Iranian Agriculture News Agency

واکنش کارشناسان به گزارش تازه فائو درباره کاهش 11.1 درصدی تولید گندم در ایران:

هشدار فائو به معنی از دست رفتن خودکفایی گندم برای ایران نیست/ حداکثر کاهش تولید 1.5 میلیون تن

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در آخرین گزارش خود با عنوان " دورنمای محصولات و وضعیت غذایی" پیش بینی کرد همراه با افت 1.8 درصدی تولید گندم در جهان تولید این محصول در ایران 11.1 درصد کاهش می یابد.

هشدار فائو به معنی از دست رفتن خودکفایی گندم برای ایران نیست/ حداکثر کاهش تولید 1.5 میلیون تن

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در آخرین گزارش خود که دیروز دوشنبه با عنوان " دورنمای محصولات و وضعیت غذایی" پیش بینی کرد همراه با افت 1.8 درصدی تولید گندم در جهان تولید این محصول در ایران 11.1 درصد کاهش می یابد.

این سازمان پیش از این نیز در اواخر سال 95 درباره کاهش تولید گندم ایران به 12 میلیون تن در سال 96 هشدار داده بود و این هشدار درحالی بود که سطح خودکفایی تولید گندم در ایران حدود 13 میلیون تن برآورد شده است .

برخلاف مواضع تعدادی از کارشناسان که سال گذشته در گفتگو با ایانا در واکنش به گزارش پیشین فائو درباره کاهش تولید گندم در ایران آن را قضاوتی عجولانه خواندند و معتقد بودند تولید گندم در کشور کاهش نمی یابد و وقفه ای در خودکفایی گندم ایجاد نمی شود؛ این بار نقطه نظری موافق با فائو دارند.

یکی از این کارشناسانی که گزارش فائو را عجولانه خوانده بود، علی‌قلی ایمانی، رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران است.

وی امروز در گفت‌وگوی با ایانا برخلاف موضع پیشین خود با تائید کاهش تولید این محصول در کشور، دلایل این اتفاق را این گونه برمی شمارد: تاخیر بارندگی در زمان سبز محصول در استان هایی که سطح زیر کشت بالایی از گندم دیم دارند، یکی از دلایل اصلی کاهش تولید این محصول است، همچنین سیل و تگرگی که در برخی از استان های شمال غربی کشور اتفاق افتاد، موجب از بین رفتن کامل در مزارع شد که در کاهش تولید تاثیر گذار بود.

ایمانی می گوید: هر چند کاهش تولید به دلیل اتفاقات پیش بینی نشده رخ داده است، اما میزان تولید و ذخیره گندم کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

وی با رد احتمال از دست رفتن خود کفایی گندم، کاهش 11.1 درصدی را رقم پایینی در مقابل حجم تولید در کشور می داند.

ایمانی میزان نیاز کشور به گندم با توجه به سرانه مصرف مردم را 10 میلیون تن عنوان و اضافه می کند: با وجود کاهش تولید در سال جاری همچنان ایران برای 10 ماه نیاز خود (به میزان 8 میلیون تن) ذخیره گندم از سال گذشته دارد، ضمن اینکه تا امروز 2.5 میلیون تن گندم سال زراعی جاری از کشاورزان خریداری شده است.

وی تاکید می کند: خودکفایی گندم موضوعی نیست که طی یک سال به آن رسیده باشیم، این موفقیت طی یک برنامه کارشناسی شده و بر اساس مطالعات علمی اتفاق افتاده است و با توجه به پشتبانی قوی که دارد، پایداری نسبی خواهد داشت.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران یادآور می شود: کاهش سطح زیر کشت گندم همراه با افزایش بهره وری ادامه دارد و امسال با وجود کاهش 300 هزار هکتار از سطح زیر کشت این محصول تولید بهبود پیدا کرده است.

وی نوسانات 5 تا 10 درصدی در میزان تولید گندم را امری طبیعی عنوان می کند و می گوید: با توجه به تاثیر پذیری تولید محصولات کشاورزی از محیط، تغییر نوسانات میزان تولید در یک دامنه تعریف شده طبیعی است و نمی توان آن را تهدیدی برای خودکفایی دانست.

اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم، دیگر کارشناسی بود که در گفت‌وگو با ایانا و در واکنش به گزارش سال 95 فائو ، پیش بینی این سازمان را زود هنگام عنوان کرده و گفته بود: به‌نظر می‌رسد در سال زارعی جاری تولید خوبی را شاهد باشیم .

هر چند وی امروز در این گفتگو کاهش تولید گندم در کشور را می پذیرد، اما این کاهش را کمتر از 11.1 درصد پیش بینی می کند.

اسفندیاری پور میزان تولید گندم در سال زارعی جاری را 13 میلیون تن عنوان می کند و کاهش بیش از این مقدار را امری بعید می داند.

وی خاطر نشان می کند: در حال حاضر بیش تر مزارع گندم در مرحله ای از رشد قرار دارند که خطر کمتری آن ها را تهدید می کند، ضمن اینکه عواملی همچون آفات و بیماری های در این مزارع به خوبی کنترل شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید