Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

واردات بذر از ترکیه سامان می‌گیرد/ 50 درصد بذرهای تولیدی ایران گواهی شده است/ تولید یک میلیون تن بذر در مزارع تولید و فرآوری بذر کشور

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در حاشیه نشست مشترک هیأت تجاری - صنفی بذر ترکیه و ایران گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با همکاری اتحادیه‌های بذر ترکیه، تولید و تجارت این نهاده را ساماندهی می‌کنند.

واردات بذر از ترکیه سامان می‌گیرد/ 50 درصد بذرهای تولیدی ایران گواهی شده است/ تولید یک میلیون تن بذر در مزارع تولید و فرآوری بذر کشور


سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با همکاری اتحادیه‌های بذر ترکیه، تولید و تجارت این نهاده را ساماندهی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در حاشیه نشست مشترک هیأت تجاری - صنفی بذر ترکیه و ایران با تأکید بر اینکه بذر مهم‌ترین نهاده کشاورزی به‌شمار می‌رود، گفت: با وجود فراهم بودن تمام شرایط، اگر بذر مناسبی در اختیار کشاورزان قرار نگیرد، نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد.

حسین صفایی بیان کرد: با توجه به اهمیت این نهاده، ایران برای تأمین بذر باکیفیت در سال 1393 خورشیدی و در اجلاس مشترک ایران و ترکیه وزرای کشاورزی دو کشور، بر همکاری مشترک در تولید و تجارت این نهاده تأکید کردند.

وی یادآور شد: پیش از این واردات بذر از کشور ترکیه به‌صورت پراکنده انجام می‌شد؛ برای ساماندهی این موضوع، ایران و ترکیه تصمیم به همکاری‌های نزدیک گرفتند و این نشست نیز در راستای همین موضوع برگزار شده است.

صفایی با اشاره به توانمندی‌های ایران در تولید بذر عنوان کرد: در حال حاضر ایران در تولید بذر غلات ازجمله گندم، جو و ذرت به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در مزارع تولید و فرآوری بذر کشور بیش از یک میلیون تن از این نهاده تولید می‌شود که 500 هزار تن آن گواهی‌شده است و کیفیت بسیار مناسبی دارد که می‌توان مازاد آن را صادر کرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، یونجه، شبدر، چغندرقند، گندم، جو، ذرت، کلزا و سویا را از جمله محصولاتی نام برد که بذر آن در داخل کشور به‌صورت گواهی‌شده تولید می‌شود.

صفایی تأکید کرد: هم‌اکنون صادرات این نهاده به‌صورت غیررسمی انجام می‌شود و از سوی دیگر واردات نیز به‌درستی مدیریت نمی‌شود؛ به همین دلیل، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به‌دنبال ساماندهی تولید و تجارت این نهاده با همکاری کشور ترکیه است.

وی از مزیت‌های توسعه همکاری در صنعت کشاورزی با ترکیه را کاهش هزینه ترانزیت دانست و افزود: با توجه به اینکه این نهاده ارزش افزوده پایینی دارد، مبادلات تجاری با کشوری که دارای مرز مشترک با آن هستیم، می‌تواند منافع بیشتری برای ایران داشته باشد./

G-960301-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید