Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه سراسری دامداران ایران در گفت‌وگو با ایانا:

افزایش تعرفه واردات جو، موقتی است/ دامداران نگران نباشند

اگرچه افزایش تعرفه جو و متعاقب آن بالا رفتن قیمت این محصول به نفع دامداران نیست، اما نمایندگان این بخش از موقتی بودن این اتفاق خبر می‌دهند.

افزایش تعرفه واردات جو، موقتی است/ دامداران نگران نباشند

اگرچه افزایش تعرفه جو و متعاقب آن بالا رفتن قیمت این محصول به نفع دامداران نیست، اما نمایندگان این بخش از موقتی بودن این اتفاق خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایانا، قیمت جو در سه سال اخیر، نسبت به سال‌های قبل از آن، از ثباتی نسبی برخوردار بوده و مصرف‌کنندگان که بیشتر آنها را قشر دامدار تشکیل می‌دهد، از بازار این نهاده رضایت داشتند، اما در برخی از برهه‌های زمانی لازم است برای کنترل واردات این محصول به کشور، تعرفه آن تغییر کرده و منافع کشاورزان نیز به موازات سود دامدار، حفظ شود؛ این همان نکته‌ای است که رئیس اتحادیه سراسری دامداران ایران، امروز با خبرنگار ایانا در میان گذاشت.

حسین نعمتی گفت: معمولاً تعرفه جو از اردیبهشت ماه افزایش یافته و این روند تا مردادماه هر سال ادامه می‌یابد.

وی معتقد است: این امر موقتی بوده و نمی‌تواند برای دامداران نگرانی ایجاد کند؛ زیرا سیاست‌های دولت اقتضا می‌کند که منافع دامدار و کشاورز را در کنار هم دیده و سپس تصمیم نهایی را بگیرد. به عبارتی در فصول برداشت و آغاز خرید تضمینی این محصول، لازم است که تعرفه واردات جو به قدری افزایش یابد که کسی با واردات آن به قیمت ارزان‌تر، جو خارجی را به دولت نفروشد. بنابراین در مقاطع زمانی اینچنینی، افزایش تعرفه‌ها بسیار لازم است.

نعمتی عنوان کرد: البته در زمان‌هایی که قیمت دلار به اندازه کافی بالاست، دیگر نیازی به افزایش تعرفه نیست که این موضوع نیز در سال‌های گذشته اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: بعد از پایان خرید جو از کشاورزان، دوباره وزنه به سمت دامداران سنگینی کرده و دولت برای حمایت از آنها تعرفه را کاهش می‌دهد.

سخنان این نماینده بخش خصوصی در حالی است که چندی پیش، مدیر عامل همین اتحادیه از احتمال افزایش تعرفه جو خبر داده و گفته بود: "سال گذشته که خرید تضمینی جو از طرف دولت انجام شد، حدود یک میلیون تن از این محصول روی دست دولت ماند؛ بنابراین ابتدا ارز آن را از مبادله‌ای به آزاد تغییر دادند و اکنون قرار است تا یک ماه آینده، تعرفه آن به ۱۰ درصد افزایش یابد. در صورتی که چنین رویدادی اتفاق بیفتد، قیمت جو وارد شده به کشور، برای تاجر یک‌هزار تومان در هر کیلوگرم تمام می‌شود و قطعاً بین یک‌هزار و ۱۰۰ تا یک‌هزار و ۲۰۰ تومان در بازار عرضه خواهد شد. این در حالی است که هم‌اکنون نرخ این محصول حدود ۷۰۰ تومان در هر کیلوگرم به دست دامدار می‌رسد."/

V-960230-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید