Iranian Agriculture News Agency

مدیر عامل آب منطقه‌ای مازندران مطرح کرد:

سرمایه گذاری 14 هزار میلیارد ریالی دولت برای اجرای پروژه‌های آبی در مازندران

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به نقش طرح‌های زیربنایی آب در امر تولید و اشتغال گفت: تاکنون دولت برای طرح‌های در دست اجرای شرکت 14 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده و برای تکمیل آنها 30 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است که امیدواریم در طی برنامه ششم این مبالغ تخصیص یابد.

سرمایه گذاری 14 هزار میلیارد ریالی دولت برای اجرای پروژه‌های آبی در مازندران

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به نقش طرح‌های زیربنایی آب در امر تولید و اشتغال گفت: تاکنون دولت برای طرح‌های در دست اجرای شرکت 14 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده و برای تکمیل آنها 30 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است که امیدواریم در طی برنامه ششم این مبالغ تخصیص یابد .

به گزارش ایانا از پاون، محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به نقش طرح‌های زیربنایی آب در امر تولید و اشتغال گفت: تاکنون 14 میلیارد ریال برای طرح های در دست اجرای شرکت دولت سرمایه‌گذاری کرده و برای تکمیل آنها 30 هزار میلیارد ریال نیاز داریم که امیدواریم در طی برنامه ششم این مبالغ تخصیص یابد .

یخکشی با بیان اهمیت و نقش آب در تولید برنج افزود: با احداث سدهای در دست اجرا امکان توسعه سطح زیر کشت و کشت مجدد تا سطح 350 هزار هکتار در استان فراهم خواهد شد و میزان تولید برنج در استان 300 هزار تن افزایش خواهد یافت .

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 120 هزار تن برنج تولیدی استان در مازندران مصرف و مابقی یعنی 680 هزار تن دیگر به سایر استان‌ها صادر می‌شود .

وی افزود: با احداث سدها این رقم به 980 تن بدون احتساب نیاز داخلی استان خواهد رسید .

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران تأسیسات ذخیره آب استان را ناکافی خواند و گفت: استان مازندران در شرایط خشکسالی و کم آبی بسیار آسیب پذیر است چراکه سالانه از 5.3 میلیارد متر مکعب آب مصرفی استان حدود 700 میلیون مترمکعب آن از طریق سدها و آب بندان‌ها مدیریت می‌شود و مابقی باید از طریق آب زیرزمینی و آب بهنگام رودخانه تأمین شود.

وی گفت: برای مهار آب‌های سطحی استان حدود 13 سد در دست مطالعه و اجرا داریم که با بهره‌برداری از آنها 42 درصد از آب‌های سطحی استان توسط این تأسیسات مدیریت می‌شود .

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران یادآور شد: هم اکنون 3 طرح مهم گلورد، هراز و چالوس با ظرفیت 1020 میلیون متر مکعب در دست اجرا هستند و 10 سد با ظرفیت 450 میلیون متر مکعب در دست مطالعه است.

رییس هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای مازندران از توجه ویژه دولت به احداث شبکه آبیاری و زهکشی در استان خبر داد و گفت: برنامه شرکت برای احداث شبکه آبیاری و زهکشی در سطح 200 هزار هکتار است که 170 هزار هکتار آن در دست اجرا و 15 هزار هکتار آن در دست مطالعه است .

وی در ادامه با اشاره تهیه طرح جامع آب شرب استان در قالب 9 مجتمع بزرگ آبرسانی شهری و روستایی عنوان کرد: دو مجتمع بزرگ آبرسانی ساری و شهرهای گروه الف (بابل، بابلسر و فریدونکنار و ...) با پیشرفت 86 و 50 درصد در دست اجرا، سه مجتمع نوشهر و چالوس، بهشهر نکا و گلوگاه و تنکابن و عباس آباد آماده اجرا و مجتمع آمل و محمود آباد از سد هراز در دست مطالعه است که با بهره برداری از این 9 مجتمع آب شرب برای حدود 4.5 میلیون نفر از جمعیت استان آب سالم و بهداشتی تأمین می‌شود .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید