Iranian Agriculture News Agency

با حضور مدیران و کارشناسان ترویج کشاورزی و شرکت های سازنده اپلیکیشن های کامپیوتری برگزار شد:

نخستین هم‌اندیشی ساخت اپلیکیشن‌های کشاورزی/ محدودیتی برای تولید کمی و کیفی اپلیکشن‌های کشاورزی نیست

ترویج کشاورزی بر آن است تا بخش عمده‌ای از دانش پنهان محققان و پژوهشگران را که در موارد زیادی می‌تواند راهگشا و پاسخگوی بسیاری از سؤالات بهره‌برداران باشد، در قالب اپلیکیشن های کشاورزی در اختیار بیش از چهار میلیون بهره‌بردار و ده ها کارشناس مروج قرار دهد.

نخستین هم‌اندیشی ساخت اپلیکیشن‌های کشاورزی/ محدودیتی برای تولید کمی و کیفی اپلیکشن‌های کشاورزی نیست

نخستین هم‌اندیشی ساخت نرم افزارهای کاربردی (اپلیکیشن های کشاورزی) در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) کرج برگزار شد.

به گزارش ایانا از معاونت ترویج کشاورزی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این هم اندیشی با اشاره به تاریخچه‌ جهش فناوری اطلاعات از انقلاب صنعتی و تولید و ساخت ماشین دودی تا امروز گفت: امروز همه چیز به اینترنت وصل شده است و قطعاً سال 2015 تا 2020 همه چیز و همه اشیاء به اینترنت وصل خواهد شد.

دکتر اسکندر زند افزود: موبایل ابزار بسیار مهمی برای ارتباطات به شمار می رود و بسیاری از فعالیت ها و دانش امروزی به همین تلفن‌های همراه بستگی دارد. یکی از کارهایی که سازمان می‌تواند در کنار خیل عظیمی از استفاده‌های ابزاری از تلفن همراه انجام دهد، ساخت اپلیکیشن است.

وی با بیان اینکه کشور ما در بخش کشاورزی امروز در زمینه هوشمند سازی و به روز سازی اطلاعات بهره برداران بخش کشاورزی عقب نیست، یادآور شد: با این همه اگر از عصر هوشمندسازی در بخش کشاورزی برای انتقال یافته ها به عرصه کوتاهی و تعلل شود، به سرعت عقب خواهیم افتاد.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: ما هیچ محدودیتی برای تولید کمی و کیفی اپلیکشن‌های کشاورزی نداریم، به‌ طوری که تولید این محصولات برای بهره‌برداران از اولویت‌های سازمان است.

وی خاطرنشان ساخت: ما باید در مرحله اول اپلیکیشن ها را برای مروجان و کارشناسان پهنه و کشاورزان پیشرو که حدود پنجاه هزار نفر هستند، تولید کنیم.

زند در پایان گفت: ما دیگر نباید اطلاعات خام به کشاورزان ارائه دهیم و باید ساخته و پرداخته و کاملاً به روز اطلاعات و یافته‌ها را از طریق نرم افزارهای کاربردی کشاورزی که در فاز اول اپلیکیشن باکیفیت است، تهیه، تولید و تحویل کشاورزان دهیم.

معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این هم اندیشی گفت: برای ما و تمام پژوهشگران، هیچ لحظه‌ای بهتر و جذابتر از این نیست که نتایج یافته های تحقیقاتی را در عرصه‌های بخش کشاورزی به صورت کاربردی ببینیم. سازمان، مجموعه بسیار گران بها از این یافته هاست که هر یک از این بخش ها می‌تواند اقتصاد کشاورزان و بهره‌برداران کشاورزی را تحت تأثیر قرار دهد.

دکتر خاوازی افزود: تمامی دغدغه سازمان تات در طول سه، چهار سال گذشته این بوده است که شیوه اطلاعات و دانش کسب شده در مسیر مناسب ریل گذاری شود تا به صورت جامع در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آیین نامه ارتقاء و ترفیع در سازمان تات به صورتی طراحی شده است که محققان و پژوهشگران می توانند از آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دورتر شده و به کشاورزان نزدیکتر شوند، یادآور شد: محققان و پژوهشگران تمامی داشته‌های علمی خود را در اختیار کشاورزان قرار دهند.

معاون ترویج کشاورزی در پایان خاطرنشان ساخت: امروزه اکثر کشاورزان بستر مناسب استفاده از اپلیکیشن ها را دارند و ما می توانیم از این طریق بسیاری از پیام ها را به کشاورزان منتقل کنیم. معاونت ترویج در تهیه و تولید نرم افزارهای کاربردی و رسانه‌های ترویجی هیچگونه محدودیتی به لحاظ مادی ندارد و حتی در بخش ارتقاء و ترفیع در تولید اپلیکیشن، رویکرد هیات ممیزی تغییر کرد و در حد مقاله علمی برای اپلیکیشن امتیاز قائل شد.

مدیرکل دفتر مدیریت دانش و رسانه‌های ترویجی نیز در ادامه این هم‌اندیشی از طریق پخش پاورپوینت نمونه‌هایی از نرم افزارهای تولیدی را به نمایش گذاشت و گفت: دفتر در پی تولید سه نوع اپلیکیشن ترکیبی که شامل اپلیکیشن شناسایی است، محاسباتی و ای بوک یا اپلیکیشن کتاب الکترونیکی است که سومی کمتر مدنظر دفتر است.

دکتر سرافزاری افزود: آنچه برای دفتر مدیریت دانش و رسانه‌های ترویجی مهم است، تولید اپلیکیشن‌هایی به زبان ساده، متنوع، هنری، جذاب و با تصاویر بیشتر است.

دکتر کشاورز عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی که در زمینه گندم تجربه تولید اپلیکیشن شاخصی داشت نیز در بخش دیگر از این هم اندیشی از تجربیات خود برای مدعوین سخن گفت. سپس سرافزاری، عباسی رئیس مؤسسه فنی و مهندسی و شاه پسند قائم مقام معاون ترویج به سؤالات شرکت کنندگان از جمله محققان مؤسسات و نمایندگان شرکت اپ ساز پاسخ گفتند.

گفتنی است در نخستین هم‌اندیشی ساخت اپلیکیشن های کشاورزی معاون وزیر و رئیس سازمان تات، رؤسا و محققان هفت مؤسسه تحقیقاتی، نمایندگان هشت شرکت سازنده اپلیکیشن های کامپیوتری و کارشناسان ترویج در حوزه ستادی حضور داشتند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید