Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد:

وارد نشدن ارزش‌های زیست محیطی به حساب‌‌های ملی

مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان محیط زیست کشور از وارد نشدن هیچ یک از ارزش‌های زیست محیطی به حساب‌های ملی خبرداد.

وارد نشدن ارزش‌های زیست محیطی به حساب‌‌های ملی

مد یرکل دفتر توسعه پایدار سازمان محیط زیست کشور از وارد نشدن هیچ یک از ارزش‌های زیست محیطی به حساب‌های ملی خبرداد.

به گزارش ایانا از پیام طبیعت استان کهکیلوبه و بویراحمد، زهرا جواهریان در همایش "محیط زیست و توسعه پایدار با محوریت مشاغل سبز" که در یاسوج برگزار شد، مشاغل سبز را به دو گروه تقسیم بندی کرد. وی گفت: دسته اول مشاغلی هستند که ذاتا سبز هستند مانند کشاورزی بدون استفاده از سم و یا کشاورزی ارگانیک، شیلات، جنگلداری، زنبورداری، بانکداری الکترونیک، اپراتوری، حمل ونقل سبز، بازیافت و دسته دوم نشاغل سبز شامل سبز سازی مشاغل موجود است. هر شغلی قابلیت این را دارد که در مسیر فرایندش، تغییر ایجاد کنیم و آن را به سمت سبز شدن ببریم .

مدیرکل دفتر توسعه سازمان‌حفاظت محیط زیست افزود: علاوه بر اقتصاد سبز مقوله‌ای به نام‌ا قتصاد محیط زیست داریم که می‌گوید ارزش‌های محیط زیست در هر کشور چقدر است. وی ادامه داد: هیچ دارایی و ارزش محیط زیستی در کشور ما وارد حساب‌های ملی نشده است . زهرا جواهریان به لزوم ایجاد پس انداز زیست محیطی از سوی هریک از افراد جامعه برای فرزندان اشاره کرد .

وی به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه منابع طبیعی ومحیط زیست اشاره کرد. این مقام مسئول اعلام کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد باید استان پایلوت سبز کشور بشود .

در این همایش، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری استان کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح‌های گیاهان دارویی در این استان خبرداد و گفت: ما در راستای توسعه منابع طبیعی و ایجاد اشتغال از روش‌های جایگزین در بهره‌برداری استفاده کرده‌ایم .

پژمان نیک اقبالی در این همایش با اشاره به ظرفیت استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گفت: در استانی که بیش از ۴۷۵ گونه گیاهی دارویی و بیش از دو هزار گونه گیاهی دارد، باید باغ گیاه شناسی، باغ پرندگان و سایر مشاغل سبز جهت اشتغال‌زایی و توسعه گردشگری و توسعه منابع طبیعی و محیط زیست احداث شود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: باید قوانین و مقررات به گونه‌ای منعطف شوند که بتوان مشاغل سبز را ایجاد کرد .

وی از افزایش مشاغل سبز در سراسر کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد: این مشاغل در استان نیز افزایش پیدا کند .

فریبرز غیبی رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال نیز در ادامه گفت: باید به منابع طبیعی اهمیت داد و اعتبار برایش در نظر گرفت . رئیس دفتر جنگلهای خارج از شمال کشور با اشاره پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ایجاد مشاغل سبز در کشور، گفت: ۶ میلیون هکتار طرح مدیریت جنگل داریم که اگر اجرا شود، بالغ بر ۱۳۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند .

وی با اشاره به فعالیت‌هایی در راستای توسعه منابع طبیعی و اشتغال‌زایی افزود: تولید نهال، تولید گیاهان دارویی، احداث پارک‌های جنگلی و ایجاد تفرج‌گاه‌های طبیعی از جمله ظرفیت‌های ایجاد مشاغل سبز می باشد .

وی در ادامه گفت: چه شغلی بهتر از این که به‌جای تولید زغال، به تولید و پرورس نهال رو بیاوریم .

عزت اله بهشتی فرد در ادامه به تشریح نمونه‌هایی از این طرح‌ها پرداخت و افزود: طرح توسعه گیاهان دارویی وجنگلکاری‌های مشارکتی از این نمونه‌هاست که از یک سو موجب تغییر در سیستم معیشتی مردم و افزایش درآمد مردم می‌شود و از سوی دیگر با کاهش دام در مراتع، زمینه حفاظت و احیای عرصه‌ها را فراهم می‌کند .

مدیر کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در همین راستا اعلام کرد: در جاهایی که ما طرح‌های منابع طبیعی را با مشارکت مردم انجام داده‌ایم عرصه‌های جنگل و مرتع احیا شده‌اند و فرسایش خاک به صفر رسیده است . مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان از ایجاد مشاغل سبز در ۶ روستا از روستاهای ضلع جنوبی دامنه دنا خبر داد و گفت: در ادامه برای توسعه شغل‌های سبز در روستاهای دیگر استان تلاش خواهیم کرد .

اسداله هاشمی حفاظت از محیط زیست را یک ‌وظیفه همگانی دانست که همه مردم در قبال آن مسئولند . زینت دریایی؛ کارآفرین موفق حوزه گردشگری که از استان هرمزگان به این همایش دعوت شده بود، حمایت از زنان کارآفرین در عرصه صنایع دستی و مشاغل سبز را مهم‌ترین گام در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و نیز اقتصاد سبز دانست .

وی گفت: در محل خانه خود در روستای "سلخ" در جزیره قشم با اقامتگاه بوم گردی و پذیرایی از مهمانان و گردشگران این جزیره برای حدود 200 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل فراهم کرده‌ام. وی بیان کرد: 96 زن اهل این روستا در کار تولید صنایع دستی و فروش آن به گردشگران مشغول هستند .

این همایش امروز سوم خردادماه ۹۶ با حضور رئیس دفتر جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور، مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست کشور، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیرکل محیط زیست، مدیرکل صنعت، ومعدن و تجارت، رئیس اتاق بازرگانی و جمعی از کارشناسان و اعضا تشکلهای زیست محیطی در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی برگزار شد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید