Iranian Agriculture News Agency

خطر طغیان آفات در محصولات باغی/هورالعظیم منبع ریزگردها

منبع اصلی ریزگردها تالاب هورالعظیم بغداد و صحرای عربستان است که طغیان آفات در محصولات باغی و مرگ و میر جمعیت زنبورها از پیامدهای آن در بخش کشاورزی است.

فعال محیط زیست و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: با مشاهده گذرا به مزارع و به‌ویژه باغ‌ها، متوجه گردوغباری می‌شویم که سطح برگ‌ها را گرفته است.

هومن خاک‌پور افزود: در این وضعیت، گیاه در حالت ضعف قرار گرفته و عملیات فتوسنتز به خوبی انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با تداوم پدیده ریزگردها، طغیان به دلیل ضعفی که در سیستم طبیعی گیاه رخ می‌دهد، قابل پیش‌بینی است.

خاک‌پور ادامه داد: در حاشیه زاینده‌رود روند توسعه باغ‌ها به‌دلیل شرایط اقلیمی مناسب وجود دارد. ولی در هفته گذشته مدیرکل محیط زیست استان با اعلام شرایط بحرانی فاصله دید را یک کیلومتر عنوان کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های موجود کندوداران، زنبورها به‌دلیل گردوغبار موجود، در مسیریابی دچار مشکل شده و به دلیل غبار موجود بر روی گل‌ها به‌درستی نمی‌توانند تغذیه کنند.

کارشناس اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: علاوه بر منبع اصلی ریزگردها که از تالاب هورالعظیم بغداد و صحرای عربستان سرچشمه می‌گیرد، خشک شدن تالاب‌های محلی نیز این روند را افزایش می‌دهند.

خاک‌پور در پایان تأکید کرد: این امر باعث شده اختلاف دما بین روز و شب زیاد شده که در نتیجه محصولات کشاورزی و دامی را نیز تحت تأثیر سرمازدگی قرار می‌دهد./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

V-910309-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید