخبگان سیاسی در زمینه محیط زیست هستیم/توجه به محیط زیست توسط مرحوم آیت‌الله هاشمی کلید خورد/رئیسی برنامه مشخصی برای محیط زیست ندارد

معاون سابق محیط‌های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری گفت: انتظار داشتیم کاندیداهای این دوره بیشتر به مسئله محیط زیست توجه داشته باشند. به نظر می‌رسد علاوه بر نیاز به توسعه آگاهی‌های عمومی، نیازمند آگاه‌سازی نخبگان سیاسی کشور در زمینه محیط زیست باشیم.

نیازمند آگاه سازی نخبگان سیاسی در زمینه محیط زیست هستیم/توجه به محیط زیست توسط مرحوم آیت‌الله هاشمی کلید خورد/رئیسی برنامه مشخصی برای محیط زیست ندارد

معاون سابق محیط‌های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری گفت: انتظار داشتیم کاندیداهای این دوره بیشتر به مسئله محیط زیست توجه داشته باشند. به نظر می‌رسد علاوه بر نیاز به توسعه آگاهی‌های عمومی، نیازمند آگاه‌سازی نخبگان سیاسی کشور در زمینه محیط زیست باشیم.

اصغر فاضل در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در دوره‌های اخیر مسائل مرتبط با محیط زیست در کشور خیلی برجسته شده است. متاسفانه این توجه به محیط زیست، به دلیل وخامت شرایط محیط زیستی کشور است.

وی افزود: انتظار داشتیم قبل از بحرانی شدن شرایط محیط زیست کشور، با توجه به تذکراتی که از سوی کارشناسان اعلام می‌شد، جلوی اتفاقات نامناسب در عرصه محیط زیست گرفته شود تا امروز، به جای آنکه با یک بیمار سرطانی روبرو باشیم، با یک بیمار مبتلا به سرما خوردگی مواجه می‌شدیم.

معاون سابق محیط‌های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ورود مسئله محیط زیست به گفتمان سطوح کلان کشور، یک اتفاق مثبت است. این اتفاق مثبت در طول حدود سه تا چهار سال گذشته به نقطه اوج خود رسیده است. با ورود گفتمان محیط زیستی به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام و توجه ویژه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبحت از مسایل محیط زیست در دیگر سطوح سیاسی شروع شد و این حوزه در سطح کلان تصمیم‌گیری نظام، جایگاه پیدا کرد.

وی اضافه کرد: سیاست‌های کلی محیط زیست دو سال قبل توسط مقام معظم رهبری به روسای سه قوه ابلاغ شد. گفتمان محیط زیست در دو سه سال گذشته، وارد ارتفاعات بالاتر در سطوح تصمیم‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران شده است. این یک اتفاق مثبت است.

فاضل یادآور شد: ورود گفتمان به عرصه بحث‌های انتخاباتی جای تعجب ندارد. قطعا این توجهات یک جنبه مثبت دارد اما مثل هر موضوع دیگری، باید مراقبت شود که دچار افراط و تفریط نشویم و از محیط زیست به عنوان یک ابزار سیاسی و جناحی استفاده نکنیم.

وی افزود: با توجه به تاکید ویژه مقام معظم رهبری به مقوله محیط زیست و ورود ایشان به جزئیات مسایل محیط زیستی، انتظار می‌رفت که کاندیداهای این دوره، به نحو جدی‌تری به مسئله محیط زیست توجه کنند.

توجه دو نامزد مستقر در دولت به مسئله محیط زیست

معاون سابق محیط‌های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هر سه مناظره را با دقت مشاهده کرده و برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها را تا حد امکان پیگیری کرده است، توجه کاندیداهای این دوره به مسئله محیط زیست را کمرنگ توصیف کرد.

به گفته وی به جز یکی دو مورد، کمترین توجه به مسئله محیط زیست را دیدم. به جز تبلیغاتی که توسط دو نامزد حاضر در دولت مستقر ارایه شد که تبعا به موضوعات اجرایی اشراف بیشتری دارند، در فیلم‌های تبلیغاتی بقیه نامزدها هیچ نشانی از گفتمان محیط زیستی ندیدم. در این فیلم‌ها اشاره گذرا به اینکه جلوی قطع درخت گرفته شده است و حتی بازگو کردن مسایل و مشکلات مردم در مورد گرد و غبار، آلودگی هوا، دریاچه‌های ارومیه و هامون و برخی مسایل دیگر مطرح شد اما به نظر می‌رسد این توجهات برای این است که به ساکنین آن محل بگوییم که ما به شما هم توجه داریم. اما هیچ‌کدام از اشاره‌ها از منظر محیط زیست نبود.

فاضل ادامه داد: برنامه‌هایی هم که از دو سه نامزد منتشر شده است و یکی دو مورد آن در روزهای اخیر بوده است، نشانی از برنامه برای محیط زیست در آنها دیده نمی‌شود. وی یادآور شد: شاید لازم باشد بعد از تلاش برای آگاه سازی عمومی، به آگاه‌سازی نخبگان سیاسی هم توجه داشته باشیم.

معاون سابق محیط‌های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشخصا روحانی وجهانگیری چون داخل دولت هستند و مسایل را از نزدیک لمس می‌کنند، اهتمام خود را به موضوع محیط زیست قبلا هم نشان داده‌اند. اولین جلسه هیات دولت به موضوع دریاچه ارومیه ربط داشت، طبیعی است که این دو تن به مسئله محیط زیست بیش از سایر کاندیداها توجه کنند.

وی افزود: من در حوزه گرد و غبار خوزستان کمی اطلاعات و تخصص دارم و می‌دانم که چه پیچیدگی‌هایی در 10 تا 15 سال گذشته طی شده که شرایط امروز، ایجاد شده است. بنابراین می‌دانم که این موضوع ظرف دو تا پنج سال آینده به این راحتی حل نمی‌شود.

فاضل بیان کرد: ورود دولت به مسئله تالاب‌های هامون، گاوخونی، رودخانه‌های مرزی و غیره نشان می‌دهد که دو کاندیدایی که از بدنه دولت هستند، به مسئله محیط زیست التزام عملی دارند.

وی اضافه کرد: رئیسی مشخصا برنامه‌ای برای محیط زیست ندارد و به صورت گذرا به این مسئله توجه کرده است. البته چون در این حوزه مسئولیتی نداشته است، انتظاری هم از وی نمی‌رود. اما از قالیباف به عنوان فردی که در حوزه قرارگاه سازندگی و در شهرداری مسئولیت داشته است، انتظار داشتم که برنامه‌هایی عملیاتی و با جزئیات بیشتری برای محیط زیست ارایه کند.

معاون سابق محیط‌های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره میرسلیم دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نیز گفت: این کاندیدا به صورت شعاری با موضوعات برخورد کرد در حالی که تحصلیکرده حوزه مهندسی است و باید به مسایل نگاه مهندسی داشته باشد.

به گفته فاضل اگر از میان کاندیداهای این دوره لازم باشد از یک نفر برای توجه به محیط زیست قدردانی شود، آن یک نفر هاشمی طبا است زیرا به موضوعات محیط زیست به صورت دقیق و اصیل اشاره کرد.

وی ادامه داد: در اولین مناظره وقتی به عنوان اولین نفر قرار شد درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از حاشیه‌نشینی شهرها بحث کند، فورا این مسئله را به محیط زیست و عدم توجه و حفاظت از زیست بوم انسانی ربط داد و در این مناظره اعلام کرد که شهرنشینی یکی از آثار عدم توجه به زیست بوم انسانی است.

معاون سابق محیط‌های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در موضوعاتی نظیر دریاچه ارومیه و گرد و غبار نیز به این نکته اشاره کرد که را در کوتاه مدت نمی‌توان مشکلاتی این چنینی را حل کرد و باید واقع بینانه با این مشکلات برخورد کرد. این خیلی صحبت دقیقی است و حتی رای جمع کن هم نیست.

L-960227-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید