Iranian Agriculture News Agency

حیواناتی با ظاهری مظلوم اما در واقع ترسناک

حیواناتی هستند که ممکن است در نگاه اول بامزه یا دست و پا چلفتی به نظر بیایند اما بهتر است که به آنها نزدیک نشوید چون سلاح های مخفی خطرناکی دارند.

حیواناتی با ظاهری مظلوم اما در واقع ترسناک

حیواناتی هستند که ممکن است در نگاه اول بامزه یا دست و پا چلفتی به نظر بیایند اما بهتر است که به آنها نزدیک نشوید چون سلاح های مخفی خطرناکی دارند .

به گزارش ایانا از بی بی سی، در مورد بعضی حیوانات با صورت کرکی، ظاهر خجالتی و جثه کوچکی که دارند هرگز نمی توان تصور کرد که ممکن است چقدر خطرناک باشند . بعضی از آنها در چشم شکارچیان، موجوداتی بی‌دفاع به نظر می‌رسند. اما با وجود قیافه بامزه، خنده‌دار یا ضعیفی که دارند، تکامل، توانایی‌هایی خاصی به برخی حیوانات بخشیده که باعث می‌شود آنها را دست کم نگیریم. آنها نینجاهای مخفی طبیعت هستند. در اینجا چند مورد از این حیوانات را معرفی کرده ایم :

موش صحرایی نروژی

این حیوانات کوچک با طولی حدود 6 اینچ و بدنی پوشیده از خز ضخیم قهوه‌ای پررنگ، سفید و نارنجی، ظاهری تقریبا چاق دارند. آنها طی زمستان، وقت خود را به نقب زدن در برف سنگین در یخبندان اسکاندیناوی در قطب شمال سپری می‌کنند و در تابستان در زیر بوته‌زارها در حال جست و خیز هستند .

این موجودات، همچنین به یک چیزی شهرت دارند که کاملا ساختگی است: اینکه با پرت کردن خودشان از صخره‌ها خودکشی دسته جمعی می‌کنند. اما در واقع موش‌های نروژی یک غریزه بقای وحشی و حس شدید مبارزه جویی دارند. آنها در مواجهه با شکارچیان چند برابر اندازه خود فرار نمی‌کنند؛ بلکه به جنگ دشمن خود می‌روند در حالی که جیغ‌های بلندی می‌کشند، با صدای بلند نفس نفس می‌زنند و با دندان‌های تیز خود دشمن را گاز می‌گیرند. در اینترنت فیلم‌هایی هست که این موش‌ها به گربه‌ها، پرندگان شکاری و حتی سگ‌های بزرگ حمله می‌کنند .

مالت اندرسون در دانشگاه گوتنبرگ سوئد که بر روی موش‌های صحرایی نروژی تحقیق می‌کند، می‌گوید: "این حمله‌ها می‌تواند در مقابل شکارچیان کوچکی مثل راسوها موثر باشد".

به دلایلی موش صحرایی نروژی رنگی نسبت به انواع دیگر مانند موش‌های قهوه‌ای که در آلاسکا زندگی می‌کنند، هجومی‌ترند. مطالعه‌ای در سال 2015 توسط اندرسون انجام شده نشان می‌دهد که گونه و چانه سفید موش صحرایی نروژی می‌تواند نوعی سازگاری برای جلب توجه شکارچیان به سمت اسلحه اصلی دفاعی آنان یعنی دندان‌هایشان باشد .

اندرسون می‌گوید: "دندان های نیش قوی آنها اسلحه‌ای خطرناک و حتی در برابر شکارچیان کوچک مثل راسوها سلاحی مرگبار است. او می‌گوید حتی نزدیک بود یک موش نروژی در حین تحقیقات او زمانی که دمش را گرفته بود، او را با دندان‌های نیش خود گاز بگیرد .

حلزون های زمینی ژاپنی

حلزون ها با بدن نرم و گوشتی خود، لقمه آسانی برای بسیاری از پستانداران کوچک و پرندگان به شمار می‌روند اما صدف سخت آنها از این نرم تنان محافظت می‌کند. بیشتر گونه‌های حلزون با اولین نشانه‌های خطر به داخل صدف خود پناه می‌برند و تا برطرف شدن خطر آنجا می‌مانند .

اما دو نوع حلزون زمینی از خاور دور هستند که در مواجهه با شکارچیان، روش‌های دیگری به‌کار می‌برند . Karaftohelix gainesi که گاه Ezohelix gainesi هم خوانده می‌شود، از هوکایدوی ژاپن و K.Selskii از شرق روسیه؛ هر دو از بدن عضلانی خود برای اینکه صدف خود را تبدیل به یک باتوم کنند، استفاده می‌کنند.

این دو نوع حلزون عموما توسط سوسک‌های سرگین گردان شکار می‌شوند اما به جای پنهان شدن در صدف خود، مهاجمان به خود را تبدیل به مستخدم خود می‌کنند. این حلزون‌ها صدف‌های خود را در مدت زمانی کمتر از یک ثانیه، به اندازه 180 درجه می‌چرخانند و به سوسک‌های سرگین گردان ضربه می‌زنند .

یوتا موری از دانشگاه هوکایدو در ساپوروی ژاپن که این سیستم دفاعی حلزون‌ها را در سال 2016 توصیف کرده است، می‌گوید: آنها نسبت به دیگر حلزون‌ها که صرفا در صدف خود پنهان می‌شوند، صدف‌های پهن‌تری دارند. یک صدف بزرگتر می‌تواند به آنها اجازه دهد که عضلات قوی‌تری بسازند تا بتوانند صدف را به اطراف بدن خود بچرخانند .

لوریس تنبل

چشمان گرد بزرگ، صورت بامزه و پنجه‌هایی که شبیه پنجه انسان است این حیوانات را به یکی از محبوب‌ترین حیوانات در اینترنت تبدیل کرده است . این حیوانات که در طول شب تغذیه می کنند، در روز آرام و سر به زیر به نظر می‌رسند و وقتی که به اطراف حرکت می‌کنند بسیار آرام و کند راه می‌روند اما در هنگام مواجهه با تهدید، در جا خشکشان می‌زند .

لوریس تنبل در بالای آرنج خود یک غده سمی دارد. او در هنگام احساس خطر، اغلب بازوی خود را به بالای سرش بلند می‌کند. این کار جدای از اینکه علامت تسلیم است یک حالت دفاعی هم هست که غده روی بازویش را به سمت دهانش می‌آورد. این حیوان با ترکیب کردن روغنی که از آن غده ترشح می‌شود با بزاق خود، یک ماده کشنده برای شکارچی به وجود می‌آورد. این جانور همچنین می‌تواند این سم را در دهان خود نگهدارد و آن را به بیرون پرتاب کند. دندان‌های نیش در جلوی فک پایین کمک می‌کنند که این مایع به سمت بالا بیاید و به هر زخمی که بر بدن شکارچی ایجاد می‌شود، وارد شود. بنا به گفته آنه ایزولا نکاریس از دانشگاه آکسفورد بروکس: "گاز لوریس تنبل بسیار دردناک است. در موارد حاد، جانوری که گاز گرفته می‌شود، ممکن است دچار شوک آنافیلاکتیک شود که گاه منجر به مرگش می‌شود".

جوجه‌های مرغ دریایی (Fulmar)

جوجه‌های این پرنده که قادر به پرواز نیستند و در لانه‌های خود بر روی صخره‌های بلند زندگی می‌کنند به اندازه یک توپ فوتبال هستند. به نظر می‌رسد این جوجه‌ها که هنوز پر در نیاورده‌اند، لقمه آسانی برای شکارچیانی باشند که می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. اما این جوجه‌ها همچون بسیاری از دیگر پرنده‌های خانواده مرغ طوفان، یک روش دفاعی مشمئز کننده در مقابل مهاجمان دارند؛ آنها بر روی مهاجم تهوع می‌کنند .

آنها روغنی غلیظ در معده خود تولید می‌کنند که از بقایای مواد هضم شده در معده آنها به وجود می‌آید. این روغن بوی بسیار زننده‌ای دارد که اگر بر روی لباس بریزد تا سال‌ها باقی می‌ماند؛ به علاوه این روغن، کشنده هم هست. گزارش شده این جوجه‌ها با این ماده دفاعی پرندگانی همچون جغد، حواصیل، کلاغ و حتی عقاب دریایی را کشته‌اند. همچنین گزارش‌هایی موجود است که از مرگ چند خرگوش بر اثر تماس با این ماده حکایت دارد . پرندگان بالغ هم می‌توانند این ماده را به دشمنان خود بپاشند اما کمتر از آن استفاده می‌کنند و اغلب با تکان دادن سر به طرفین و فریادهای بلند به دشمن اخطار می‌دهند .

پانداهای بزرگ

پانداها یکی از مورد توجه‌ترین حیوانات تحت حفاظت هستند؛ دانستن علت این امر ساده است: آنها صورت بزرگ گرد به همراه لکه‌های بزرگ تیره‌ای که چشم‌های آنها را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و یک کنجکاوی بچگانه دارند. رفتار به ظاهر کند آنها در غذا خوردن که روی زمین می‌نشینند و شاخ و برگ‌های بامبو را می جوند باعث محبوب‌تر شدن آنها شده است .

اما پانداهای بزرگ با اینکه ممکن است بامزه و جذاب به نظر برسند، در هر صورت خرس هستند و نباید آنها را دست کم گرفت. آنها در اطراف فک خود عضلات قوی دارند که به آنها در خرد کردن شاخ و برگ بامبو کمک می‌کند. این بدان معنی است که آنها یکی از قوی‌ترین گازها را در بین پستانداران گیاهخوار گونه خود دارند .

آنها در صورت نبود گیاه برای تغذیه خود، گاه با پنجه‌های قوی خود پستانداران کوچک را می‌کشند. آنها استخوان شکار را خرد می‌کنند. بیل مک شی زیست شناس از موسسه حفاظت از محیط زیست اسمیتسونیان می‌گوید:"گزارش‌های متعددی از پانداهای بزرگ نقل شده که به طویله احشام حمله کرده و بزها و گوسفندها را کشته و خورده‌اند" .

اما پانداها بیشتر قدرت تهاجمی خود را برای هم نوعان‌شان صرف می‌کنند. در فصل جفت‌گیری نرها زخم‌های عمیقی روی شانه و سر خود دارند. تحقیقی که در فوریه 2017 منتشر شد نشان می‌دهد که لکه‌های سیاه و سفید که به نظر ما جذاب می‌آید در واقع نشانه درنده خویی حیوان است .

حلزون مخروطی

مجموعه داران، صدف‌های آنها را که رنگ‌آمیزی شگفت‌انگیزی دارد، به قیمت بالا می‌خرند و حتی در بعضی نقاط دنیا به عنوان جواهر استفاده می‌شود. اما در درون این صدف‌های زیبا یکی از خطرناک‌ترین موجودات روی زمین زندگی می‌کند .

800 نوع حلزون مخروطی وجود دارد. بیشتر گونه‌های این جانور در آب‌های استوایی اقیانوس آرام یافت می‌شود اما در بیرون از ساحل آفریقای جنوبی و حتی مدیترانه نیز یافت می‌شوند .

این جانور گرچه به آرامی حرکت می‌کند اما بسیار سمی هستند و با کمک این سم که از پوزه دراز خود به بیرون پرت می‌کنند، ماهی‌های کوچک، نرم تنان صدف دار و دیگر حلزون‌های دریایی را شکار می‌کنند. این سم به قدری قوی است که شکار را در چند ثانیه فلج می‌کند .

این سم برای انسان نیز می‌تواند مرگبار باشد؛ زهر حلزون‌های بزرگ‌تر می‌تواند از لباس شنا هم عبور کند. برخی از این حلزون‌ها نیش بسیار دردناکی دارند اما سمی نیستند در حالی که حلزون‌های مخروطی جغرافیایی، تولیپ و راه راه ممکن است کشنده باشند. چند میکرولیتر از زهر آنان می تواند تا ده نفر را بکشد .

تنها در حدود 30 مورد مرگ به سم این جانور نسبت داده شده است. اما گزارش شده وقتی به آنها دست زده شود، حمله می‌کنند؛ صدف‌های رنگی آنها مردم را وسوسه می‌کند که آنها را بردارند. تحقیقات نشان داده که سم این حلزون‌ها ترکیبی از بیش از ده سم مختلف است. برخی از انواع آنها مانند حلزون مخروطی جغرافیایی Conus geographus همچنین در سم خود مقداری انسولین دارند تا شکار خود را فلج کنند .

این حلزون‌ها با آنکه مرگبار هستند اما می‌توانند جان انسان را نجات بدهند. محققان سعی کردند با استخراج سم آنها داروهای جدیدی کشف کنند. دوزهای پایین سم آنها برای معالجه دردهای مزمن و صرع کاربرد دارد . در سال 2013 یک تحقیق نشان داد که زیستگاه این حیوان در سراسر جهان به سرعت رو به نابودی است ./


ترجمه: محسن حدادی

L-960231-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید