Iranian Agriculture News Agency

حذف گونه‌های مهاجم تالاب‌ها در دستور کار امسال سازمان محیط زیست

رئیس گروه تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از دستور کار گرفتن برنامه مقابله با ورود و حذف گونه‌های مهاجم تالاب‌های کشور، در سال جاری خبرداد.

حذف گونه‌های مهاجم تالاب‌ها در دستور کار امسال سازمان محیط زیست

رئیس گروه تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از دستور کار گرفتن برنامه مقابله با ورود و حذف گونه‌های مهاجم تالاب‌های کشور، در سال جاری خبرداد.

آرزو اشرفی زاده در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: ساماندهی گونه‌های غیر بومی معرفی شده به تالاب‌های کشور در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی افزود: در تالاب انزلی برای کنترل آزولا برنامه‌های مناسبی با همکاری اداره کل محیط زیست استان گیلان، استانداری و دفتر تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است. برنامه‌های مشابهی نیز برای کنترل سنبل آبی و آزولا در تالاب عینک در دستور کار داریم.

رئیس گروه تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بحث کنترل گونه‌های مهاجم تالاب‌های کشور در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده است. تهیه برنامه عمل برای شناسایی و حذف گونه‌های مهاجم، به خصوص در تالاب‌های شادگان و انزلی در دستور کار ما قرار دارد.

وی عنوان کرد: در تالاب شادگان گونه‌های ماهیان غیر بومی، مشکلاتی را برای اکوسیستم طبیعی این تالاب فراهم کرده است.

به گفته اشرفی زاده دلایل ورود ماهیان غیر بومی به تالاب‌های کشور ناشناخته است. در برخی موارد به دلیل عدم آگاهی مردم گونه‌های غیر بومی به تالاب‌های کشور معرفی شده است و در مواردی نیز شیلات به این اکوسیستم‌ها، گونه‌های غیر بومی معرفی کرده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های دور سازمان شیلات ایران بدون هماهنگی با محیط زیست، برخی گونه‌های غیر بومی ماهی را به تالاب‌‌های کشور معرفی کرده است. در تالاب هامون، شیلات گونه بومی ماهی آمور را به این تالاب در دهه‌های گذشته وارد کرده است اما بعدا دیده شد که این ماهی ریشه نی‌ها را خورده و مضرات زیادی برای تالاب ایجاد کرده است.

اشرفی زاده گفت: در سال 96 برنامه مقابله با ورود و حذف گونه‎های مهاجم در تالاب‌های کشور تدوین و اجرا خواهد شد. این برنامه متمرکز بر تالاب‌های استان گیلان و چند استان دیگر که مشکلات حادی دارند، خواهد بود.

وی به این پرسش که کدام یک از تالاب‌های کشور از نظر حضور گونه‌های غیر بومی مهاجم در معرض تهدید جدی‌تری هستند، این گونه پاسخ داد: در برنامه مقابله با گونه‌های مهاجم که در دست تدوین است، بحث پایش تالاب‌ها از نظر وضعیت وجود گونه‌های مهاجم در دستور کار قرار دارد تا پس از شناسایی این گونه‌ها، برنامه مقابله با آنها تدوین شود.

رئیس گروه تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: درباره وضعیت ماهیان غیر بومی تالاب‌ها، دفتر حیات وحش اطلاعات موثقی دارد و این دفتر نیز برنامه‌ای برای کنترل این گونه‌ها خواهد داشت اما برنامه عملیاتی و کار کارشناسی برای مقابله با ماهیان غیر بومی تالاب‌ها توسط دفتر حیات وحش تدوین خواهد شد./

L-960303-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید