Iranian Agriculture News Agency

چالش بزرگ برای کاهش دادن اثر تغییرات آب و هوایی بر تولیدات کشاورزی

تاثیرات متعارض آب و هوا؛ رفتار انگل‌های ناقل بیماری بر گسترش بیماری‌ها در گیاهان

در چالش بزرگ برای کاهش دادن اثر تغییرات آب و هوایی بر تولیدات کشاورزی در مورد این نکته آگاهی وجود دارد که درجه حرارت بالا و تغییر الگوهای بارش بر بسیاری از جنبه های کشت بوم تاثیر می‌گذارد. این مسئله به‌ویژه در مورد آفات و بیماریهای گیاهان صدق می‌کند.

تاثیرات متعارض آب و هوا؛ رفتار انگل‌های ناقل بیماری بر گسترش بیماری‌ها در گیاهان

در چالش بزرگ برای کاهش دادن اثر تغییرات آب و هوایی بر تولیدات کشاورزی در مورد این نکته آگاهی وجود دارد که درجه حرارت بالا و تغییر الگوهای بارش بر بسیاری از جنبه های کشت بوم تاثیر می گذارد. این مسئله به ویژه در مورد آفات و بیماریهای گیاهان صدق می کند.

به گزارش ایانا از ساینس دیلی، محققان در مقاله ای در فیتوبیوم ، که یک مجله جدید و قابل دسترس برای همه در انجمن گیاه شناسی امریکا است، در مورد این پیوندها با انجام دادن آزمایش و یک مدل ریاضی برای فهمیدن نقشی که دمای هوا در توسعه و گسترش بیماری پیرس ( pierce ) بازی می کند؛ یک بیماری مهم از نظر اقتصادی که به درختان انگور به ویژه آسیب می رساند، پژوهش کرده اند.

مطالعات فرارشته ای که در دانشگاه کالیفرنیا توسط حشره شناس، ماتیو داتری راه اندازی شده است، مانند تحقیقات بوم شناس حشرات، آدام زیلینگر و بیماری شناس گیاهان، رودریگو آلمیدا در دانشگاه کالیفرنیا و برکلی، جزو نخستین مطالعات در زمینه بیماری ها،حشرات ناقل و تغییرات دما برای فهمیدن تاثیرات اپیدمیک آن ها هستند.

یافته های آن ها، در مقاله ای تحت عنوان "اثرات متعارض آب و هوا؛ رفتار انگل های ناقل بیماری بر گسترش بیماری در گیاهان"، نتایج تغییرات آب و هوایی را بر بیماری پیرس بیشتر از حد یک نیم نگاه برای ما باز می کند. در این مقاله بر این مسئله تاکید می شود که بالا رفتن دما ترکیبی از تاثییرات خوب و بد بر جای می گذارد، به ویژه در جایی که پای حشرات ناقل بیماری در میان است.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که، اگرچه آب و هوای گرم ممکن است علائم بیماری را در درختان انگور بیمار تشدید کند، واکنش انگل های گیاه ممکن است محدودیت شدیدتری را برای جلوگیری از گسترش این بیماری ایجاد کنند.

داتری می گوید: "نتایجی که ما به دست آورده ایم این مسئله را تایید می کند که دمای بالا سرعت رشد و ایجاد نشانه های اولیه بیماری را سرعت می بخشد. با این حال، به این معنا نیست که گسترش عوامل بیماری زا در درون گیاه بیمار افزایش پیدا می کنند. بلکه، به دلیل اینکه زنجره ها که ناقل بیماری پیرس هستند از تغذیه شدن انگور بیمار جلوگیری می کنند، گسترش عوامل بیماری زا در ساعاتی که دما بالاتر می رود کاهش می یابد."

داتری می گوید: "برعکس، در مورد سایر بیماری های گیاهان که دمای بالا باعث توسعه بیماری می شود چرا که انگل های ناقل بیماری گیاه بیمار را ترجیح می دهند، آب و هوای گرم بیشتر و به طور مداوم شیوع این بیماری ها را تشدید می کند."

این پژوهش که از مفاهیم و روش هایی در بیماری شناسی گیاهی، بیولوژی انگل های ناقل بیماری و بوم شناسی بیماری استفاده کرده است، الگویی را ارائه می دهد که در آن واکنش های پیچیده ای در بیوم گیاه اتفاق می افتد و هم چنین بر ارزش گذشتن از مرزهای بین رشته ای برای حمایت از یک پژوهش یکپارچه تاکید می کند.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید