Iranian Agriculture News Agency

کمپوست ارگانیک چیست؟

کمپوست سازی، فرآیند استفاده از میکروارگانیسم‌ها برای پوساندن مواد ارگانیک با یک روش کنترل شده در حضور اکسیژن است.

کمپوست ارگانیک چیست؟

کمپوست سازی، فرآیند استفاده از میکروارگانیسم‌ها برای پوساندن مواد ارگانیک با یک روش کنترل شده در حضور اکسیژن است .

به گزارش ایانا از doityourself ، شما می‌توانید کمپوست ارگانیک خود را با ساختن یک کپه بر روی زمین و پوشاندن آن (برای حفظ گرما و رطوبت) درست کنید. اگر می‌خواهید یک فضای محصور درست کنید، می‌توانید از یک سطل استفاده کنید. بهترین حالت این است که ظرفی را به‌کار ببرید که دربسته باشد و هیچ سوراخ و شکافی نداشته باشد . جایی را انتخاب کنید که حداقل چند متر دور از ساختمان باشد. بهترین نقطه جایی آفتابگیر در باغچه است .

مواد لازم

بهترین نوع کمپوست، ترکیب محتویات سبز و قهوه‌ای به میزان مساوی است. محتویات سبز برای کمپوست سازی عبارتند از کود، فرآورده‌های جانبی محصولات زراعی، پوست میوه‌ها و خرده علف است. محتویات قهوه‌ای می‌تواند شامل برگ، کاه، خرده چوب، کاغذ باطله، مقوا و خاک اره باشد.

از افزودن موادی مثل گوشت، مواد لبنی، غذای پخته و مدفوع سگ و گربه اجتناب کنید زیرا می‌توانند باعث جذب حشرات موذی بشوند. از افزودن گیاهانی که دچار پوسیدگی ریشه یا بیماری‌های ناشی از خاک هستند، خودداری کنید. ممکن است این بیماری‌ها حتی پس از اینکه کمپوست آماده شد هم به گیاهان سالم منتقل شود .

فرآیند ساخت کمپوست

ترکیبی از مقادیر مساوی مواد سبز و قهوه‌ای را در یک سطل بریزید. این مخلوط باید حداقل 60 سانتی متر ارتفاع داشته باشد. حتی کپه بزرگتر بهتر است. این کار کمک می‌کند که رطوبت و گرما بهتر حفظ شود. مواد را کاملا با هم مخلوط کنید و در ضمن مخلوط کردن به آن آب بپاشید. در طی زمان که میکروب‌ها شروع به کار می‌کنند، کمپوست گرم می‌شود. با یک چنگک هر چند هفته یک بار این کمپوست را زیر و رو کنید. وقتی که این مخلوط دیگر گرم‌تر نشد، به هم زدن این توده را متوقف کنید و آن را به حال خود رها کنید. همیشه مطمئن شوید که این کپه، مرطوب و هوادهی شده باشد. زیر و رو کردن باعث هوادهی به کمپوست می‌شود .

آماده شدن کمپوست ارگانیک می‌تواند از شش هفته تا یک سال به طول انجامد. نتیجه نهایی، یک ماده متراکم، قهوه‌ای تیره و خاک مانند است که بوی خوبی دارد. برای کسب بهترین نتیجه اجازه دهید کمپوست چند ماه پیش از استفاده کاملا جا بیفتد .

نکته: پیشنهاد می‌شود برای سرعت بخشیدن به فرآیند کمپوست سازی، همه مواد را پیش از افزودن به کپه خود خرد کنید و کپه را مرتبا زیر و رو کنید.

مزایا

این کمپوست مثل کود عمل می‌کند و مواد مغذی لازم را که به رشد گیاهان کمک می‌کند در اختیار آنها می‌گذارد . به گیاهان کمک می‌کند که دربرابر بیماری‌ها و آفات مقاومت کنند . سموم را در خاک تجزیه و بافت خاک را تقویت می‌کند . از آنجا که هوموس زیادی دارد، حاصلخیزی خاک و ساختار آن را بهبود می‌بخشد. هوموس همچنین در حفظ آب کمک می‌کند . از مواد دور ریختنی برای تقویت خاک استفاده می‌شود. همچنین به کاهش حجم زباله‌ها کمک می‌کند . پول خود را پس‌انداز می‌کنید زیرا نیاز گیاهان به آفت کش‌ها و کودهای شیمیایی را کاهش می‌دهد مواد مغذی مهمی دارد که در کودهای شیمیایی یافت نمی‌شود . می‌تواند به عنوان مالچ استفاده شود یا در جلوگیری از رشد علف‌های هرز و کاهش آبیاری مورد نیاز کمک کند . به عایق شدن خاک کمک می‌کند . در مقایسه با تجزیه سریع کودهای شیمیایی، مواد مغذی را به تدریج در اختیار گیاه می‌گذارد . به تخلخل خاک کمک می‌کند و حجم خاک را با افزودن هوموس و مواد مغذی ارگانیک، بیشتر می‌کند.

نکته: روش‌های بسیاری برای درست کردن کمپوست وجود دارد: از کپه کردن مواد در حیاط پشتی خانه تا درست کردن ورمی کمپوست در زیرزمین خانه. خود را به یک روش محدود نکنید. روشی که برای شما موثرتر است انتخاب کنید. /


ترجمه: محسن حدادی

L-960301-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید