Iranian Agriculture News Agency

شعار تغییر رییسی با نیروهای احمدی نژاد!

حامیان رییسی 8 سال در دولت و 12 سال در مجلس حضور داشتند و نمی‌توانند به راحتی با توجه به عملکردشان دم از تغییر بزنند.

شعار تغییر رییسی با نیروهای احمدی نژاد!

حامیان رییسی 8 سال در دولت و 12 سال در مجلس حضور داشتند و نمی‌توانند به راحتی با توجه به عملکردشان دم از تغییر بزنند.
عصر ایران؛ مصطفی داننده- سید ابراهیم رییسی نامزد اصول‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است که برای تغییر وضع موجود به صحنه آمده است. او اعلام کرده نه می‌خواهد به گذشته برگردد و نه می‌خواهد وضع موجود را حفظ کند.

معاون اول سابق قوه قضائیه نه می‌خواهد دوران احمدی نژاد تکرار شود نه دوران حسن روحانی. این شعار یعنی اینکه ابراهیم رییسی می‌خواهد نیروهای جدید و گفتمان تازه‌ای را وارد کشور کند.

برای اینکه بفهمیم او می‌تواند این تغییر را انجام دهد یا خیر به بررسی حلقه اول و نیروهای نزدیک به ابراهیم رییسی می‌پردازیم.

آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله علم الهدی، سعید جلیلی، محمد باقر قالیباف، نیکزاد، حمید رسایی، حیدر مصلحی، حسین الله کرم، روح‌الله‌حسینیان، حاجی‌بابایی، فرهاد رهبر، باقری‌لنکرانی، پرویز‌ فتاح، حسن‌ عباسی، مسعود میرکاظمی، الیاس نادران، مهرداد بذرپاش و فریدون‌ عباسی، منصور ارضی و محمد علی رامین تشکیل می‌دهند.

شعار تغییر رییسی با نیروهای احمدی نژاد!

اکثر این افراد در دولت احمدی نژاد پست داشتند. دولتی که ابراهیم رییسی نمی‌خواهد به آن زمان برگردد. بسیاری از مشکلات کشور که باعث شد مردم در سال 92 به حسن روحانی رای بدهند عملکرد همین افراد در دولت و مجلس بود.

سعید جلیلی مسئول مذاکرات هسته‌ای بود. مذاکراتی که تنها حاصل آنها تحریم، تحریم و تحریم بوده است. تحریم‌هایی که بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز ایران به خاطر آن بوده است. توافق‌ ایران با کشورهای 1+5 در زمان جلیلی، توافق بر سر شهر مذاکرات بود.

حالا سعید جلیلی در حلقه اصلی رییسی قرار دارد. به احتمال زیاد او معاون اول یا وزیر خارجه احتمالی رییسی خواهد بود. پرونده هسته‌ای ایران در صورت پیروزی رییسی از ظریف به جلیلی منتقل خواهد شد.

تیم اقتصادی او هم کسانی هستند که سیاست‌های اقتصادی احمدی نژاد را برنامه ریزی می‌کردند. حالا همان افراد می‌خواهند برای رییسی برنامه ریزی اقتصادی کنند.

برخی از این افراد مانند نادران، رسایی، حسینیان نیز در مجلس از حامیان سرسخت تصمیمات احمدی نژاد بودند. آنها حالا وارد صحنه شده‌اند و از رییسی حمایت می کنند.

با توجه به این افراد و احتمال نقش پررنگ آنها در دولت احتمالی رییسی، آیا می‌توان پذیرفت که دولت رییسی دولت تغییر است؟ آیا این افراد می‌توانند تغییری در شرایط ایران بوجود بیاورند؟

آنها شرایط آرامانی ایران در زمان اصلاحات را به وضعی رساندند که خود احمدی نژاد اعتراف کرد «تحریم ضربات فراوانی را بر پیکره اقتصاد وارد کرده است».

تصور اینکه این افراد بتوانند در وضعیت فعلی ایران تغییر ایجاد کنند و آن را به وضعیت مطلوب برسانند. این افراد 8 سال در دولت و 12 سال در مجلس حضور داشتند و نمی‌توانند به راحتی با توجه به عملکردشان دم از تغییر بزنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید