Iranian Agriculture News Agency

واکنش انجمن جوجه یکروزه به اظهارات اتحادیه مرغ گوشتی:

تعیین‌کننده اصلی قیمت جوجه، میزان تقاضاست/ اتحادیه مرغ گوشتی، جایگاه مشخصی ندارد

در حالی که پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، از قیمت بالای جوجه شکایت دارند، تولیدکنندگان این نهاده، این معضل را حاصل تقاضای بالای مرغداران می‌دانند.

تعیین‌کننده اصلی قیمت جوجه، میزان تقاضاست/ اتحادیه مرغ گوشتی، جایگاه مشخصی ندارد

در حالی که پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، از قیمت بالای جوجه شکایت دارند، تولیدکنندگان این نهاده، این معضل را حاصل تقاضای بالای مرغداران می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایانا، معمولاً چند هفته قبل از شروع ایام خاص مانند عید نوروز یا ماه رمضان، به‌دلیل افزایش تقاضا برای خرید جوجه یکروزه از مرغ مادری‌ها، قیمت این نهاده افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. البته با وجود اطلاعیه‌هایی که اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی، مبنی بر عدم هجوم پرورش‌دهندگان برای خرید جوجه صادر می‌کند، باز هم مرغداران زیادی هستند که در این زمان‌ها سالن‌های خود را بیش از ظرفیت پر می‌کنند.

قائم‌مقام انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه امروز در این باره به خبرنگار ایانا گفت: تعیین‌کننده اصلی قیمت، میزان تقاضایی است که از طرف پرورش‌دهندگان مرغ به این بازار تحمیل می‌شود.

سعید اصغری‌فرد با اشاره به اینکه به طور میانگین ماهانه 850 هزار قطعه جوجه تولید می‌شود، افزود: بارها به اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی پیشنهاد شده که قیمت جوجه را با افزایش تنها 50 هزار قطعه در ماه، کنترل کنیم، اما آنها نپذیرفتند و معتقد بودند که باید در این ارتباط با اتحادیه‌های استانی هماهنگ شود. البته از طرفی هم میزان گوشت مرغ تولید شده بالاست و ممکن است بازار کشش افزایش تولید را نداشته باشد.

وی عنوان کرد: بنابراین وقتی نمی‌توان از یک سو، تولید جوجه را بالا برد و از سویی دیگر میزان تقاضا به یکباره افزایش می‌یابد، بدیهی است که قیمت‌ها سیر صعودی خواهد گرفت.

به گفته اصغری‌فرد، جوجه‌ای که در بهمن‌ماه با قیمت دوهزار و 700 تومان به ازای هر قطعه به فروش رفته بود، همان مرغی بود که در ایام عید، به‌طور میانگین پنج‌هزار و 800 تومان در هر کیلوگرم در بازار فروش رفت؛ بنابراین مرغداران به حد کافی از این بازار سود کردند، وگرنه دوباره در این روزها جهت تامین مرغ ماه رمضان، برای خرید جوجه صف نمی‌کشیدند. مرغی هم که در حال حاضر به بازار عرضه می‌شود، محصول جوجه یک‌هزار و 700 تومانی است.

این در حالی است که دو روز پیش مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی، به ایانا گفته بود: "اکنون مرغی که به بازار عرضه می‌شود، حاصل همان جوجه‌ای است که مرغداران بابت خرید آن تا دو هزار و ۷۰۰ تومان در هر قطعه پول پرداخت کرده‌اند."

قائم‌مقام انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اکنون جایگاه اتحادیه مرغداران مشخص نیست. زیرا چگونه است که نمی‌توانند در مقابل این افزایش تقاضا برای خرید جوجه مقاومت کنند؟ حتی پیش‌بینی آنها برای شب عید، اشتباه از آب در آمد. زیرا اعلام کرده بودند که قیمت مرغ در آن مقطع زمانی کاهش می‌یابد. در حالی که برعکس آن اتفاق افتاد.

اصغری‌فرد تأکید کرد: تا حدود دو ماه آینده تقاضا برای خرید مرغ از طرف مصرف‌کننده افزایش خواهد یافت. زیرا اکنون در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و پس از آن حدود سه هفته جشن‌های عروسی برگزار می‌شود و تقاضا بالا می‌رود؛ بنابراین مرغداران خودشان می‌دانند که چه زمانی باید مرغ بیشتری تولید کنند تا سود بیشتری از بازار نصیب‌شان شود.

وی در پایان اضافه کرد: شاید تنها پنج درصد دفاتر واسطه‌ای برای تولیدکنندگان جوجه یکروزه باشد و این مقدار نمی‌تواند قیمت کل بازار را تعیین کند.

سخنان این نماینده بخش خصوصی در واکنش به اظهارات مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی بود مبنی بر اینکه "دفاتر واسطه‌ای که معمولاً جوجه را از تولیدکننده خریداری کرده و با قیمت بالاتر به پرورش‌دهندگان مرغ می‌فروشند، دست نشانده مرغ مادری‌ها بوده و از آنها خط می‌گیرند."/

V-960302-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید