Iranian Agriculture News Agency

40 میلیارد تومان تاکنون برای خرید برگ سبز چای پرداخت شده است/ اعطای 32 میلیارد تومان وام ارزان قیمت برای نجات صنعت چای کشور

رییس سازمان چای کشور اعلام کرد: ظرف 20 روز اخیر 40 میلیارد تومان بابت خرید برگ سبز چای امسال به کشاورزان پول پرداخت شده که اقدامی بی سابقه محسوب می شود.

40 میلیارد تومان تاکنون برای خرید برگ سبز چای پرداخت شده است/ اعطای 32 میلیارد تومان وام ارزان قیمت برای نجات صنعت چای کشور
رییس سازمان چای کشور اعلام کرد: ظرف 20 روز اخیر 40 میلیارد تومان بابت خرید برگ سبز چای امسال به کشاورزان پول پرداخت شده که اقدامی بی سابقه محسوب می شود.

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، محمد ولی روزبهان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که هر سال پول چایکاران از اواخر خرداد و اوایل تیرماه پرداخت می شد، اظهار کرد: این اقدام دولت تدبیر و امید در راستای حمایت از کشاورزان و توسعه چای کشور صورت گرفته است.
وی میزان تولید برگ سبز چای امسال را تا کنون 40 هزار تن عنوان و تصریح کرد: ارزش ریالی این میزان برگ سبز چای 40 میلیارد تومان است.
روزبهان افزود: 83 درصد تولید برگ سبز چای امسال درجه یک و 17 درصد آن درجه دو است، ضمن آن که تولید کنونی این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد رشد نشان می دهد.
وی با پیش بینی افزایش 10 درصدی تولید برگ سبز چای در سال جاری، ارتقای کیفیت محصول، استقبال مردم از چای داخلی، پرداخت قدر السهم اکثر کارخانجات چای کشور و پشتیبانی دولت را از دلایل رشد تولید چای کشور برشمرد.
رییس سازمان چای کشور با اذعان به این که دولت با حمایت های خود در راستای نجات صنعت چای گام برداشته است،گفت: امسال برای هر هکتار چایکاری دو میلیون تومان پرداخت شده که بخشی از آن یارانه است.
وی درباره تزریق وام هایی با کارمزد کم اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون 32 میلیارد تومان وام به کارخانه های چای و چایکاران پرداخت شده که از این مبلغ 18 میلیارد و 500 میلیون تومان به چایکاران و 13 میلیارد و 500 میلیون تومان به کارخانه های چای داده ایم.
روزبهان ادامه داد: وام چایکاران به منظور عملیات بهزراعی باغات چای اعطا شده و طبق گزارش ها در سال گذشته نزدیک به 1150 هکتار باغات چای تحت عملیات بهزراعی قرار گرفته که شامل هرس کف بر، هرس کمر بر و احیای باغ های رها شده می شود.
وی اضافه کرد: بخشی از این وام ها نیز برای تامین هزینه های ضروری، نگهداری و تغذیه باغ اختصاص یافته است.
روزبهان با بیان این که تاکنون 4200 نفر از این وام 32 میلیارد تومانی استفاده کرده اند، تصریح کرد: 40 درصد این وام بدون کارمزد و با بازپرداخت 5 ساله و دو سال اول تنفس پرداخت و بقیه وام نیز با کارمزد 4 درصد پرداخت شد.
وی افزود: قسمت اعظم وام با کارمزد 4 درصدی از محل صندوق چای پرداخت شده است.
رییس سازمان چای به توسعه مکانیزاسیون در باغات چای نیز اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در 15 سال اخیر، برای خرید 550 دستگاه موتور هرس باغات چای، وام بدون کارمزد با بازپرداخت 5 ساله به چایکاران پرداخت کرده ایم.
وی در توضیحی بیشتر اعلام کرد: 9 میلیارد و 700 میلیون تومان از وام 13.5 میلیارد تومانی به منظور بهسازی کارخانجات چای و با کارمزد 4 درصد پرداخت شد که در صنعت چای کشور بی سابقه بوده است.
روزبهان موارد مصرف این وام را برای بهسازی مصرف انرژی و گازسوز کردن کارخانجات چای، بهداشتی کردن فرآیند تولید و تجهیز و نوسازی اعلام کرد.
وی افزود: از این وام 13.5 میلیارد تومانی 105 کارخانه چای از مجموع 148 کارخانه های کشور استفاده کردند.
روزبهان ظرفیت فرآوری 148 کارخانه فعال چای را 3700 تن برگ سبز چای در روز عنوان کرد.
وی درباره صندوق چای کشور نیز اظهار کرد: کل سرمایه صندوق چای 4 میلیارد تومان است.
رییس سازمان چای گفت: 62 کارخانه چای و 41 هزار و 500 خانوار چایکار اعضای این صندوق را تشکیل می دهند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید