Iranian Agriculture News Agency

دیدار هیأت تجاری - صنفی بذر ترکیه با رئیس سازمان تعاون روستایی ایران و جمعی از فعالان کشاورزی

ایران و ترکیه همکاری‌های تولید و تجارت بذر را توسعه می‌دهند/ روسیه و اوکراین، بزرگ‌ترین مشتریان بذر ترکیه

در دیدار هیأت تجاری - صنفی بذر ترکیه با رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و تعدادی از فعالان بخش کشاورزی، راه‌های توسعه همکاری دوجانبه میان کشاورزان و دست‌اندرکاران تولید و تجارت بذر دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

ایران و ترکیه همکاری‌های تولید و تجارت بذر را توسعه می‌دهند/ روسیه و اوکراین، بزرگ‌ترین مشتریان بذر ترکیه

در دیدار هیأت تجاری - صنفی بذر ترکیه با رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و تعدادی از فعالان بخش کشاورزی، راه‌های توسعه همکاری دوجانبه میان کشاورزان و دست‌اندرکاران تولید و تجارت بذر دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایانا، در این دیدار رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه کشورمان سالانه 700 هزار تن بذر گواهی‌شده تولید می‌کند، گفت: تولید و تجارت بذر در ایران تا پیش از سال 2004 در اختیار و انحصار شرکت‌های دولتی قرار داشت. پس از این سال، فرصتی فراهم شد تا بخش خصوصی در حوزه تولید و تأمین نهاده‌ها ازجمله بذر حضور داشته باشد.

حسین صفایی افزود: با واگذاری کار به بخش خصوصی، تقریباً 550 تولیدکننده بذر و نهال در قالب تعاونی‌ها وظیفه تأمین بخش عمده‌ای از این نهاده‌ها را بر عهده گرفتند.

وی بیان کرد: تولید بذر با پتانسیل بالا و مقاوم به شرایط سخت محیطی، موضوعی است که از همان ابتدا دغدغه اصلی بخش کشاورزی و تعاونی‌های فعال در این حوزه بوده است.

صفایی با تأکید بر اینکه کشورهای پیشرو در تولید بذر واردکننده نیز هستند، ادامه داد: در حال حاضر هلند، آمریکا و فرانسه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بذر در جهان هستند، اما این کشورها در کنار تولید، همواره واردات برخی ارقام را نیز انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: ایران نیز مانند سایر کشورها با وجود تولید انواع بذر گواهی‌شده تولید می‌کنند، اما نیازمند واردات تعدادی از ارقام بذر محصولات کشاورزی است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به مذاکرات قبلی با کشور ترکیه در حوزه تأمین و تولید بذر تأکید کرد: پیش از این نیز در جلسات متعددی که با طرف ترکیه داشتیم، درباره توسعه همکاری‌های تولید و تجارت بذر، محصولات کشاورزی و غذا و ظرفیت‌های موجود دو کشور، مذاکراتی انجام شده است و این جلسه در ادامه توافقات قبلی برگزار می‌شود.

صفایی با اشاره به ظرفیت‌های تعاونی‌های تولید کشاورزی کشور اظهار کرد: تعاونی‌های تولید کشاورزی ایران از یک‌هزار و 400 تعاونی تشکیل شده‌اند که حدود سه میلیون و 20 هزار هکتار را تحت مدیریت خود دارند. این تعاونی‌ها بیش از پنج‌هزار واحد توزیع نهاده‌های کشاورزی را پوشش می‌دهند که از این تعداد سه‌هزار و 500 واحد آن توزیع بذر را بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: این تعاونی‌ها می‌توانند همکاری‌های مشترک تولید بذر در عرصه را با شرکت‌های ترکیه‌ای داشته باشند و دو کشور فعالیت‌های خود را در حوزه تولید و تجارت بذر به‌صورت مکمل پیش ببرند.


روسیه و اوکراین، بزرگ‌ترین مشتریان بذر ترکیه

در ادامه این نشست، مهمت شاهین، رئیس هیأت تجاری صنفی بذر و رئیس اتحادیه پخش‌کنندگان بذر ترکیه با اشاره به توانمندی‌های این کشور در صنعت کشاورزی و تولید نهاده‌ها گفت: دولت ترکیه با اجرای طرح پروژه ملی کشاورزی به‌دنبال افزایش تولید و تجارت محصولات کشاورزی و نهاده‌های این بخش است.

وی بیان کرد: بذر مرغوب می‌تواند کیفیت محصول را تضمین کند؛ به همین دلیل این نهاده برای دولت ترکیه اهمیت زیادی داشته است و اقدامات بسیاری برای ارتقاء کیفیت بذر در کشور ما انجام شده است.

رئیس هیأت تجاری صنفی بذر و رئیس اتحادیه پخش‌کنندگان بذر ترکیه یادآور شد: از سال 1987، دولت ترکیه روابط گسترده‌ای را در سطح تولید بذر آغاز کرد؛ در ادامه این فعالیت، در سال 2016 قانونی تصویب شد که در آن هفت اتحادیه تحت نظارت و مدیریت یک اتحادیه مادر تشکیل شد. این اتحادیه وظیفه تأمین و توزیع بذر را برای کشاورزان بر عهده دارد تا این نهاده با بهترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان به دست تولیدکنندگان برسد.

شاهین، روسیه و اوکراین را بزرگ‌ترین مشتریان بذر ترکیه برشمرد و عنوان کرد: کشور ترکیه توانسته است با ارتقاء کیفیت بذرهای خود در سال 2015، سه میلیون تن به ارزش 4.5 میلیون دلار بذر به این کشورها صادر کند.

وی تأکید کرد: کشور ترکیه نیز علاوه بر صادرات بذر، واردات این نهاده را از برخی کشورهای اروپایی ازجمله هلند دارد.

شاهین هدف حضور این هیأت در ایران را توسعه همکاری‌ها بین دو کشور در حوزه تولید و تجارت بذر عنوان کرد و افزود: در این دیدار 45 شرکت ترک فعال در حوزه بذر حضور دارند تا راه‌های همکاری با شرکت‌های ایرانی را مورد بررسی قرار دهند. این شرکت‌ها همچنین آماده عقد قرارداد در زمینه سرمایه‌گذاری برای تولید مشترک این نهاده در ایران هستند.


مشکلات بانکی و فنی، سد راه توسعه همکاری‌های کشاورزی دو کشور

همچنین کامیل یلماز، رئیس اتحادیه اتاق بازرگانی بذر ترکیه در ادامه این نشست با بیان اینکه در کشور ترکیه بخش خصوصی وظیفه تولید و تنظیم بازار نهاده‌های کشاورزی را بر عهده دارد، گفت: پژوهش نیز در این حوزه توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد و دولت با حمایت‌های مناسبی که انجام می‌دهد، توانسته زمینه‌های پیشرفت ترکیه را در حوزه نهاده‌ها فراهم سازد.

وی خواستار اصلاح روند اداری در ایران برای توسعه همکاری بین دو کشور شد و اظهار کرد: افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور تنها در صورت رفع موانع تکنیکی و فنی و همچنین مشکلات مهم مالی و بانکی امکان‌پذیر خواهد بود.

یلماز تأکید کرد: بیشترین تعاملات تجاری بین دو کشور مختص به نفت و گاز است، اما دولت ترکیه معتقد است توسعه همکاری‌های کشاورزی می‌تواند در بهبود و افزایش تعاملات کشاورزی نقش بیشتری ایفا کند./

G-960301-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید