Iranian Agriculture News Agency

در سطح استان آذربایجان شرقی؛

پیشتازی تبریز در کشت محصول کلزا

شهرستان تبریز با دوهزار و 500 هکتار سطح زیرکشت محصول کلزا در سطح استان، دارای مقام نخست است.

پیشتازی تبریز در کشت محصول کلزا

شهرستان تبریز با دوهزار و 500 هکتار سطح زیرکشت محصول کلزا در سطح استان، دارای مقام نخست است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان با اشاره به استراتژیک بودن محصول کلزا و نقش کشاورزان در تامین امنیت غذایی، وضعیت مزارع کلزا را در منطقه خوب توصیف کرد و گفت: تحولی خوب نسبت به سال های گذشته در این زمینه رخ داده است.

ایوب ایرانی فام در کارگاه آموزشی با عنوان نقش زنبورعسل در گرده افشانی محصول که در روستای مایان سفلی برگزار شد، هدف از اصلاح الگوی کشت را سودآوری تولید برای کشاورز عنوان کرد و با اشاره به مدیریت پذیر بودن این محصول، کلزا را بهترین محصول در تناوب با گندم عنوان کرد و گفت: از نظر کنترل علف های هرز و بیماری ها و نیز تغذیه گیاه و آبیاری منجر به افزایش عملکرد خواهد شد.

ایرانی فام با اشاره به این که امسال نقش کاشت به موقع محصول در عملکرد مشخص است، برنامه ریزی به موقع کشاورزان در سال زراعی جدید را خواستار شد و از همکاران شناسایی بهره برداران، بررسی وضعیت زمین و اجرای جلسات متناوب و درخواست امکانات مورد نیاز از سازمان و امور آب و نهایتاً کاشت به موقع محصول، تهیه بستر مناسب، انتخاب بذر مناسب با تراکم مناسب ورعایت عمق کاشت و زمان آبیاری و ... را خواستار شد.

وی ابراز امیدواری کرد که به دنبال اجرای جشن برداشت کلزا، مایان قابلیت تبدیل شدن به قطب تولید کلزا در استان را کسب کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز نیز گفت: شهرستان تبریز با داشتن 2 هزار و 500 هکتار سطح زیرکشت محصول کلزا در سطح استان، دارای مقام اول است.

فیروز باقرزاده افزود: از این مقدار حدود یک هزار و 200 هکتار آن در روستای مایان سفلی کشت شده است.

وی با بیان اینکه 30 نفر از کلزاکاران این روستا در کارگاه آموزشی با نقش زنبورعسل در گرده افشانی محصول آشنا شدند گفت: کلزاکاران با حضور در مزرعه کلزا که درآن کندو قرار داده بودند، از اهمیت آن در افزایش عملکرد آگاهی پیدا کردند.

باقرزاده با اشاره به قرار گیری روستای مایان سفلی در طرح اقتصاد مقاومتی و پتانسیل بالای این روستا در امر کشاورزی به علت زراعت گندم، کلزا، یونجه و نیز تولید لبنیات از صدور شناسنامه اراضی در این روستا خبر داد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز به ذکر مشکلات زراعت کلزا و تلاش در رفع آنها به خصوص مسئله آبرسانی به موقع و جلب همکاری و مساعدت سازمان آب و سایر دستگاه ها در توسعه کاشت و بهبود عملکرد و مدیریت به موقع آنها پرداخت و ابراز امیدواری کرد: در سال های آتی، با استفاده از تجارب تولید کنندگان و حمایت های دولت از توسعه کشاورزی در این روستا اعم از احداث کانال ها و اصلاح خاک و ... شاهد نمونه شدن روستای مایان سفلی در سطح ملی باشیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید