Iranian Agriculture News Agency

احتمال شیوع سفیدشدگی مرجان‎های ایران

نابودی مرجان‌ها، صنعت شیلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریای سازمان حفاظت محیط زیست از احتمال سفیدشدگی مرجان‌های ایران در ماه‌های مرداد و شهریور خبر داد. به گفته وی سفیدشدگی که منجر به نابودی مرجان‌‎ها می‌شود، صنعت شیلات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نابودی مرجان‌ها، صنعت شیلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریای سازمان حفاظت محیط زیست از احتمال سفیدشدگی مرجان‌های ایران در ماه‌های مرداد و شهریور خبر داد. به گفته وی سفیدشدگی که منجر به نابودی مرجان‌‎ها می‌شود، صنعت شیلات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

داود میرشکار در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: ما در حال حاضر سفید شدگی در مرجان‌ها نداریم اما احتمال دارد در ماه‌های مرداد و شهریور روند سفیدشدگی مرجان‌های آب‌های جنوبی کشور آغاز شود.

وی افزود: خلیج فارس با توجه به وضعیت استراتژیک و جغرافیایی که دارد، اکوسیستمی نیمه بسته است و به شدت تحت تاثیر تغییرات درجه حرارت قرار می‌گیرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود، در سال جاری ما نیز شاهد سفیدشدگی در مرجان‌های ایران باشیم.

به گفته مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریا برای بررسی شرایط مرجان‌ها، در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست مطالعاتی را در جزایر نایبند، خارک و خارکو در دست انجام دارد. پس از پایان فصل گرما یعنی حدود مهر و آبان نیز بررسی دیگری به روی مرجان‌ها انجام خواهد شد تا درباره روند سفیدشدگی مرجان‌ها اطلاعات کافی جمع‌آوری شود.

وی افزود: سفید شدگی مرجان‌ها تنوع زیستی دریا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ایران مطالعه دقیقی درباره تاثیر سفید شدگی بر تنوع زیستی آب‌های جنوبی کشور انجام نشده است اما از آنجا که مرجان‌ها میزبان هزاران گونه از آبزیان هستند و نوزادگاه‌های آبزیان در این مناطق واقع شده است، با از بین رفتن مرجان‌ها، تولید در دریا به شدت کاهش می‌یابد.

میرشکار تاکید کرد: نه تنها گونه‌های آبزی به دلیل از بین رفتن مرجان‌ها آسیب می‌بینند بلکه جمعیت گونه‌های شیلاتی نیز با افت مواجه می‌شود. بنابراین نیاز داریم که مطالعات خود درباره زیستگاه‌ها را کامل کنیم تا روند تغییرات را بدانیم.

وی یادآور شد: کاهش تولید در دریا وضعیت اجتماعی جوامع صیادی و صنعت صید را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل سفیدشدگی مرجان‌ها روی صنعت شیلات موثر بوده و می‌تواند باعث کاهش اشتغال در جوامع صیادی شود.

به گفته مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریا، آبسنگ‌های مرجانی در عمق حدود 6 متر مستقر شده و بستگی به شرایط آب و شفافیت آن گاهی تا عمق 15 الی 16 متر هم ممکن است شاهد استقرار آبسنگ‌های مرجانی سخت باشیم. بعد از این عمق نیز آبسنگ‌های مرجانی نرم تا عمق 70 متر در دریا مستقر می‌شوند. وی ادامه داد: در منطقه اسپرینگی واقع در قشم، تا عمق 70 متر آبسنگ مرجانی نرم مستقر شده است.

گرمایش جهانی عامل سفیدشدگی مرجان‌ها

میرشکار گرمایش جهانی و به تبع آن گرم شدن آب اقیانوس‌ها را عامل سفیدشدگی مرجان‌ها معرفی کرد. وی افزود: باید تولید گاز دی اکسید کربن را کاهش دهیم تا روند گرمایش جهانی کنترل شود. در این رابطه باید اقدامات جهانی انجام شود و مقابله با سفیدشدگی مرجان‌ها، کار یک دستگاه یا یک کشور نیست.

وی اضافه کرد: در اجلاس پاریس، کشورها با یکدیگر هم پیمان شده‌اند که برای مقابله با گرمایش جهانی، انتشار گاز دی اکسید کربن را کاهش دهند. ایران نیز متعهد شده که به صورت داوطلبانه چهار درصد انتشار گاز دی اکسید کربن را کاهش دهد و در صورت لغو تحریم‌ها، میزان انتشار این گاز را به میزان هشت درصد دیگر نیز کاهش دهد.

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریا با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست سه دریای پراهمیت و استراتژیک را مدیریت می‌کند، کمبود اعتبارات، تجهیزات و نیروی متخصص کافی را یکی از مهمترین مشکلات این سازمان اعلام کرد.

وی افزود: این سومین سالی است که معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برای انجام فعالیت‌های خود هیچ اعتباری در اختیار ندارد.

میرشکار گفت: باید یگان دریایی محیط زیست برای حفاظت از تنوع زیستی دریاها و مقابله و پیشگیری از آلودگی‌های دریایی و تصرفات ساحلی ایجاد شود.

به گفته وی حدود چهار میلیون هکتار آبسنگ مرجانی در خلیج فارس وجود دارد که بیش از نیمی از آن متعلق به ایران است. اما به دلیل کمبود امکانات محدوده‌های اندکی از این آبسنگ‌ها در بوشهر و چابهار تحت مطالعه قرار گرفته و امسال آغاز انجام مطالعه درباره آبسنگ‌های هرمزگان نیز در دستور کار است.

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریا عنوان کرد: در دریای عمان با توجه به اینکه اعماق بیشتر است، اطلاعات زیادی درباره مرجان‌ها نداریم. درخلیج چابهار بخشی از آبسنگ‌های مرجانی دریای عمان واقع شده و لکه هایی از آبسنگ مرجانی در چند نقطه از سواحل دریای عمان وجود دارند./

L-960231-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید